Thailands valuta

Ja, när den norska kronan dyker pga ”svenska bostadsmarknaden” så känns det som att det fuldevalveras runtom i världen.
Typ kineserna gillar att pressa ner valutan, likaså Sverige och för att inte tala om Norge som har oljeinkomster i dollar.
Ser man på norska kronan så ligger väl oljepriset fortfarande till runt toppnotering [emoji38].

Gör av med pengarna innan dom tar slut är mitt tips.
Ja oljan har ju gått upp ca. 10 dollar på några veckor men Norska kronan går bakåt.

Vad gäller bostadsmarknaden så dyker den Norska bostadsmarknaden kraftigare än den Svenska väl, det är iallafall vad jag förstått när jag läst Norska dagens näringsliv?
Och även vad dom säger ombord, en enda kommun i Norge där bostadspriserna gick upp för ett halvår sen och det var konstigt nog Bodö.

Jag är en riktig usel toffel så hon har hand om alla mina konton och mina kort, så jag får bara veckopeng numera.
Kanske något fillipinskorna är bra på att lura till sig, hade en toffel från Skåne ombord på ena båten jag var på han var gift med filippinska och hon hade hand om alla kort och ekonomin, gav han pengar vi behov.

Kanske något fillipinskorna är bra på att lura till sig, hade en toffel från Skåne ombord på ena båten jag var på han var gift med filippinska och hon hade hand om alla kort och ekonomin, gav han pengar vi behov.
Nu är det mitt förslag så hon behöver inte luras alls, nu räcker pengarna mycket längre så dom kan omöjligt ta slut oavsett valutakrasch eller svensk konkurs. Stålarna nästan fördubblas på kort tid då några okända är snälla och sätter in pengar den 20 och 25 varje månad på kontot, fast jag slutat jobba.
Samtidigt får jag väldigt god hemlagad mat, kramar, kyssar dagligen.
Ett framgångsrecept.

Och brexitvalutan klättrar, vart är världen på väg?
Ja och det förvånar mig, ett U-land om något är ju England, är ju mycket i UK och åker man genom dom avsides byarna eller stannar över en natt så får det ju tom. Thailand att framstå som ett I-land (nästan)
Ligger långt efter dom Nordiska länderna i utvecklingen men det gör ju iofs dom flesta länder på klotet.

Är väl mest i London och söderut som man ser av något som kan liknas av en modernisering av samhället.
Fast om det är positivt uttalar jag mig inte om, antagligen tvärtom för det är trevligare i den underutvecklade delen.

Nu rasar kronan igen mot bathen :( Räknar bistert med att jag inte får mer än 3 ggr pengarna i januari, tror inte jag föröver mer slantar , Har lite sparat i BKK banken , bättre att använda dessa

Nu rasar kronan igen mot bathen :( Räknar bistert med att jag inte får mer än 3 ggr pengarna i januari, tror inte jag föröver mer slantar , Har lite sparat i BKK banken , bättre att använda dessa
Dock på samma nivå som förra vintern och då klarade man livhanken i ett halvår. :):)
Tror f*n att kronan dyker nu, flyktingströmmen avtar med 80%, MIG friställer 1200 anställda och alla tomma flyktingboenden sänker priserna på bostäder.
Hårda tider väntar :D:D

Ja jag funderar på hur jag skall göra nästa vecka, jag har fonder jag köpte när NOK stod i 5.5 om jag skall sälja dom och betala skolan eller växla.
Får se hur det utvecklar sig nästa vecka, kan svänga snabbt men just nu så är det inga stora valuta beslut som skall tas i vare sig Thailand eller dom Nordiska länderna dom närmaste veckorna vad jag kan se.

Enda stora saken som jag kan se är att oroligheterna runt Sauid Arabien ökar som kan påverka Norsk kronkurs, och Svenska verkar ju följa den Norska eller tvärtom för tillfället.

Valuta strategerna tror på en uppgång av kronan under 2018-2019 men det trodde dom om 2017 med så det är ju ett spel.
Men för dig @Phonta som bara reser ner en månad så väntar du om inget stort händer, också ser du när det närmar sig, förhoppningsvis blir det inte sämre.

Dom flesta ekonomiska analyser jag läst är förvånade över den svaga kronkursen och står inte rätt mot deras egentliga värde så kan gå snabbt om det börjar röra på sig.

Fast inte ens dom tror på en snabb förändring, SEK kommer gå ikapp NOK under 2018 men kronorna generellt kommer stärkas mot dom stora valutorna men det är ju bara spekulationer.

Inte många som trodde att Bahten skulle bli så stark som den blivit.

Ja jag funderar på hur jag skall göra nästa vecka, jag har fonder jag köpte när NOK stod i 5.5 om jag skall sälja dom och betala skolan eller växla.
Får se hur det utvecklar sig nästa vecka, kan svänga snabbt men just nu så är det inga stora valuta beslut som skall tas i vare sig Thailand eller dom Nordiska länderna dom närmaste veckorna vad jag kan se.

Enda stora saken som jag kan se är att oroligheterna runt Sauid Arabien ökar som kan påverka Norsk kronkurs, och Svenska verkar ju följa den Norska eller tvärtom för tillfället.

Baggarna snackar väl om att göra sig av med olja&gas placeringarna i oljefonden.
Kanske kan ske en hel del på den fronten

Dom utlänningar som hyr ut sina bostäder här nere men bor i hemländerna gör bra vinster nu.

En Svensk som hyr ut sin bostad för 20.000 baht här nere nu får 5500 kronor, samma Svensk som hyrde ut sin bostad 2014 fick 3600 kronor.

Baggarna snackar väl om att göra sig av med olja&gas placeringarna i oljefonden.
Kanske kan ske en hel del på den fronten
Tror inte det hjälper nu, för kronkursförsvagelsen nu är ju rätt obegriplig, och jag har kollat massa analyser och ingen förstår den, det går bra ekonomiskt för båda länder och trots den kraftigaste prisuppgången på olja på par år sa har kronan rasat i samma takt som priset gått upp i Norge.

Den enda stora ekonomiska kris man kan se är bostadsmarknaden och priserna har gått ner 2% i snitt dom sista månaderna och kommer en krasch så kan det få en kedjeffekt men det påverkar ju inte i sig industrin men skapar en orolighet kanske som gör folk oroliga?

Förra månaden trodde dom inte riksbanken i norge skulle göra någon ränteförändring innan 2019 (kan ju med spela in) men efter kronfallet nu tror dom att ränteförändingen kanske kommer redan i 2018, så där ser man hur snabbt det går med spekulationer.

Thailand har också utlovat att det skall bli val nästa år men ännu tillåter man inte politiska partier att hålla möten och planera strategier.

Så vi som bor här nere har väldigt mycket spekulationer att vänta oss.

Gör norge sig av med olja och gas så visar dom på att dom inte tror på dess framtid och kan vara förödande för Norge.

Och brexitvalutan klättrar, vart är världen på väg?
Ut ur en union som innefattar länder där mer än 50% av BNP´n inte registreras någonstans, kontanthantering är fortfarande stort runt medelhavet;) För flera år sedan så läste jag en artikel om att Frankrike hade skrivit under 752 EU-avtal under ett år och uppfyllt 0. Bra gäng att vara i union med, justa affärspartners;) Köp Pund;) Kommer ni på någon militärdiktarur som inte har varit ekonomiskt framgångsrik i början?;) Det går bra för Thailand, och visst märks det på många thai jag känner. Tycker ni inte att det känns på stämningen på något sätt?

Ja, när den norska kronan dyker pga ”svenska bostadsmarknaden” så känns det som att det fuldevalveras runtom i världen.
Typ kineserna gillar att pressa ner valutan, likaså Sverige och för att inte tala om Norge som har oljeinkomster i dollar.
Ser man på norska kronan så ligger väl oljepriset fortfarande till runt toppnotering [emoji38].

Gör av med pengarna innan dom tar slut är mitt tips.
Fuldevalvering var ett nytt ord men nu finns det i mitt lexikon;). Jag tänkte på Finska finansministerns utlåtande om den svenska devalveringen "Det är som att kissa i byxorna, varmt och rätt skönt i början sen blir det kallt och jävligt obehagligt":D Dom måste smyga nu:D

Ut ur en union som innefattar länder där mer än 50% av BNP´n inte registreras någonstans, kontanthantering är fortfarande stort runt medelhavet;) För flera år sedan så läste jag en artikel om att Frankrike hade skrivit under 752 EU-avtal under ett år och uppfyllt 0. Bra gäng att vara i union med, justa affärspartners;) Köp Pund;) Kommer ni på någon militärdiktarur som inte har varit ekonomiskt framgångsrik i början?;) Det går bra för Thailand, och visst märks det på många thai jag känner. Tycker ni inte att det känns på stämningen på något sätt?
Ja stämningen känns bättre idag än när jag flyttade hit för 6.5 år sen.

Sen om man skall tro vad makten säger så är vi inte i början av en diktatur utan i slutskedet ;)
Men sanningen får vi veta nästa år om utlovat val kommer hållas eller ej.

Finns rätt många ekonomiskt framgångsrika diktaturer som har kraschat när dom gått över till demokrati.

Ja stämningen känns bättre idag än när jag flyttade hit för 6.5 år sen.

Sen om man skall tro vad makten säger så är vi inte i början av en diktatur utan i slutskedet ;)
Men sanningen får vi veta nästa år om utlovat val kommer hållas eller ej.

Finns rätt många ekonomiskt framgångsrika diktaturer som har kraschat när dom gått över till demokrati.
Borde vara en konjunkturbarometer så god som någon, är vi nära kulmen på den högkonjunkturen.

Vet inte om det här ger några ledtrådar, lite oklart men att det har gått bra för Thailand under den tid du har bott där är tveklöst;) Du bidrar:D 3% upp i snitt.

https://sv.tradingeconomics.com/thailand/gdp-per-capita/forecast

Fuldevalvering var ett nytt ord men nu finns det i mitt lexikon;). Jag tänkte på Finska finansministerns utlåtande om den svenska devalveringen "Det är som att kissa i byxorna, varmt och rätt skönt i början sen blir det kallt och jävligt obehagligt":D Dom måste smyga nu:D
Den var bra och vad värre är det har kissats rätt rejält och vintern står på dörren.
:rolleyes:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp