Vad kostar en liter bensin till bilen där du befinner dig nu?

Det är ju svindyrt med bensin och disel i thailand om man tänker på att många inte har högre månadslön än ca 10.000-13.000 B i månaden, men dom som har den inkomsten har knappast en egen bil.
Så jämnför man då som en del gör så är bensinen svindyr i Sverige men nästan alla över 18 år har en egen bil så med svensk inkomst kanske bensinen inte är då dyr om man jämnför.

Det är ju svindyrt med bensin och disel i thailand om man tänker på att många inte har högre månadslön än ca 10.000-13.000 B i månaden, men dom som har den inkomsten har knappast en egen bil.
Så jämnför man då som en del gör så är bensinen svindyr i Sverige men nästan alla över 18 år har en egen bil så med svensk inkomst kanske bensinen inte är då dyr om man jämnför.
Man måste sätta allt i relation till vartannat naturligtvis. Men drygt 60 % skatt är fortfarande rejält svettigt, bilismen har förvisso alltid varit en mjölkko för politikerna. Det är dock en politisk fråga som man inte skall anklaga bensin- och dieselbolagen för.

Jag hade ju NGV bil ett tag i Thailand, Toyota Corolla Altis CNG, det var billigt att köra på för 100 bath full tank och det kom jag ca. 25 mil på.

Filosofisk? :)

Man måste sätta allt i relation till vartannat naturligtvis. Men drygt 60 % skatt är fortfarande rejält svettigt, bilismen har förvisso alltid varit en mjölkko för politikerna. Det är dock en politisk fråga som man inte skall anklaga bensin- och dieselbolagen för.
ja mycket skatt det gillar de, frågan är var pengarna hamnar för vägarna är ju inte 100 alltid
även trängselavgift men de fattar inte att man kanske måste ha bil för tex jobba

Vart bensinskatten hamnar nog där vi inte vill veta
Läste nåt nu om att pengarna som skulle gått till vägarna pga. dom nya vägtullarna i GBG skulle aldrig röras till annat än vägkostnader hade nu regeringen gått ut med att dom var tvungna att ta av för att bekosta flyktingsituationen.

Senast redigerad av en moderator:
Ja de kanske skulle tänkt till innan...
Läste nåt nu om att pengarna som skulle gått till vägarna pga. dom nya vägtullarna i GBG skulle aldrig röras till annat än vägkostnader hade nu regeringen gått ut med att dom var tvungna att ta av för att bekosta flyktingsituationen.

I Sverige är skatt på bränsle en fast summa i kronor och ören så därför påverkar inte oljepriset bensinpriset så mycket som folk tycker att det borde.
I Thailand kör jag på Diesel som nu kostar ganska precis 20 baht så jag flabbar ju bara men sett till reell köpkraft så är det betydligt dyrare här än i Sverige. Hur Thailändarna kan köpa nya bilar och ha råd att köra dem är lite av en gåta, fast svaret är ju att det kan dom inte men dom gör det iaf och får bita i det sura äpplet sen när hela lönen går till att betala krediter.

Ha Ha spinner vidare på dina funderingar om att nästan alla over 18 år i Sverige har en egen bil.

Hur är det med alla muslimska tjejer over 18 i Sverige, kor de bil? Har någon sett en tjej kora bil i Burka i Sverige?

Undrar detta for att jag läst att i flera av deras hemländer, där muslimerna har makten, är bensinpriset väldigt lågt, men kvinnorna är forbjudna att kora bil. Tror det var i Saudi Arabien, Iran, Irak, Afganistan eller Syrien.

Skulle vara intressant att h**a från er som bor i Sverige om dessa muslimer tar med sig sina seder till Sverige, eller tjejerna over 18 år kor bil som ovriga svenska ungdomar. Kycklingens inlägg ovan tyder forståss på att så är fallet.

Nu handlar ju denna tråd om bensinpriset, och på grund av det låga priset i Sverige så kor nästan alla där over 18 egen bil.

Inget tjafs om politik i Era svar , tack.

I Sverige är skatt på bränsle en fast summa i kronor och ören så därför påverkar inte oljepriset bensinpriset så mycket som folk tycker att det borde.
I Thailand kör jag på Diesel som nu kostar ganska precis 20 baht så jag flabbar ju bara men sett till reell köpkraft så är det betydligt dyrare här än i Sverige. Hur Thailändarna kan köpa nya bilar och ha råd att köra dem är lite av en gåta, fast svaret är ju att det kan dom inte men dom gör det iaf och får bita i det sura äpplet sen när hela lönen går till att betala krediter.
Många gånger köps ju en bil familjevis här nere och många som delar på summan.
Här jobbar man oftast inte för att dra in pengar till sig själv utan till familjen.
Jobbar hela familjen hemma i Isaan så går dt oftast till en familje kassa, dock inte en släkt kassa.
Sen ungar som flyttar ner och jobbar här nere då blir det annorlunda då det många gånger går till en privat kassa och familjen kan få sänt lite till sig.
Dom jag kände som jobbade där uppe där gick nästan pengarna oavbrutet hem om dom inte var gifta, medans dem som flyttat ner till tex. Bangkok snålade och skickade inte så mycket som folk tror utan dom som var kvar där uppe och jobbade och bodde med familjen bidrog mest.

Ingen av alla forummedlemmar som bor i Sverige som sett en muslimsk kvinna kora bil i Sverige, med eller utan Burka?

Det svenska bensinpriset kan nog bli lägre i framtiden, när eller om man får kopa billig olja från Saud Arabien i utbyte mot svenska vapen.

Köper ju redan billig råolja, nu ligger det på 40 dollar fatet, till och med nere under 30 dollar fatet för någon månad sen, så inte råoljepriset som gör att Bensinen är dyr, för det har gått ner från 110 dollar för ett och halvt år sen till 40 dollar fatet nu, men bensinpriserna har inte följt den nedgången.
Så råoljepriset verkar inte spela någon roll på bensinpriset i Sverige, mycket billigare olja än vi får nu i världen kommer vi inte få.

Ingen av alla forummedlemmar som bor i Sverige som sett en muslimsk kvinna kora bil i Sverige, med eller utan Burka?

Det svenska bensinpriset kan nog bli lägre i framtiden, när eller om man får kopa billig olja från Saud Arabien i utbyte mot svenska vapen.
Jag har aldrig sett någon köra med burka i Sverige. Sen vilken religion kvinnorna som kör bil har vet jag inte. Men säkert att någon av dessa är muslim.

Köper ju redan billig råolja, nu ligger det på 40 dollar fatet, till och med nere under 30 dollar fatet för någon månad sen, så inte råoljepriset som gör att Bensinen är dyr, för det har gått ner från 110 dollar för ett och halvt år sen till 40 dollar fatet nu, men bensinpriserna har inte följt den nedgången.
Så råoljepriset verkar inte spela någon roll på bensinpriset i Sverige, mycket billigare olja än vi får nu i världen kommer vi inte få.
Bensinbolagen brukar vara väldigt snabba med höjningar när råoljepriset stiger men är sällan lika snabba när motsatsen inträffar. Men jag tycker att det har skett en förbättring där. Det är inte enbart priset på råolja som styr, det är även stor påverkan av tillgång och efterfrågan av olika produkter. Många har bytt till dieselbilar nu och det har påverkat priset en hel del.

Hej Jonas. Jag är lite nyfiken på det där om muslimska tjejer får kora bil i Sverige. Du reser ju till Sverige i sommar,
och i Goteborg finns det ju många muslimer om jag fattat det rätt. Du kan väl kolla om du ser några muslimtjejer kora bil?
Skulle vara kul att se ett foto med en ung tjej i Burka kora bil i Sverige.
Det är ju inte tillåtet i deras hemländer om jag fattat det rätt.

Ursäkta om min fråga om detta är politiskt inkorrekt. Jag är ju bara utlandssvensk.

PS Jonas Jag har min condo i samma hus som Teddybear museet, men uthyrd nu, och jag är hemma i Nang Rong.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp