Thaipartner och pengar

Hej

Största ansvaret för att inga orealistiska förhoppningar ska uppstå hos både tjejen och hennes familj ligger naturligtvis hos killen själv, det gäller att vara tydlig redan ifrån början, inte överdriva för att imponera och på frågor om inkomst bör man ju inte uppge ex.vis bruttoinkomsten utan dom kostnader man har varje månad, det ger ju inte en riktigt bra bild av dom ekonomiska förutsättningarna.
Får både tjejen och familjen reda på förutsättningarna redan ifrån början kan nog många problem undvikas längre fram.

Mvh isan lover

Det med bruttoinkomst är något jag reagerat på. Vi brukar oftast nämna våran lön brutto i Sverige men i Thailand verkar det vara vanligare att ange lönen i netto. Där är det en ganska stor skillnad på vad man ser ut att tjäna i Sverige och vad man faktiskt har att röra sig med.

Snittlönen i Sverige ligger väl runt 30k SEK eller nått? Då är garanterat inte varenda farang i Thailand uppe i dessa summon till att börja med. Flera jag träffat har väl kanske legat närmare 25k i månaden. Så säger man att man tjänar 110k baht i månaden (brutto)låter det kanske bra men när räkningar, mat, kläder, pensionssparande, skatter och annat tuggat på lönen så blir det inte riktigt lika många baht du har att röra dig med...

Anledningen är helt enkelt att merparten thaimänniskor INTE betalar skatt, i alla fall inte så som vi ser på skatt.... Ja tycker man att t.ex. som min fru, hennes 37 rai land beskattas med 110 baht 49 satang, att det är skatt, ja då skattar alla här. Men sanningen om Thailand är att det är runt 3 miljoner utav 67 miljoner thaimänniskor som betalar skatt i detta landet, inte mer.

De rika/besuttna/styrande i Thailand kör efter den gamla devisen "om vi låter dom fattiga vara ifred, så låter dom fattiga oss vara ifred".... Så alla är nöjda här i landet... Så visst thai pratar om det enda dom känner till, och det är de pengar dom får i näven per månad eller vecka, eftersom dom inte känner till något annat...

Från min egen del kan säga att har aldrig haft pengaproblem med Noi. Hon är nog den som är mera ekonomisk av oss två.
Tycker mig inte se någon skillnad med Swe. Människor o pengar är nog mera globala saker, problem för dom som så vill. :rolleyes:
Angående det söta och salta i maten så har i i väst crêpes, både söta o salta samt matmuffins, lika där. I pannkakor tycks det blandas lite vad som helst överallt.
Jag för min del äter inte allt här men ratar inte heller saker utan att testa. :cool:

Är det verkligen så du ser på thailändskor? Losers umgås med losers och startar förhållanden med losers och då blir givetvis sanningen att alla är losers.

Om du inte själv är en loser så kanske det är läge att byta umgängeskrets? Fixar du det så kommer du upptäcka att inte alla svenskar i Thailand är alkoholiserade White Trash och att inte alla thailändskor har jobbat på bar.
Skrev jag verkligen alla eller läste du fel?

Hur vanligt är det att tjejerna blir med barn väldigt unga och fadern sticker och sen ska tjejens familj ta hand om barnet och hon dra in pengar till hela familjen?
Det är dem jag pratar om och jag är rätt säker på att majoriteten av falang gubbar som skaffar sig en yngre Thaitjej hittar någon av dessa tjejer, sen finns givetvis undantag såsom ex alla medlemmar på detta forum.

Jag håller med dig till en liten liten del Nmax. Men det finns väldigt många tjejer som lär sig att fatta tycke för sin man som dom gift sig med. Däremot där du fiskar och så som du antagligen behandlar thailändskorna så blir till slut förhållandet baserat på enbart pengar, inget annat, absolut inget annat.

Du vill inte fästa dig, du vill inget ge och du håller hårt hårt hårt i plånboken. Jag tror att om man inte visar att man satsar på förhållandet, så sticker till slut tjejen, vilket hände dig. Många andra förhållanden där satsar mannen, och då satsar också kvinnan, och förhållandet blir bra och båda parter blir nöjda vad det än innebär.

Jag vet en del förhållanden där det t.om. inte finns något sex alls med i spelet, mannen vill bara ha sällskap, och vet du vad, han är nöjd med detta, och är han nöjd, så skall vi alla vara nöjda.

Nmax bilda familj innebär att man satsar på sin kvinna, låter henne känna att hon nu har en familj, och att hon är välkommen att dela både tillgångar som fordringar. Har du inte träffat "henne" ännu.. bad luck, men det kommer ge det chansen bara,,, Men du måste ge det chansen.....
Hmmm.
Det här anmäler jag Valter

Jag hann läsa och du fortsatte påhoppen men raderade..
Jag tänker inte bemöta detta utan låter admin göra sitt, men grova påhopp är det.

Det med bruttoinkomst är något jag reagerat på. Vi brukar oftast nämna våran lön brutto i Sverige men i Thailand verkar det vara vanligare att ange lönen i netto. Där är det en ganska stor skillnad på vad man ser ut att tjäna i Sverige och vad man faktiskt har att röra sig med.

Snittlönen i Sverige ligger väl runt 30k SEK eller nått? Då är garanterat inte varenda farang i Thailand uppe i dessa summon till att börja med. Flera jag träffat har väl kanske legat närmare 25k i månaden. Så säger man att man tjänar 110k baht i månaden (brutto)låter det kanske bra men när räkningar, mat, kläder, pensionssparande, skatter och annat tuggat på lönen så blir det inte riktigt lika många baht du har att röra dig med...

Ja, detta med lönejämförelser är knepigt och bör egentligen jämföras i nettolön.
Fast inte ens på nettolön blir det riktigt, då man i en del länder har gratis sjukvård, gratis skola och andra förmåner.

Jag har inte skrivit ett enda ont ord till dig efter varningen Valter men du gör allt för att trigga igång ett nytt bråk.
Jag låter admin sköta detta.

Hej

Håller med helt, man kan ju tänka hur felaktig syn en person man träffar på semester får av en Svensk, för det första köper flygbiljett, bor på hotell till ett pris som ingen vanlig Thailändare skulle göra, äter falangmat på restauranger till priser som är 300-400% dyrare än Thailändare, besöker sevärdheter, reser runt i landet, köper i princip allt man vill och det utan att klaga, kanske t.o.m säger att det är billigt fast man spenderar mer per dag än en Thailändsk familj på en vecka eller månad.

Frågar man sen utlänningen vad denne tjänar så säger han 100 000 - 200 000 baht per månad, vilket är en enorm lön jämfört med en småbonde, daglönare eller anställd i Thailand, självklart tycker nog både flickvännen och hennes familj att utlänningen borde kunna avstå lite till dom.

Men i ett senare skede förändras allt, nu är det inte semester längre, nu ska precis som du sa räkningar betalas, hyra, el, försäkringar, mobil, fiber, tv, bil, pensionssparande m.m, dessutom ska det sparas ihop till nästa resa, då blir det ett helt annat liv som väntar och det finns kanske inte så mycket utrymme för utsvävningar och pengar att skicka till familjen i Thailand.

Detta tror jag inte alla har klart för sig när dom reser med till Sverige första gången.

Mvh isan lover

Från min egen del kan säga att har aldrig haft pengaproblem med Noi. Hon är nog den som är mera ekonomisk av oss två.
Tycker mig inte se någon skillnad med Swe. Människor o pengar är nog mera globala saker, problem för dom som så vill. :rolleyes:
Angående det söta och salta i maten så har i i väst crêpes, både söta o salta samt matmuffins, lika där. I pannkakor tycks det blandas lite vad som helst överallt.
Jag för min del äter inte allt här men ratar inte heller saker utan att testa. :cool:

Hej

Samma här frugan är ju den i familjen som har en högre utbildning (civil ekonom) och hon sköter det mesta när det handlar om ekonomi, betalar räkningar, flyttar pengar mellan konton, håller kontakt med myndigheter och företag o.s.v och då för oss båda, hon har tillgång till mina konton, vi delar på kostnader och dom inköp vi gör ganska rättvist utan att ens behöva diskutera detta, vi litar på varandra och det har fungerat bra i snart 20 år.

Nu är båda hennes föräldrar döda men inte ens när dom levde var det något problem med att dom ville ha pengar av oss fastän dom var fattiga, frugan skickade ned 2500 per månad så länge dom levde, behövde dom någon gång lite extra så fick dom naturligtvis det, men dom försörjde sig själva i princip fram till sin död.

Mvh isan lover

Var det också ett personangrepp?
Isåfall anmäl det, de rör mig inte i ryggen, jag kan behöva en avstängning så jag får en anledning till att sluta skriva, det är såååå svåårt!
Hela grejen är så uppenbar.
Jag är varnad en vecka och Valter försöker trigga igång ett nytt bråk för att få mig avstängd.

Skrev jag verkligen alla eller läste du fel?

Hur vanligt är det att tjejerna blir med barn väldigt unga och fadern sticker och sen ska tjejens familj ta hand om barnet och hon dra in pengar till hela familjen?
Det är dem jag pratar om och jag är rätt säker på att majoriteten av falang gubbar som skaffar sig en yngre Thaitjej hittar någon av dessa tjejer, sen finns givetvis undantag såsom ex alla medlemmar på detta forum.
Ja, du är en katt bland hermelinerna:p

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar