Kvinna nekades vård på sjukhus och dog på väg till nästa.

Mitt lager av tofflor är ytterst välfyllt. Men beslutet är taget för barnen, DOM vill inte flytta. Och med tanke på försäkringar, det osäkra politiska läget mm känns beslutet rätt, åtminstone för tillfället.
Så blir det för dom flesta, barnen vill inte flytta.
Hur blir det nu med huset du köpt i Khon Kaen?

Skrev jag tidigare, vi lyckades sälja det på break-even. En jäkla tur, bankanställda med god ekonomi som köpte.

Hej

Ett alternativ, vi behåller vårt som boende vintertid.

Planen ifrån början var att flytta dit men sedan vände den demokratiska utvecklingen i.o.m kupperna 2006 och 2014 och då ändade vi oss.

Vi ville inte att vår son ska växa upp i en diktatur.

Mvh isan lover

Mitt lager av tofflor är ytterst välfyllt. Men beslutet är taget för barnen, DOM vill inte flytta. Och med tanke på försäkringar, det osäkra politiska läget mm känns beslutet rätt, åtminstone för tillfället.

Ytterligare en fin omskrivning, kan det vara så att, Berralunds fru, talade om för Berralund vilket beslut han skulle ta?...:) och då fick Berralund vara med och ta beslutet, ett beslut som redan var taget.

Håller med dig helt Berra , just detta med att Juntan hela tiden ställer upp nya ideer om hur de skall försvåra för expats att leva i landet gör att man är ytterst tveksam , sen är det ju så att många som är yngre kanske tänker att då drar jag till ett annat land , Fan vet om jag vill bo tillex i Laos , min fru talar ingen Engelska , två ord kanske , men Svenska snackar hon , nä ,jag satsar på att Sverige rycker upp sig samt ser till att får ordning i vårt samhälle , då är Sverige ett mycket fint land att leva i , i alla fall sommartid ;)

Jag fick arbete utomlands och flyttade ut ur Sverige 1984 och flyttade aldrig tillbaka. Jag uppskattar den sammanhållning som asiatiska familjer har. De hjälper de sina på ett sätt som jag aldrig har sett i Sverige. Jag har det materiellt bättre i Sverige men det är inte det viktigaste för mig.

/ Zedo

Hej

Ett alternativ, vi behåller vårt som boende vintertid.

Planen ifrån början var att flytta dit men sedan vände den demokratiska utvecklingen i.o.m kupperna 2006 och 2014 och då ändade vi oss.

Vi ville inte att vår son ska växa upp i en diktatur.

Mvh isan lover
Skall ni flytta från Sverige 55555:p:p:p

Skall ni flytta från Sverige 55555:p:p:p

Hej

Ja det var planen en gång i tiden och allt gick väl egentligen lite som på räls med dom planerna, själv trivdes jag ju som fisken i vattnet, samarbetet med frugans familj, släkt och byborna var både trevligt och givande på alla sätt, det fanns gott om jobb, tillväxäxten i området gick fort, folk tjänade pengar, det kändes som om landet var på rätt väg både demokratiskt och ekonomiskt, det pågick t.o.m en återflytt till byn pågick ifrån ställen som Bangkok, Korat och Chonburi.
Priset på både gummi och ris var riktigt högt, även grödor som sockerrör, cassava och eucalyptus lönade sig betydligt bättre än dom gör nu.

Frugans farmer och markaffärer täckte alla kostnader och vi behövde inte använda Svenska pengar på ganska många år, att flytta hit och försörja en familj hade varit ganska lätt under rådande förhållanden, att det sen rådde optimism och stor tillväxt i området gjorde ju allt lätt, antalet barn ökade t.o.m rejält i vår lilla byskola, nya restatauranger, butiker, bankkontor, bensinstationer och småföretag m.m ploppade upp lite överallt i området.

Men dom senaste 5 åren har mycket förändrats, tänker då inte bara på att landet har blivit en diktatur, utan även på att optimismen är borta, byns tillväxt och återflytt har bytts mot förnyad utflyttning och stagnation, antalet barn i skolan har nästa halverats, flera hus står tomma, affärer slår igen eller drivs vidare trots att dom inte är direkt lönsamma, jordbrukspriserna gör det knappt lönsamt att odla dom vanliga grödorna alls, nu verkar folk mest försöka övervintra i väntan på bättre tider och undvika konkurs.

Vi har ju åkt taxi och samlor här i Udon Thani nu och flera av dom har tagit upp situationen, beklagat sig över dålig ekonomi, lite turister, samt den svåra situation många typ ambulerande gatuförsäljare, samlorförare och annan okvalificerad arbetskraft har just nu, dom jobbar lika mycket eller mer än förr men förtjänsten är mycket mindre, folk har inte råd att köpa deras produkter och tjänster i samma omfattning som förr.

Till detta kan man lägga att frugans pappa och mamma numera är döda, två av våra grannar och morbröder till frugan har gått bort på två år, en kusin trampade på en mina som värnpliktig i konflikten med Kambodja för några år sedan, frugans syster med familj har flyttat tillbaks till Danmark efter 4 år i byn, min bäste falangkompis den Belgiske livvakten har flyttat med familjen ifrån grannbyn till Khon Kaen, hade dom haft råd så hade dom flyttat tillbaka till Belgien, i morgon kommer det en Australiensare med familj ifrån vårt område och hälsar på oss här i Udon Thani, han funderar på att avveckla sin rörelse, sälja hus och annat här i Thailand för att rota sig med familjen i Australien.

Så just nu finns det nästan ingenting som väger över till Thailands fördel för oss mer än klimat, kultur och den sociala samvaron, men i den andra vågskålen ses valutakursen som ett problem, politisk instabilitet ogillas av många familjer, sen känner många uppenbarligen sig lite jagade och ouppskattade rent allmänt som expats numera, reglerna stramas åt hela tiden, man ska böra med sig sitt pass, man ska anmäla var man övernattar, visaruns försvåras, krav på försäkring är på gång, man får inte arbeta, inte äga något, en bra utbildning för bsrnen blir dyr, barnen hotas sen av militärtjänst där dom kan bli tvingade att skjuta på landsmän som protesterar eller folk i grannländerna i tvister om tempel, gränser, fiskerätt och naturtillgångar.

Här blev det mycket negativt men jag kunde inte låta bli att svara lite omfattande på ditt inlägg, det finns faktiskt omständigheter som kan påverka folk till att inte fullfölja en planerad flytt till Thailand, ska man se till min närmaste omgivning så verkar det mest handla om barnfamiljer, för unkarlar verkar det mesta av det som jag tar upp hör inte spela någon avgörande roll, men för familjer tycker jag att läget har ändrats ganska mycket.

Träffade en pensionerad Australiensare (vän sedan 10 år) här idag som hade valt att stanna i Thailand bara tre veckor i år mot normala 3-6 månader, han åker hem med sin Thailändska fru imorgon, han tyckte att allt bara blir dyrare och dyrare, samt att dom vänner som han brukar träffa här inte kommer i samma omfattning längre.

Vi ska få besök till byn ifrån Sverige, två Svenska vänner kommer någon vecka, en av dom kommer ju varje år, men den andre har inte varit i Thailand på 25 år, det ska bli skoj att höra hur han upplever förändringarna som har skett under den tiden, han lär ju knappt kunna känna igen sig på många platser.

Mvh isan lover

Det är rent bull ,hoppas du bara låtsas tro på det , annars ingår du i en viss klassificering :p
Alla länder har begränsningar i sitt demokratiska system. De som ser fel på den Svenska demokratin har svårt för att acceptera att majoriteten har en annan uppfattning. En möjlig förbättring av vårt system skulle möjligen vara att ge varje parti röster motsvarande sin andel av rösterna i valet och sedan sparka riksdagsmännen. Att folk skall få rösta direkt i varje fråga blir fullständigt otympligt .

Alla länder har begränsningar i sitt demokratiska system. De som ser fel på den Svenska demokratin har svårt för att acceptera att majoriteten har en annan uppfattning. En möjlig förbättring av vårt system skulle möjligen vara att ge varje parti röster motsvarande sin andel av rösterna i valet och sedan sparka riksdagsmännen. Att folk skall få rösta direkt i varje fråga blir fullständigt otympligt .

Håller med om att det naturligtvis inte går att rösta om varje fråga men det finns ju stora frågor där politiker medvetet går emot folket.
Ska vi hålla invandringen på en lägre nivå än idag har ju fått en majoritet bland undersökningar hela 2000-talet, det vågas det aldrig folkomröstas om för där vet politikerna att de skulle förlora. Finns många liknande prioritetsfrågor men det behöver vi ju inte tjafsa om.

Finns ju svenska nationalekonomer som faktiskt hävdar att Sverige inte har demokrati, mindre demokrati än det var under Robert Mugabes styre i Zimbabwe. Detta på grund av att Sverige saknar författningsdomstol, vilket f.ö. är ett krav för att vara med i EU. Just den biten löste svenska politiker med att tillåta varje enskild domstol att själva kunna utse sig som en sådan. Just att förvättra systemet och ha en renodlad författningsdomstol som prövar statens "checks & balances" och ser till att politikerna följer grundlagarna vore nog på tiden att skaffa. Att inte ha en sådan är en perfekt grogrund till korruption.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp