Krister
Forumveteran
Sist jag var i Chinatown sålde de även 50 baht guldbars.Ja samma officiella köp som säljpris i Thailand är ju väldigt bra jämfört med man får för att sälja guld i Sverige till t.ex. Tavex som bara betalar den dagliga spot priset när de köper tillbaka guld tackor och guldmynt. Detta gör nu att guldpriset måste ha gått upp rätt ordentligt innan man kan göra en vinst i kronor räknat. Men man får ju inte glömma att räkna in att när man växlat tillbaka så har har p.g.a. inflation samt ofta devalvering i fallet med svenska kronan också allt som oftast tappat väsentligt i real köpkraft. Trots detta kan man ju göra vinst genom att köpa och sälja vid rätt tillfällen och jag har som nämnt guld som en del av min portfölj och som en försäkring.
När vi talar om Thai goldbars d.v.s. 96.5 % renhet eller 23 karat. Vilka storlekar finns dessa i undrar jag? Betalar guldhandlarna i Thailand när man säljer tillbaka dessa i enlighet med det officiella guldpriset som JBK.Ltd. Regelbundet bifogar eller betydligt mindre?
Du bör alltid sälja tillbaka där du köpte för att få bäst betalt. Gå till den affär med mest kunder. Finns en som är jättepopulär. Många affärer vägrar att köpa tillbaka om guldpriset rusar iväg