Har absolut inget emot att du rapporterar pris på Thai guld utan tvärtom så tycker det är jättebra!
Har själv noll Thaiguld men min sambo har lite smycken och det är ju mycket finare lyster i Thaiguldet än t.ex. 18 karat guld.
Jag personligen är dock mer intresserad av hur guld och silver utvecklas jämfört mot svenska kronor som sällan visas då det oftast bara visas ”spot price in usd”. Det ser inte sällan ut som att det går dåligt jämfört mot usd, men så kollar man jämfört med SEK (och även Thai Baht) så blir man oftare lite gladare
Jag är högst medveten om att guld i fysisk form så att säga i handen (eller i förvaring) kostar betydlig mera än vad ” spot price” visar men s.k. investeringsguld är momsfritt i Sverige. Silver, Platina eller Palladium är det dock 25 % moms på i Sverige vilket gör det i de flesta fall att man lätt kan göra en dålig affär att köpa och sälja (jämfört med momsfritt investeringsguld) i Sverige. Men man kan ju t.ex köpa silver i Norge där det inte är någon moms eller köpa ädelmetaller på exempelvis Bullion Vault där det är väldigt lätt att köpa och sälja och man slipper betala någon moms. Men.. med avgifter vid köp och sälj samt förvaring tillkommer (som dock är relativt låga relativt jämfört med att betala 25% moms). Man kan ju även naturligtvis köpa guld via GLD och silver via SLV men då vara medveten om att detta rör sig om pappers derivat produkter där en privatperson aldrig kan få några fysiska ädelmetaller utlämnade då man säljer. Själv håller jag mig borta från t.ex. GLD och SLV men för någon som håller på med ”Trading” så är det nog bra instrument för att köpa och sälja till väldigt låga avgifter. När det kraschar på allvar så finns dock en risk att det man investerat är förlorat även i valuta räknat har jag en känsla av…Men man kan ju även förlora i valuta räknat med nästan allt genom att köpa dyrt och sälja (eller tvingas sälja) när det är billigt. Guld och silver som del av mina investeringar har dock gått bra i valuta ”SEK” räknat för mig hittills. Men speciellt guld har jag även som en slags försäkring som jag hoppas är värt något när annat som t.ex. svenska pesetasen devalveras eller håller emot bra i köpkraft räknat i inflationstider som t.ex. just nu! Att ha Thaiguld att kunna sälja Thailand om och när det skulle krisa till sig är nog en minst lika bra försäkring och lätt att kränga tror jag då guldmarknaden i Thailand är så välutvecklad. Hoppas naturligtvis att det inte blir någon allvarlig kris utan att det visar sig att det blir en bra ekonomisk vinst genom att guld och silver går upp i pris mycket mot samtliga valutor och sälja när det är dyrt.