Thaiguld (Guldpriser i Thailand) Vad kostar Thaiguld? Köp- och säljkurser.

Ja samma officiella köp som säljpris i Thailand är ju väldigt bra jämfört med man får för att sälja guld i Sverige till t.ex. Tavex som bara betalar den dagliga spot priset när de köper tillbaka guld tackor och guldmynt. Detta gör nu att guldpriset måste ha gått upp rätt ordentligt innan man kan göra en vinst i kronor räknat. Men man får ju inte glömma att räkna in att när man växlat tillbaka så har har p.g.a. inflation samt ofta devalvering i fallet med svenska kronan också allt som oftast tappat väsentligt i real köpkraft. Trots detta kan man ju göra vinst genom att köpa och sälja vid rätt tillfällen och jag har som nämnt guld som en del av min portfölj och som en försäkring.

När vi talar om Thai goldbars d.v.s. 96.5 % renhet eller 23 karat. Vilka storlekar finns dessa i undrar jag? Betalar guldhandlarna i Thailand när man säljer tillbaka dessa i enlighet med det officiella guldpriset som JBK.Ltd. Regelbundet bifogar eller betydligt mindre?
Sist jag var i Chinatown sålde de även 50 baht guldbars.
Du bör alltid sälja tillbaka där du köpte för att få bäst betalt. Gå till den affär med mest kunder. Finns en som är jättepopulär. Många affärer vägrar att köpa tillbaka om guldpriset rusar iväg

20230705_151336.jpg

Vill inte vara otrevlig men har aldrig förstått den här tråden. Det är liksom inte så att det finns en speciell marknad för Thaiguld. Det är världsmarknadspriset för guld multiplicerat med växelkursen mellan USD och THB. Har jag missat något?

Jo! @Atom
Det är faktiskt så att thai kör sitt race när det kommer till guldpris, de utnyttjar guldet i olika % av(som vi kallar rent, guld), men de utnyttjar också världspriset för att sätta sitt egna pris per 1Bath(15,3g)och 96,5% rent guld, därför ser deras guldkurs lite annorlunda ut.

@JBK.Ltd.

Jo! @Atom
Det är faktiskt så att thai kör sitt race när det kommer till guldpris, de utnyttjar guldet i olika % av(som vi kallar rent, guld), men de utnyttjar också världspriset för att sätta sitt egna pris per 1Bath(15,3g)och 96,5% rent guld, därför ser deras guldkurs lite annorlunda ut.

@JBK.Ltd.
Visst, de mäter guldet i annan renhet men fortfarande är det världsmarknadspriset multiplicerat med växelkursen.

Thailand har inget guld i sina marker, har ingen gold exchange och är en minimal marknad för guldköp; priset på guld i Thailand är därför helt ointressant om man inte sitter på guld köpt i Thailand och hoppas på en kraftig nedgång i THB.

Visst, de mäter guldet i annan renhet men fortfarande är det världsmarknadspriset multiplicerat med växelkursen.

Thailand har inget guld i sina marker, har ingen gold exchange och är en minimal marknad för guldköp; priset på guld i Thailand är därför helt ointressant om man inte sitter på guld köpt i Thailand och hoppas på en kraftig nedgång i THB.

@Atom
Jag har skött den här tråden till och från sen @Kycklingen startade den.
Här nedanför har du länken till, Thailands Goldtraders Association

Om mot förmodan inget fungerar, vänligen titta på någon annan tråd...

M.v.h. @JBK.Ltd.

Senast ändrad:
@Atom

M.v.h. @JBK.Ltd.

Känns tryggt att du ”sköter” en så viktig och informativ tråd, jag lovar att inte störa dig igen.

@Atom

M.v.h. @JBK.Ltd.

@Tallviking varför en :mad: emoji, har jag varit otrevlig på något sätt, i så fall kommer en ursäkt från min sida.
Försökte bara förklara för (@Atom) om guldtråden som finns här och gav honom en länk ifall han vill hitta information, kanske möjlig inspiration att förstå hur Thai Goldtraders Association fungerar...

@JBK.Ltd.

@Tallviking varför en :mad: emoji, har jag varit otrevlig på något sätt, i så fall kommer en ursäkt från min sida.
Försökte bara förklara för (@Atom) om guldtråden som finns här och gav honom en länk ifall han vill hitta information, kanske möjlig inspiration att förstå hur Thai Goldtraders Association fungerar...

@JBK.Ltd.

Jag har precis samma åsikt som Atom. Varför spamma forumet dag ut och dag in med information som är totalt ointressant (som Atom förklarade)

Jag har blockat dig enbart för att slippa se dessa inlägg var eviga dag (samma med dagens kurs på bahten)
Det innebär ju dessutom att jag missar alla andra inlägg du gör som mycket väl kan vara väldigt intressanta

Jag har precis samma åsikt som Atom. Varför spamma forumet dag ut och dag in med information som är totalt ointressant (som Atom förklarade)

Jag har blockat dig enbart för att slippa se dessa inlägg var eviga dag (samma med dagens kurs på bahten)

Förstår, men det är också därför jag endast lägger ut dem måndag, onsdag & fredag, just för inte reta upp andra som inte har samma intresse, @Tallviking.
Men det finns andra som uppskattar informationen, men @Tallviking , jag ska ta ett ord med @Kycklingen och be henne att ta bort tråden ifall du anser att den är ivägen för dig, @Tallviking.
Ingenting är omöjligt, jag klämmer iväg ett PM och ser vad forumvärden säger...

@JBK.Ltd.

Förstår, men det är också därför jag endast lägger ut dem måndag, onsdag & fredag, just för inte reta upp andra som inte har samma intresse, @Tallviking.
Men det finns andra som uppskattar informationen, men @Tallviking , jag ska ta ett ord med @Kycklingen och be henne att ta bort tråden ifall du anser att den är ivägen för dig, @Tallviking.

@JBK.Ltd.

Är det inte mycket enklare att bara lägga in ett inlägg med en länk till där man hittar guldpriser och bahtkurser så kan alla som är intresserade vid varje enskilt tillfälle klicka på länken och se vad kursen är just då ?

@JBK.Ltd.
Ta bort tråden för vad, när fick du äganderätt på den? Både den här tråden och bahttråden var väl tänkt för diskutera guldpris och valuta men nu bara massa länkar på dagens pris/kurs som dödar diskussionen.

Priset på guld i Thailand är väldigt högaktuellt då många investerar/sparar i guld i Thailand och det är väldigt lätt att köpa och sälja.
Sen behöver man inte vänta på nedgång i baht.
På 12 år har guldpriset i baht gått upp ca 100% här nere.
För mig hoppade mellan 16k-18k när jag flyttade ner, idag 32k.
Sista 10 baht gold bar jag sålde gjorde jag vinst på ca 11% på mindre än 1 år.
Varenda guldaffär är en gold exchange där du kan köpa och sälja goldbars till ett pris som följer marknaden och prissätts i baht i Bangkok.
Skiljer sig ca 100-150 baht på köp och sälj priset på gold bars per baht.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp