Vad gör ni som bor permanent i Isaan egentligen ...

Pjodd! Det där med aquaponikanläggning lät intressant, jag planerar själv odling av fisk och kräftor och eftersom vattentillgången kan vara knapp här så tänkte jag rena vattnet aquaponiskt. Vad odlar Du? Berätta!.

Det kan vi ta på en egen tråd men väldigt kort så fick jag smarriga jordgubbar i vintras och tomaterna växer som ogräs.

Vad jag menade var att om man tror man kommer bli så beroende av internet så den blir huvudpunkten i sitt liv när man flyttar till ett visst ställe så har man hamnat fel.
Om ens huvudoro för att kunna trivas på ett ställe är om man har en bra lina för att kunna trivas så är man kanske på fel ställe, jag var det, när jag bodde där uppe så blev internet en huvudpunkt av mitt liv.
Jag läser din tråd i andra forumet, den enda tråden som är värd och anledningen till att kika in där ibland.
Jag är impad av din envishet och motivation men vi är inte alla lagda så, själv mådde jag inte alls bra där uppe sista halvåret.

Tror jag hänger med om vad du menar. Jag är "beroende" av internet pga mina studier men skulle beroendet vara att vara uppkopplad för social kontakt eller nöje/underhållning så är man nog fel ute, helt rätt. Att inte ha förmågan att kunna aktivera en hobby eller ngt intresse utan nätet så är man fel ute. Det var iof kanske fel uttryckt då social kontakt via nätet kan vara med ens familj "hemma" om ni förstår vad jag menar...

Tror jag hänger med om vad du menar. Jag är "beroende" av internet pga mina studier men skulle beroendet vara att vara uppkopplad för social kontakt eller nöje/underhållning så är man nog fel ute, helt rätt. Att inte ha förmågan att kunna aktivera en hobby eller ngt intresse utan nätet så är man fel ute. Det var iof kanske fel uttryckt då social kontakt via nätet kan vara med ens familj "hemma" om ni förstår vad jag menar...
Precis det jag menade, tur vi är här och kan tolka varndras inlägg andra tycks ha svårt att förstå oss 5555 ;)

Vad jag menade var att om man tror man kommer bli så beroende av internet så den blir huvudpunkten i sitt liv när man flyttar till ett visst ställe så har man hamnat fel.
Om ens huvudoro för att kunna trivas på ett ställe är om man har en bra lina för att kunna trivas så är man kanske på fel ställe, jag var det, när jag bodde där uppe så blev internet en huvudpunkt av mitt liv.
Jag läser din tråd i andra forumet, den enda tråden som är värd och anledningen till att kika in där ibland.
Jag är impad av din envishet och motivation men vi är inte alla lagda så, själv mådde jag inte alls bra där uppe sista halvåret.

Nej, vi är alla så olika och kan man inte trivas i glesbygd i Sverige så skall man nog inte flytta till en bondby i Isaan heller. Min tråd i det andra forumet har legat nere eftersom jag haft Dengue och nu avnjuter en segare lunginflamation. Inte så skrivsugen, men jag skall ta tag i tråden när jag ätit upp mig en tio kilo,sådär.

Nej, vi är alla så olika och kan man inte trivas i glesbygd i Sverige så skall man nog inte flytta till en bondby i Isaan heller. Min tråd i det andra forumet har legat nere eftersom jag haft Dengue och nu avnjuter en segare lunginflamation. Inte så skrivsugen, men jag skall ta tag i tråden när jag ätit upp mig en tio kilo,sådär.
Själv har jag bott och jobbat som fiskare på en Ö större delen av mitt liv, trivdes med jobbet men trivdes aldrig med Ö livet, trivs bättre med mitt stadsliv nu och vill aldrig hamna i glesbyggd igen.

Krya på dig.

Sen tycker jag att känner man redan innan att internet kommer bli en sådan viktig punkt i ens liv om man flyttar upp skall man inte flytta dit.
Ungefär som jag ser det ja !!:) Jo, för mig är internet en viktig fråga ,, varför då? Jo, jag har barn och barn barn i Sverige som jag vill hålla kontakt med ett par ggr i veckan , dessutom så har nuförtiden bara en riktig god vän , och han bor i Sverige , en kompis som jag ser som min bror sedan 35 år tillbaka , Trots att vi ibland har olika åsikter och kanske även nån gång "pratat ur skägget" så anser vi båda att man inte har så många vänner utan man skall kunna förlåta och acceptera att man ibland ser olika på saker och ting Därför anser jag internet vara väldigt viktigt för mig och Isaan inte fullt så viktigt , överhuvudtaget inte alls viktigt :):):):)

Senast redigerad av en moderator:

Välkommen i Dengue-klubben, hade detta för 6 år sedan,bland det värsta jag upplevt.
Åkte sedan veckan efter på en svår leveinfl. Sjukhuset i gen i 1 veck. Leverinfl.är en vanlig följdsjukdom till Dengue. Tryck i dig så mycket stekt äggvita samt vitaminer du kan, så kanske du slipper detta, krya på dig.

Nästan som Chuck Norris då ;)
10462917_10153692638267128_2722013203149246219_n.jpg

Vet du Jonas vilken maskin på Gymet som allmänt kallas Chuck Norris maskinen ?Och varför ?
:)

Bra fråga Phonta, eftersom vi har funderingar på att dra från Sattahip inom några år. Börjar bli trångt här numera, trafiken har ökat mycket, m.m.
Går det att få snabb uppkoppling av nätet i Isaan eller är det 3G/4G som gäller?

Jag bor på landsbyggden i Isaan har sedan 8 år tillbaka en Internetuppkoppling från 3BB som nu kostar 590 Baht/månad.
Har 14 MB in och 1 MB ut till min PC.
Inga problem. Skickar foton på 4-5 MB till Sverige, Kollar nyheter från BBC och Sky News live, You Tube mm.

Våra tre barn har varsin PC eller NoteBook, frugan och äldsta dottern 14 har Smartphones av enklare modell för Facebook, Line mm.
För två år sedan köpte jag en WiFi låda från DLink för 1200 Baht.
Sedan dess är samtliga PC, Notebooks och telefoner anslutna till detta nätverk, och vi kan vara uppkopplade samtidigt utan problem även lördagar och söndagar när alla använder Internet. Pojkarna 6 och 11 år gillar att vara uppkopplade för att spela game online eller titta på Thai fotboll live.

Börjar bli trångt här numera, trafiken har ökat mycket, m.m.

Det är samma sak som gör att jag har ändrat mål också. Vill egentligen gärna bo i Chonburi-provinsen som jag gjorde tidigare på olika ställen, men nu för tiden får man sitta i evigheter i bilen så fort man ska någonstans inom tätort. Mycket avgaser och föroreningar också.

Så jag tror det blir bättre att bo lite mer lantligt, men fortfarande med bra kommunikationer, och göra besök där det är mer drag ibland istället. :)

Jag märkte att jag blev mer och mer upptagen men mina hobbys och mindre och mindre intresserad av den urbana underhållningen när jag bodde där nere, men det är absolut även värt något att kunna improvisera också förstås. :)

Jag gissar dock på att det är större chans att trivas på landsbygden om man som oss har börjat med stadsliv än att redan från början bosätta sig på landsbygden. :)

Det är samma sak som gör att jag har ändrat mål också. Vill egentligen gärna bo i Chonburi-provinsen som jag gjorde tidigare på olika ställen, men nu för tiden får man sitta i evigheter i bilen så fort man ska någonstans inom tätort. Mycket avgaser och föroreningar också.

Så jag tror det blir bättre att bo lite mer lantligt, men fortfarande med bra kommunikationer, och göra besök där det är mer drag ibland istället. :)

Jag märkte att jag blev mer och mer upptagen men mina hobbys och mindre och mindre intresserad av den urbana underhållningen när jag bodde där nere, men det är absolut även värt något att kunna improvisera också förstås. :)

Jag gissar dock på att det är större chans att trivas på landsbygden om man som oss har börjat med stadsliv än att redan från början bosätta sig på landsbygden. :)
Jag började med att bo i Pattaya sen lantliv men gjorde ingen skillnad, trivdes första året när allt var nytt sen blev det bara enformigt på landsbyggden.

Välkommen i Dengue-klubben, hade detta för 6 år sedan,bland det värsta jag upplevt.
Åkte sedan veckan efter på en svår leveinfl. Sjukhuset i gen i 1 veck. Leverinfl.är en vanlig följdsjukdom till Dengue. Tryck i dig så mycket stekt äggvita samt vitaminer du kan, så kanske du slipper detta, krya på dig.

Ja, Dengue var inget kul! Jag har nog haft lite tur som bara fick lunginflamation som följdsjukdom. Läkaren varnade för att jag kunde åka på vad f-n som helst som följdsjukdom och när jag kom in igen med hosta var det skärmbildning direkt för att utesluta TBC. Men det här biter förmodligen antibiotika på, så det skall väl bli bättre. Jag äter mycket lök, broccoli, lever och ägg. Mycket protein och mycket vitaminer och tar mig nog sakta. Mer orolig för frun, nu är det hon som hostar mest.

Ja, Dengue var inget kul! Jag har nog haft lite tur som bara fick lunginflamation som följdsjukdom. Läkaren varnade för att jag kunde åka på vad f-n som helst som följdsjukdom och när jag kom in igen med hosta var det skärmbildning direkt för att utesluta TBC. Men det här biter förmodligen antibiotika på, så det skall väl bli bättre. Jag äter mycket lök, broccoli, lever och ägg. Mycket protein och mycket vitaminer och tar mig nog sakta. Mer orolig för frun, nu är det hon som hostar mest.
Fy fasen @Birger det låter skitjobbigt. Hoppas verkligen att ni kryar på er och måtte dom snabbt få ordning på ett bra vaccin mot eländet. :wai:

Jag började med att bo i Pattaya sen lantliv men gjorde ingen skillnad, trivdes första året när allt var nytt sen blev det bara enformigt på landsbyggden.

Ja, Pattaya tror jag är kanonbra för dig. :) Jag tycker det är trevligt där, jag med, men jag tycker utvecklingen med trafiken går mot helt ohållbar och det får konsekvenser på miljön liksom även den industriella utvecklingen.

Du hade ju inte tröttnat på Pattaya innan du flyttade ut på landsbygden, så det blir lite annat i ditt fall tror jag. :) Var plats har sina plus och minus, och man får försöka välja det som verkar mest hållbart i längden när man planerar boende tror jag.

Pattayas trafik är naturligtvis skitjobbig nu när allt runt Sukhumwit byggs om , när detta blir klart tror jag man kommer att se en betydlig förbättring...

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp