Var beskattas svensk pension?

När vi beslöt oss för att skaffa spanskt medborgarskap inbillade vi oss att det gick bra att ha dubbelt medborgarskap. Något märkligt att Sverige godkänner det men inte Spanien!
Vi betalade i början skatt på våra svenska pensioner både i Sverige och i Spanien och tvingades varje år begära att få tillbaka den svenska skatten.
Vår italienske vän berättade att han inte betalade skatt på sin pensionen i Sverige - då han inte var svensk medborgare. Nu var det inte vi som valde bort det svenska medborgarskapet, det var den spanska lagstiftningen. Det medförde emellertid att Sverige slutade att beskatta våra svenska pensioner.
Dock, vi har kvar aktier i Sverige som ger utdelningar. Utdelningarna beskattas i Sverige men beloppet får vi dra av i Spanien.

När vi beslöt oss för att skaffa spanskt medborgarskap inbillade vi oss att det gick bra att ha dubbelt medborgarskap. Något märkligt att Sverige godkänner det men inte Spanien!
Vi betalade i början skatt på våra svenska pensioner både i Sverige och i Spanien och tvingades varje år begära att få tillbaka den svenska skatten.
Vår italienske vän berättade att han inte betalade skatt på sin pensionen i Sverige - då han inte var svensk medborgare. Nu var det inte vi som valde bort det svenska medborgarskapet, det var den spanska lagstiftningen. Det medförde emellertid att Sverige slutade att beskatta våra svenska pensioner.
Dock, vi har kvar aktier i Sverige som ger utdelningar. Utdelningarna beskattas i Sverige men beloppet får vi dra av i Spanien.
Har du Pension från arbete i privat eller offentlig sektor? Vi pratar om allmän pension va? (Inte pensionsförsäkring)

1662811953598.png

Har du Pension från arbete i privat eller offentlig sektor? Vi pratar om allmän pension va? (Inte pensionsförsäkring)
Jag var 53 år när vi beslöt oss för att sluta jobba och flytta till värmen. Det blev Teneriffa, inte Thailand.
Vi hade privata pensionsförsäkringar som vi kunde ta ut under fem år från 55. Vårt kapital i Sverige bestod av en stor lägenhet men huvudsakligen i form av aktier. Pension började vi ta ut från 61 och eftersom vi hade jobbat på privata företag kom det också pengar därifrån. Viktigt är att vi har fri sjukvård i Spanien, Sverige avsätter ett belopp varje år.
Innan vi hade "riktig pension" måste vi ha privata sjukförsäkringar.
Om vi hade haft statliga pension eller pension från tjänst i offentlig sektor beskattas denna endast i Sverige.

Ja, det är en uppsjö av olika pensioner.
Allmän pension från idag 62-63 år.
Privata tjänstepensioner, statliga tjänstepensioner, kommunala tjänstepersoner och privat pensionssparande.

Privata tjänstepensioner går som regel att börja ta ut från 55 år, men kan ha många olika avtal som reglerar tidigaste uttag.
Varit befriade från skatt tidigare i Portugal men det har upphört.
För statliga tjänstepensioner finns det många olika avtal när man tidigast kan börja ta ut.

Många olika dubbelbeskattningsavtal kan vara en fälla för man kan åka på dubbel beskattning.
Tror det var så för de som flyttade tillbaka till Finland efter att bott och jobbat i Sverige. I alla fall tidigare.

I alla fall ska inkomster från pension beskattas i något land och det är i stort sett lika i Europa.

Jag var 53 år när vi beslöt oss för att sluta jobba och flytta till värmen. Det blev Teneriffa, inte Thailand.
Vi hade privata pensionsförsäkringar som vi kunde ta ut under fem år från 55. Vårt kapital i Sverige bestod av en stor lägenhet men huvudsakligen i form av aktier. Pension började vi ta ut från 61 och eftersom vi hade jobbat på privata företag kom det också pengar därifrån. Viktigt är att vi har fri sjukvård i Spanien, Sverige avsätter ett belopp varje år.
Innan vi hade "riktig pension" måste vi ha privata sjukförsäkringar.
Om vi hade haft statliga pension eller pension från tjänst i offentlig sektor beskattas denna endast i Sverige.
Mycket info i detta svar. Det jag primärt försöker utröna är om det är allmän pension och om det är ATP eller inte. ATP klassas som socialförsäkring i vissa skatteavtal.

Här är lagen att skatteavtalen med Grekland och Portugal har upphört.

Nu beskattas all pension i Sverige.

Skatteavtalen med Portugal och Grekland​

Skatteavtalen med Portugal och Grekland har sagts upp och upphör att gälla från och med 1 januari 2022. Om du är bosatt i Portugal eller Grekland och får svensk pension kan du ha beslut om att vissa av dina svenska pensioner inte kan beskattas i Sverige och att något skatteavdrag inte ska göras från dessa pensioner. Dessa beslut upphör nu att gälla och du ska betala svensk skatt på dessa pensioner från och med 1 januari 2022.

Skatteverket kommer att kontakta de pensionärer, bosatta i Portugal eller Grekland, som hittills inte har betalat skatt på sina svenska pensioner och skicka ut nya beslut som gäller från 1 januari 2022. De nya besluten innebär att den som betalar ut pensionerna ska dra skatt på pensionerna. Om du inte har fått något sådant beslut senast 25 november 2021 bör du själv ansöka om ett nytt beslut. Ansöker gör du antingen via e-tjänsten "Ansökan om särskild inkomstskatt" eller med blanketterna, SKV 4350 (SINK) eller SKV 4302 (jämkning A-skatt).

I samband med att skatteavtalen sägs upp har fråga dykt upp om vad som händer om även bosättningslandet, Portugal eller Grekland, beskattar den svenska pensionen som från 1 januari 2022 kommer att beskattas i Sverige. Kan Sverige undanröja den dubbelbeskattning som då kan uppkomma? Svaret är nej. Eftersom skatteavtalen försvinner från och med 1 januari 2022 regleras den svenska beskattningen enbart av svenska regler. Enligt dessa regler kan Sverige undanröja dubbelbeskattning antingen genom avräkning av utländsk skatt eller genom avdrag för utländsk skatt. Båda metoderna förutsätter dock att den inkomst som har blivit dubbelbeskattad ska härröra från eller ha sitt ursprung i en utländsk stat. En svensk pension uppfyller inte något av dessa krav.

I de lagar där skatteavtalen upphävs står följande vad gäller ikraftträdande och tillämpning: ”Denna lag träder i kraft den 1 januari 2022. Den upphävda lagen gäller dock fortfarande i fråga om a) källskatter, på belopp som har förvärvats före ikraftträdandet, …”.
Detta innebär ingenting annat än att den gamla lagen tillämpas på belopp som betalas ut före den 1 januari 2022. Belopp som betalas ut 1 januari 2022 eller senare beskattas enligt svensk lag utan hänsyn till de gamla skatteavtalen. Detta framgår klart av uttalanden i förarbeten till lagstiftningen där lagstiftaren säger ”De pensioner som personer bosatta i Portugal uppbär från Sverige och som i nuläget till följd av avtalet inte beskattas i Sverige, kommer att bli föremål för beskattning i Sverige.”, prop. 2020/21:138 s 10ff. Motsvarande gäller även för personer bosatta i Grekland, prop. 2020/21:137 s. 9 ff.

Regeringen överlämnar denna proposition till Riksdagentockholm den 18 mars 2021
Undertecknad av Stefan Löfven & Magdalena Andersson (Finansdepartementet)
Dessförinnan höjde Socialdemokraterna den 1 januari 2018 den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta (SINK) från 20% till 25%.

Regeringen överlämnar denna proposition till Riksdagentockholm den 18 mars 2021
Undertecknad av Stefan Löfven & Magdalena Andersson (Finansdepartementet)
Dessförinnan höjde Socialdemokraterna den 1 januari 2018 den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta (SINK) från 20% till 25%.
Det stämmer att det är sossarna och vänstern som har försämrat för Svenskar som bor utomlands.

Det är inte så många på forumet som gör det kanske därför att det inte är så skarp kritik mot det.

Det stämmer att det är sossarna och vänstern som har försämrat för Svenskar som bor utomlands.

Det är inte så många på forumet som gör det kanske därför att det inte är så skarp kritik mot det.
Ja frågan om SINK vs IL är nog inte någon stor sak när de senaste årens skattesänkningar och förhöjda grundavdrag på pension gör att för de flesta får mer i plånboken genom att skippa SINK.

Det har skett både via S och M-KD budgetar.

Därför har frågan närmast självdött bland utlandssvenska pensionärer som fått förbättringar ändå.

Det är inte någon fråga som dykt upp i valrörelsen heller.

Jag känner en spanjor som jobbat 45 år i Sverige som sjukvårdsbiträde. Hade han stannat i Sverige skulle han betalat skatt på sin pension. Emellertid flyttade han hem som pensionär. Billigare att bo i Spanien!
I Spanien betalade han skatt på sin svenska pensionen.
Metod 1: Om den beskattade pensionen från Sverige inte räcker för att betala skatt i Spanien tvingas man ta ett lån. Man skickar sedan den spanska deklarationen till Sverige för att så småningom få tillbaka skatten som dragits i Sverige.
Metod 2: Eftersom Spanjoren bytt hemvist drar Sverige ingen skatt.
Vilket är enklast?

Jag känner en spanjor som jobbat 45 år i Sverige som sjukvårdsbiträde. Hade han stannat i Sverige skulle han betalat skatt på sin pension. Emellertid flyttade han hem som pensionär. Billigare att bo i Spanien!
I Spanien betalade han skatt på sin svenska pensionen.
Metod 1: Om den beskattade pensionen från Sverige inte räcker för att betala skatt i Spanien tvingas man ta ett lån. Man skickar sedan den spanska deklarationen till Sverige för att så småningom få tillbaka skatten som dragits i Sverige.
Metod 2: Eftersom Spanjoren bytt hemvist drar Sverige ingen skatt.
Vilket är enklast?
Att det kan vara skillnad för en spanjor boende i Spanien mot en utskriven svensk boende i Spanien är troligt och var olika intjänade pensioner ska beskattas.

Utskrivna svenskar kommer nog inte undan svensk beskattning alls

Som vanligt framgår det inte vilken typ av pension du menar?

Det finns ett skatteavtal mellan Sverige och Spanien från 1977 och om de är tillämpliga idag vet jag inte.
Det handlar främst om dubbelbeskattning där båda länderna har beskattningsrätt och ev mellanskillnad skall avräknas.
Det borde innebära att skatten blir densamma i slutändan.

Ett utdrag när den frågan var uppe 2007

Skatteavtalet mellan Spanien och Sverige föreskriver att utbetalningar enligt socialförsäkringslagstiftningen och utbetalningar på grund av pensionsförsäkring som betalas från Sverige till mottagare med hemvist i Spanien får beskattas i Sverige. Om mottagaren är begränsat skattskyldig i Sverige sker beskattningen normalt enligt lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, SINK. Skatteuttaget är 25 procent av betalningens belopp. Även Spanien som hemviststat har rätt enligt avtalet att beskatta sådana betalningar. Den dubbelbeskattning som uppkommer undanröjs genom avräkning av den spanska skatten från den svenska.

Det vanliga sättet att undanröja denna dubbelbeskattning vore att Spanien som hemviststat medgav avräkning av den svenska skatten mot spansk skatt. Det hade då varit tillräckligt om den skattskyldige hade betalat in eventuell mellanskillnad mellan den svenska och spanska skatten till spanska skattemyndigheter. Den skattskyldige hade då inte under någon tid behövt ligga ute med skatten.

Jag har tidigare hävdat att utländska medborgare som har pension från Sverige och flyttar t.ex. tillbaka till Thailand när de går i pension kan välja att INTE betala skatt till Sverige utan istället skatta på den svenska pensionen enligt thailändska skatteregler samt dubbelbeskattningsavdraget.

Läste nyss ang begränsat skattskyldiga:
"Med vissa länder finns specifika skatteavtal som förhindrar dubbelbeskattning. Vilket land som har beskattningsrätten kan variera, men det kan förekomma att pensionen enbart beskattas i bosättningslandet oberoende av vem som betalar ut den. Denna skatt kan vara mer fördelaktig för pensionären än skatteavdrag enligt svenska regler. SINK-skatten blir då beslutad till 0 procent. I de fall pensionären är begränsat skattskyldig har åldern ingen betydelse för skatteavdraget. En pensionär som har för avsikt att flytta från Sverige kan vända sig till Skatteverket för att få mer kunskap om hur den svenska skatten på pensionen blir efter utvandring. Motsvarande myndighet i det aktuella landet kan sedan informera om eventuellt skatteavdrag i det landet."

https://www.pensionsmyndigheten.se/...ner/rapporter/2023/pension-och-skatt-2023.pdf

Borde vara intressant, funkar det inte för svenskar så funkar det sannolikt för thailändskor som flyttar tillbaka med pension från Sverige.
Värt att kolla upp för @Fiskarn och säkert andra.

/ SatanG

Jag
Ja, det är en uppsjö av olika pensioner.
Allmän pension från idag 62-63 år.
Privata tjänstepensioner, statliga tjänstepensioner, kommunala tjänstepersoner och privat pensionssparande.

Privata tjänstepensioner går som regel att börja ta ut från 55 år, men kan ha många olika avtal som reglerar tidigaste uttag.
Varit befriade från skatt tidigare i Portugal men det har upphört.
För statliga tjänstepensioner finns det många olika avtal när man tidigast kan börja ta ut.

Många olika dubbelbeskattningsavtal kan vara en fälla för man kan åka på dubbel beskattning.
Tror det var så för de som flyttade tillbaka till Finland efter att bott och jobbat i Sverige. I alla fall tidigare.

I alla fall ska inkomster från pension beskattas i något land och det är i stort sett lika i Europa.
I tillägg så kan man också t.ex. ha Kapitalförsäkringar som har fördelen att det inte behöver betalas någon skatt på när pengarna betalas ut. Jag har sådana i t.ex, Skandia som ligger i s.k. Traditionell Förvaltning och jag som kan ta ut om jag skulle önska allt på en och samma gång bara man fyllt 55 år. I mina andra Kapitalförsäkringar samt Tjänstepensioner så finns det som villkor också ifrån 55 års ålder men att man får lov att ta ut pengarna under en period av minimum 5 år som kortast.

När det gäller norsk pension så har jag nyligen pratat med NAV i Norge om vad som gäller ”Alderspensjon” (motsvarande Allmän pension i Sverige). Denna betalas vanligtvis ut från att man fyllt 67 år och när man önskar att ta ut denna via först kontakta Pensionsmyndigheten i Sverige som i sin tur kontaktar NAV i Norge. För min del skall jag betala 15% ”Kildeskatt” till Norge och ingen skatt i Sverige enligt rådande dubbelbeskattningsavtal mellan Norge och Sverige fick jag veta. När jag ringde NAV så berättade jag att jag inte har motsvarande som Bank ID för att kunna legitimera mig per telefon och jag behövde bara lämna några uppgifter så tog de hand om att hjälp mig med mina frågor.

Jag

I tillägg så kan man också t.ex. ha Kapitalförsäkringar som har fördelen att det inte behöver betalas någon skatt på när pengarna betalas ut. Jag har sådana i t.ex, Skandia som ligger i s.k. Traditionell Förvaltning och jag som kan ta ut om jag skulle önska allt på en och samma gång bara man fyllt 55 år. I mina andra Kapitalförsäkringar samt Tjänstepensioner så finns det som villkor också ifrån 55 års ålder men att man får lov att ta ut pengarna under en period av minimum 5 år som kortast.

När det gäller norsk pension så har jag nyligen pratat med NAV i Norge om vad som gäller ”Alderspensjon” (motsvarande Allmän pension i Sverige). Denna betalas vanligtvis ut från att man fyllt 67 år och när man önskar att ta ut denna via först kontakta Pensionsmyndigheten i Sverige som i sin tur kontaktar NAV i Norge. För min del skall jag betala 15% ”Kildeskatt” till Norge och ingen skatt i Sverige enligt rådande dubbelbeskattningsavtal mellan Norge och Sverige fick jag veta. När jag ringde NAV så berättade jag att jag inte har motsvarande som Bank ID för att kunna legitimera mig per telefon och jag behövde bara lämna några uppgifter så tog de hand om att hjälp mig med mina frågor.
Du kan ordna minid som utlänning (elektroniskt id) som fungerar hos skatteetaten och NAV.
Sen har du sjömanspension också i Norge som kan tas ut mellan 62-67 års ålder.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp