Pengar

• Trådstartare Trådstartare sammy
  • Start datum Start datum

S

sammy

Gäst
Hejsan. Jag undrar vad som är bäst att ha med sig i pengar när man är i Thailand. Ska man ta med sig svenska cash eller kanske dollar eller euro (med risk att man sumpar pengarna) eller är det bättre att ta ut pö om pö i ATM ( med alla pålagor)?

Själv brukar jag åka ner två till tre gånger på år . Jag tar med mig Svenska cash ungefär så mycket jag gör av med , men naturligtvis två st kort och mob bankid o bankdosa , man vet aldrig vad som händer , Typ glömmer kortet i automaten eller som sist chipet fastnade i automaten och gick i sönder . brukar alltid växla på super rich på suvvan eller inne på Mbk. Brukar vara bästa kursen . Men det e vad jag gör finns säkert andra alternativ som ger bättre kurs .

Själv brukar jag åka ner två till tre gånger på år . Jag tar med mig Svenska cash ungefär så mycket jag gör av med , men naturligtvis två st kort och mob bankid o bankdosa , man vet aldrig vad som händer , Typ glömmer kortet i automaten eller som sist chipet fastnade i automaten och gick i sönder . brukar alltid växla på super rich på suvvan eller inne på Mbk. Brukar vara bästa kursen . Men det e vad jag gör finns säkert andra alternativ som ger bättre kurs .

ett förslag, ta med visa/master-card och pass gå in på banken och ta ut där, jag stoppar aldrig in mitt kort i någon maskin i thailand, min bonusdotter (thai) stoppade in sitt svenska kort och blev av med det trots att hon slog in rätt kod-nr

Endast kontanter med för min del, sen så brukar jag se till att vi har nåra tusen baht kvar då vi sitter och väntar på planet hem. Dessa behövs nästa gång för taxin till Pattaya.

2006 tog jag ut ca 25000 thb från atm. Hade missberäknat en aning, första resan. Det är sämre kurs, plus avgift som tas vid uttag, lönar sig inte. "Mycket" bättre kurs vid privata växlingsställen och ibland även vid dom som tillhör någon bankkedja.

Lönar sig inte heller att växla hemma. Gör det då hellre vid Suvarnabhumi, om du har tid.

Enda problemet med min stil är att du bör vara säker på att ingen hittar dina pengar. Brukar aldrig ha dem inlåsta i safen på hotell, den tömmer ju dom allra först.

Jag är bekväm av mig, har ett Thaivisa kort, som jag för över pengar till när kursen är ok. Har även med mig 2 kort från Sverige som gardering, tycker inte om att springa omkring med kontanter.
Möjligt att man missar nån hundring hit eller dit, men det lever jag med;)

Jag är bekväm av mig, har ett Thaivisa kort, som jag för över pengar till när kursen är ok. Har även med mig 2 kort från Sverige som gardering, tycker inte om att springa omkring med kontanter.
Möjligt att man missar nån hundring hit eller dit, men det lever jag med;)
Så gör vi också. Avgiften är ju bara 15 baht på ett uttag om man tar ut det i samma banks kedja, 0 om man tar ut det i samma distrikt som kontot är registrerat.

Hade med 70 kronor i kontanter denna gången och några tusen baht. Tog ut direkt på flygplatsen, finns de flesta bankers automater där på plan 1, strax utanför terminalens utgång där taxibilarna håller till.

I går var kursen 3.33 på det växlingsställe jag la märke till på Suvarnabhumi. Så kontanter går bort för mig.

Liknande trådar

P
Svar
6
Visningar
5 K
Sir One
S
A
Svar
29
Visningar