Thailands valuta

Den suveräna appen XE ger möjlighet att i grafik se valutakurser mellan olika valutor upp till 10 år. Om man då jämför de västerländska valutor med bahten så förstår man att vissa som levt på marginalen blivit tvungna att flytta. Och att exportindustrin är orolig. Skulle bahten falla kraftigt är risken för kraftig inflation uppenbar. Så det kanske är bra som det är??

Då landet har en flytande valuta så är väl en räntesänkning det normala alternativet, men med den maktelit som sitter på enorma förmögenheter och som skulle förlora ränteintäkter på en sån åtgärd så blir det knappast genomförbart.
Tyvärr så tror jag att den privata ekonomin går före hos makthavarna än vad som är bäst för landets ekonomi.

Då landet har en flytande valuta så är väl en räntesänkning det normala alternativet, men med den maktelit som sitter på enorma förmögenheter och som skulle förlora ränteintäkter på en sån åtgärd så blir det knappast genomförbart.
Tyvärr så tror jag att den privata ekonomin går före hos makthavarna än vad som är bäst för landets ekonomi.
Eller att vi får fler räntehöjningar i USA och dom som investerar här börjar att ta hem pengarna från landet då sjunker batten.

I dagens Bangkok post framgår att Bahten långt ifrån är den valuta i regionen som stigit mest mot us-dollar. Flera har stigit mer än bahten under detta år. Inte lätt det här.
Vore roligt att ha facit...

Valutaförändringar i procent 30/5 2016 – 29/5 2017

Egypten -48,9
Turkiet -13,8
Storbritannien -8,5
Kina 0,1
Kanada 1,2
Norge 3,6
Hong Kong 3,9
Mexiko 3,9
Japan 4,2
Marocko 4,2
USA 4,2
Danmark 4,6
Euroland 4,7
Kroatien 5,4
Schweiz 6,3
Tjeckien 7
Ungern 7
Albanien 7,5
Australien 8
Thailand 9,3
Polen 9,9
Nya Zeeland 10,1
Brasilien 15,4
Ryssland 21,5
Sydafrika 27,2
Island 30,4

DI idag:

http://www.di.se/nyheter/nordea-riksbanken-saboterar-semestern/

"På tre månaders sikt tror Nordea trots allt på en förstärkning till 9,50 kr. Men enligt banken pekar grundläggande analyser på att kronan egentligen är undervärderad till omkring 40 procent mot euron. Det skulle peka mot en ”rättvis” växelkurs mot euron på strax under 6 kronor, och en betydligt större semesterkassa till sommarens Medelhavsresa."

Något att drömma om, att SEK är 40% undervärderat även mot THB och att det rättar till sig. :cool:

Valutaförändringar i procent 30/5 2016 – 29/5 2017

Egypten -48,9
Turkiet -13,8
Storbritannien -8,5
Kina 0,1
Kanada 1,2
Norge 3,6
Hong Kong 3,9
Mexiko 3,9
Japan 4,2
Marocko 4,2
USA 4,2
Danmark 4,6
Euroland 4,7
Kroatien 5,4
Schweiz 6,3
Tjeckien 7
Ungern 7
Albanien 7,5
Australien 8
Thailand 9,3
Polen 9,9
Nya Zeeland 10,1
Brasilien 15,4
Ryssland 21,5
Sydafrika 27,2
Island 30,4
I förhållande till vad? SEK eller guld eller?

DI idag:

http://www.di.se/nyheter/nordea-riksbanken-saboterar-semestern/

"På tre månaders sikt tror Nordea trots allt på en förstärkning till 9,50 kr. Men enligt banken pekar grundläggande analyser på att kronan egentligen är undervärderad till omkring 40 procent mot euron. Det skulle peka mot en ”rättvis” växelkurs mot euron på strax under 6 kronor, och en betydligt större semesterkassa till sommarens Medelhavsresa."

Något att drömma om, att SEK är 40% undervärderat även mot THB och att det rättar till sig. :cool:
Alla banker säger olika, den Amerikanska banken Morgan Stanley säger att Euron kommer stärkas mot kronan medan dom Nordiska tror att Euron kommer försvagas.
En bank säger en sak annan bank säger annan sak men drömma om starkare norsk och svensk kan man ju och hoppas.
Men har låtit så länge nu att dom Nordiska kronorna är undervärderade trots det har dom fortsatt ned och alla uppgångar som förutspåtts har uteblivit.

Alla banker säger olika, den Amerikanska banken Morgan Stanley säger att Euron kommer stärkas mot kronan medan dom Nordiska tror att Euron kommer försvagas.
En bank säger en sak annan bank säger annan sak men drömma om starkare norsk och svensk kan man ju och hoppas.
Men har låtit så länge nu att dom Nordiska kronorna är undervärderade trots det har dom fortsatt ned och alla uppgångar som förutspåtts har uteblivit.
Ja @Jonas men det är ingen fart på oljepriset.

Ja @Jonas men det är ingen fart på oljepriset.
Vad har Svenska kronan med oljepriset att göra jag skrev Nordiska kronan alltså alla nordiska valutor, Svensk och Norsk krona har gått rätt jämt dom sista åren ibland Svenska lite över ibland Norska lite över men mot bahten har dom gått rätt jämt.
Oljepriset har ju dubblats sen Mrs förra året, och kollar man på historisk data så är det bara några år som oljepriset låg över 50 dollar och stack rakt upp.
Och tycker Norsk krona har rört sig väldigt lite imot oljepriset men gått jämnt med Svensk.
Screenshot_20170609-072124.png

Thailand oroar sig för den starka bahten och dess negativa påverkan på turismen.
http://www.bangkokpost.com/business/news/1267519/strong-baht-tipped-to-hurt-tourist-stays
Ja det börjar bli dyrt med allting här med den dåliga växelkursen.
Folk säger att hus och condo priserna inte gått upp, jo dom har gått upp kraftigt dom senaste 2 åren för oss med skandinavisk inkomst iallafall och ser man hur mycket bahten har stärkts mot dom stora valutorna så har priserna på allt gått upp rejält för oss med inkomst av utländsk valuta.
Ett 5 millioners baht hus går idag på 1.250.000 Norska, samma med Svenska.
För 2 år sen 900.000 Norska och 1 million Svenska.
Så visst har huspriserna stigit rejält i landet för oss utlänningar, får ju räkna huspris i den valuta man har inkomst i.
Känns bara som man får lönesänkning varje år man får mindre baht och dyrare att leva här.

Kan säga att i Hua Hin har priserna på hus inte gått upp, det går att pruta mer nu än innan.

Här är det ju lite beroende på village, var och kollade på en idag som nästan är klar dom hade 2 hus kvar.
Dom bra villagens verkar bli sålda till slut huruvida man kan pruta mer nu än för 2 år sen vet jag inte för jag har varken försökt pruta på hus köp för 2 år sen eller nu.
Pratade med mäklaren jag känner lite, bara sådär allmänt och han sa att condos går trögt men hus flyter på som vanligt än sålänge i Pattaya och då menar jag Pattaya inte Jomtien eller andra ställen runt.
Enda jag vet är att kronkursen har rasat och här på denna sidan har det blivit dyrare med nyköp, hur mycket man kan pruta vet jag som sagt ej varken nu eller för 2 år sen.
Skulle ju behöva pruta ner 350.000 Norska kronor på ett 5 millioner bahts hus för att det skall hamna på samma nivå som för 2-3 år sen.

Vet inget om nya hus men beg har gått ner här enligt min revisor som jobbar för Hua Hins största mäklar kontor.
Hon vet ju att jag inte är intresserad så säger som det är, annars är nog just mäklare inte rätt person att fråga om sånt här, ligger ju i deras intresse att hålla upp priserna..

Vet inget om nya hus men beg har gått ner här enligt min revisor som jobbar för Hua Hins största mäklar kontor.
Hon vet ju att jag inte är intresserad så säger som det är, annars är nog just mäklare inte rätt person att fråga om sånt här, ligger ju i deras intresse att hålla upp priserna..
Ja vi pratade ju inte om husköp då jag inte har pratat med han om något sånt utan rent vardagligt och jag frågade hur det gick på jobbet och han sa att det gick trögt med condos men när det gällde hus hade han inte märkt någon skillnad.
Han har tvärtom varnat mig för att köpa hus och sagt att han skulle själv aldrig köpa något han inte kan äga själv i sitt eget namn.
Men står ju hur mycket som helst tomt i Hua Hin skrev ju @kurant var det väl, nästan hela villages så ser väl annorlunda ut där mot Pattaya?
Någon prissänkning har man ju sett men annars ligger det på samma pris dom man ser som för par år sen, bara växelkursen som blivit sämre.
Men kan man pruta 20-30% är det ju bra och jag hoppas på det en dag så det blir lite billigare att köpa hus istället för att slänga bort allt i hyra.
Kron uppgång och prisras på hus om 2 år hade vart bra ;)
Fast jag har hört om det kommande prisraset sen jag flyttade till Thailand men väntar fortsatt på att hus skall bli billigare, för min del med NOK lön har det blivit dyrare.

Ska hitta något till köpläge ska man skippa mäklare, direkt till ägaren och spara 30% eller mer.
Cash is king.

Kräver ju en egen insats förstås så det är valfritt om man vill spara + 500.000b eller inte.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp