Bra sagt, håller helt med.
Pengar är viktigt för trygghets skull men riktig rikedom är tid/hälsa så det gäller att hitta en bra balans.
Alla kan göra och köpa vad de vill naturligtvis men att enbart jaga pengar för att kunna köpa nästa statuspryl känns ju sådär.
Missförstå mig inte nu, snygga saker är naturligtvis kul som fan men målet verkar för vissa bara vara nästa och nästa pryl.
Vi borde kanske försöka vara mer nöjda med det vi redan har, det krävs mer än prylar för att vara långsiktigt lycklig. Är prylarna för en själv eller för alla andra kan man fråga sig?
Låter knäppt, jag vet, och ingen är immun så det krävs att man försöker tänka "rätt" ibland och inte bara kasta sig på det man vill ha just nu.
Finns många fina bilar man vill ha naturligtvis men just bilar är ju ganska dåliga köp om man bygger hela sin tillvaro på att bli rikare.
Själv kör jag en Mazda 2, vet mycket väl att den knappast imponerar på någon annan, eller mig mig själv, men det var ju inte syftet med köpet. Transportera två ungar som spiller glass/choklad och ibland råkar kliva på sätena med skorna på kräver en bil som man inte bryr sig för mycket om samt perfekt i trånga utrymmen. Kunde köpt en finare bil men då hade man ju bara gjort allt besvärligare än det måste vara och dessutom slipper man ju den kraftiga värdeminskningen bilar har samt förhoppningsvis en värdeökning på pengarna man sparade på att inte köpa en dyr bil.
Men är man myndig så får man ju tycka vad man vill, det är ju inget fel i att äga fina saker utan det vill nog alla. Det är just inställningen att nästa pryl kommer göra mig lyckligare som jag ser som problemet. Inte konstigt, hela samhället är ju byggt på en tävlan åt nya/dyrare prylar och hög konsumtion. Alla jävla 10 i topp rikast/bäst/snyggast tar bort fokus från vad som egentligen spelar roll, varför ska vi alltid jämföra oss med de som har det bättre? Kika in hur livet på Kensington Avenue i Philadelfia ser ut, nog har vi det rätt bra egentligen vilken bil vi än transporterar röven i. Balans alltså, se pengar som en trygghet om något går snett och inte bara för att köpa nästa bäbisnapp då kan pengar vara en resurs som gör en långsiktigt lyckligare, absolut
/ SatanG