Vad gör man och vad kostar det i Phuket?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej allihopa! Är ny på forumet, men har ändå mina frågor:) ska åka till Phuket om någon månad där jag ska stanna en månad! Undrar vad det finns att göra speciellt i Phuket? Alla säger sola, bada, dyka men vad för speciellt finns mer?

Någon som vet ungefär hur priserna på hotellen är i Phuket under Augusti-September?

Hade blivit väldigt glad för svar !

Kramar Johanna
 
Hej Johanna. Man kan ju ta lite turer ut till öarna där man kan..ehhh..sola, bada och dyka..typ. =O) Vad gäller övriga aktiviteter (bortsett från att festa) har jag inte så många tips tyvärr. Däremot så var jag i Phuket förra året i Juli, o då var det iaf inga problem att gå in på de mindre hotellen o få ett helt okej dubbelrum för 500-600 bath/natten. Lycka till!
 
Hej och Välkommen!
Allt hänger på vad man själv är intresserad så ganska svårt att för mig rent generellt säga vad som är bra och mindre bra. Vad som är viktigt för mig är att kunna resa runt ön med mc och komma ifrån alla turist ställerna. Väldigt fin ö och härliga vägar att köra runt och njuta av naturen. Det finns turist information överallt som kan ge dig tips och broschyrer. Gå runt och jämför priser på både hotel och attraktioner så du ej nappar på första bästa erbjudande. Själv bor jag helst i Patong medan väldigt många charter resenärer ofta bor i Karon och Kata Beach. Betala aldrig för rum i förskott, skulle du av någon anledning vara missnöjd så kan det vara skönt och ha den möjligheten att flytta. Själv bodde jag i ett underbart lägenhetsrum i januari. 800 Baht per natt men bor man där längre så får man bättre pris. Skicka PM till mig om du vill ha numret dit. Annat tips är att genast skaffa dig en karta så du får en uppfattning om ön. Ta och sök lite på nätet så hittar du en hel del information vad Phuket erbjuder. Priserna på lågsäsong är säkert väldigt förmånliga.
 
Tack för ditt PM.
Svarar här istället på dina frågor:

Hej
Jo jag har varit där nere vid den tiden (sept-okt) men för många år sedan. Alltså början på -90 talet. Helt ok men man kan förvänta sig regnskurar mellan varven dagligen. Själv var jag där nu i bara en vecka med min 9 åriga son som tidigare ej varit i Phuket. Körde runt och visade han små väldigt mysiga stränder och byar som turisterna sällan känner till. Själv drar jag mig gärna från turisterna under högsäsong men under lågsäsong är det nog bättre. En period jag ej brukar rekommendera är april och framåt då det kan vara olidligt varmt. Dessutom billigare flygbiljetter kan jag tänka mig om du åker efter sommaren. Körkort krävs men det räcker visa upp sitt svenska. Man stoppas nästan någon gång i veckan. Körkort och hjälm kollas.
 
Du kommer trivas där nere och var inte rädd för att ge dig iväg på lite äventyr dessutom. Har många bekanta som bokar till Karon Beach och där bokar de en stol vid stranden senast 08, kommer de vid 10-11 tiden så är allt fullt. Sen tillbaks och vilar någon timma innan de solar och badar en 8 timmar. På kvällen ut och "göra" Karon i 20 dagar är inte alls häftigt men många gör det ändå. Du ville ha lite mer information om vad som finns att göra men sök bara lite på en sökmotor så ska du se att du kommer få fullt upp där av allt utbud :) Själv börjar jag snart kolla upp min nästa resa men den ligger in i början på nästa år och har ej gått boka ännu, åtminstone hemresan som ligger långt framåt. Angående din fråga hur mycket kläder man ska ha med sig så kan jag säga att Hur du än gör så blir det ändå felllll ;D Har tagit med mig mycket och använt hälften knappt, tagit med mig för lite och har saknat en del kläder så det var bara ut och shoppa. Men hur som helst Alltid när jag flyger hem så har jag kraftig övervikt av bagage.....Förra veckan så var de snälla mot mig då jag hade 30 kg men 15 kg fick jag skicka med båten, kommer lagom till sommaren hoppas jag.
Min sons Mor som du frågade om träffade jag faktiskt i Thailand på en flygtur mellan Chiang Mai-Bangkok 1993, så kan det gå om man får sätet jämte en söt flicka. Men nu mår vi mycket bra på skilda håll :nod:
 
Det är faktisk den högsta punkten som man kunde köra mc till tidigare innan man kom till Promthep. Hade jag vänt kameran åt andra hållet så hade jag fått se just vad som visade sig på din bild :nod: Kanske inte den högsta punkten på Phuket. För många år sen kunde man köra dit jag står men sedan ett antal år så är den vägen avstängd. I stället får man köra runt lite och kommer sedan till en marknad och därifrån vandra dit upp tills man når utsiktspunkten som är underbar. Sedan åker man till Rawaii beach och äter en härlig måltid på de bord som finns utplacerat jämte vattnet. Ingen vacker strand men underbart lugnt och fridfullt.

http://www.virtualtourist.com/travel/As ... -BR-1.html
 
Snälla Johanna vi skriver här i forumet för annars vet jag snart inte om jag skickar PM eller vart jag håller hus ;D Vart fick du ifrån att ej finns marknader i Phuket? Där finns hur mycket som helst, framförallt där turisterna håller hus. Men att det är billigt som du skrev håller jag ej med om om du går till turistmarnader men som jag tidigare skrivit Use mc :) Bl.a i Phuket Town kan du handla väldigt billigt och sedan utmed vägarna har de inhemska marknader som är öppna specifika dagar i veckan.
Johanna om du klickar här så kommer du till rätt plats att svara:
 
Okej, men kan man köra mc på sitt bilkörkort i Sverige?
Mina kompisar sa att det var billigt i Phuket, men om man ska ut på öarna är det billigare då?

Ha det så bra! Mvh Johanna

p.s tack för hjälpen!
 
Rätt! Man ska givetvis ej ge sig in i Patong under rusningstrafiken och lära sig köra mc, då ligger man illa till. Dessutom vänster trafiken att ta hänsyn till. En sak jag aldrig blir klok på är vad som gäller vid rött ljus och rondell. Vissa platser i Thailand, typ Pattaya, kan man svänga till vänster även vid rött men på andra ställen så kan det bli böter. Rondell kommer jag aldrig att fatta vad som gäller. Jag är ganska fräck i trafiken och då släpper de oftast snällt fram en ;D
 
Okej! :) det det kostar 399 baht från Bangkok till phuket i flygresa, kan man flyga till andra ställen också från bangkok eller hur tar man sig vidare till andra städer? :) Var ligger Night Bazaar marknaden? Är där mkt och isfall vad?

Mvh Johanna
 
Vilken kvällsmarknad menar du? Menar du på Phuket finns det marknader i Patong, Phuket Stad, karon samt Kata. Men alla städer i hela landet har dag- och kvällsmarknader.

Du kan flyga lite varstans från Bangkok, hela världen faktiskt. Kolla lågprislinjernas hemsidor. Sök på Nok Air, Air Asia, One2Go och Tiger Air. Det var dom jag kom på så här direkt... det finns säkert fler!
 
Okej, Janptr skrev (Night Bazaar marknaden), därför... Var föredrar du att flyga till i Thailand?
 
Väldigt :) Gick du in och kollade det själv?

Var brukar du vara i Thailand? :)

/ johanna
 
Hej thaibempa! om du söker 7/8-4/9 Bangkok-Phuket så får du upp 399baht..
Kolla och skriv!?

/Johanna
 
En planerad landning kl 01 med Air Asia är ju perfekt tid eftersom det innebär att den egentliga tiden för landning kommer att vara runt 7-8 på morgonen. ;D Nämen skämt åsido så är ju inte Air Asia direkt kända för att hålla tiderna. Men det var ju ett grymt bra pris måste man ju erkänna. :nod:
 
Men vi ska vara där nere i en månad, så en timme dit eller hit spelar ingen roll:) Men hoppas på det bästa! Annars bara att stanna i Bangkok ett tag! :) Vet ni vad man ska ta för sprutor när man ska ner där? och vad de kostar totalt? har hört så många olika priser...

Mvh Johanna
 
Kan ju bara inflika att för något år sen var det något av flygbolagen som gick ut och sålde resor för 1 baht. När passagerarna sen kom till flygplatsen så stämde det inte riktigt. Det va en PR-grej. Kommer inte ihåg de exakta turerna. Min fru skattade lite skadeglatt åt det. Och sa 'typiskt thai'.
 
Okej, men jag känner en person som åkt med dessa flyg till Phuket och han sa samma pris och sa att det var mkt bra! men man vet inte, dessutom ska vi åka under lågsäsong så det är ju förmodligen billigare också!

Mvh Johanna
 
Det är bra att du har någon som hjälper och kan verifera. Det underlättar alltid. Och ett flyg på kvällskvisten är i a f skönare än 15 timmar i buss som går sönder redan första timmen och måste lagas. Måste leta reda på den där buss-tråden här på forumet och kanske fånga upp lite fler historier. Man blir lite bekväm med åldern. Som backpacker va det nästan ett måste ett åka buss eller tåg. Allt annat va en synd. ;)
 
Jag reste med Air Asia ungefär 10 gånger förra året och 4 gånger i år. Köpt billiga biljetter men om ni går vidare i bokningen så adderas en skatt på c:a 550 Baht/person. Reste till Chiang Mai från Bangkok 30/1 och betalade 615 kr tur/retur för 2 personer! Hjälpte en granne i Pattaya att boka enkel biljett Singapore-Bangkok för 368 kr. I Chiang Mai ville jag åkt tillbaks någon dag senare men det hade kostat mig 1700 Baht extra så jag reste enligt plan. Fräscht i planen. Bagage 15 kg, mat/dryck finns men ej gratis.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
H
Svar
25
Visningar
12 K
Dmusen
D
 
Tillbaka
Topp