Varför bor inte din mamma hos dig?

Grannen Olsson

Aktiv medlem
En fråga jag fått fler än en gång under mina resor i Thailand är varför min mamma som är gammal och inte kan ta hand om sig själv inte bor hemma hos mig. Det verkar vara den naturliga lösningen i Thailand. Av någon anledning tar vi inte hand om våra äldre släktingar lika bra här längre. Här är det institution som gäller. Hur blev det så? Varför kan det fungera i Thailand men inte här?

Har själv hört det hur många gånger där nere, dom tycker att det är så det ska fungera, föräldrarna har tagit hand om dom när dom var yngre och dom tar då hand om föräldrarna sen, men då ser man ju hur många av dom som inte vill göra någonting iaf på landet. Dom tycker att det är konstigt att vi inte tar hand om våra, men så är det bara, vi bor för oss och föräldrarna för sig

Jag brukar säga att vi borde mötas halvvägs. Finns många bra saker med väst, men öst har en del saker som vi ofta bortser från.

Jag är ju ung och mamma är bara 58. Så hon klarar sig fint. Dock ska ho och hennes man bygga hus våran tomt den dag den blir våran (eller snarare min frus). Det ligger dock några år in i framtiden. mkt kan hända innan dess

Det va faktiskt en Norrman som såg hur hans mor blev dåligt omhändertagen på ålderdomshemmet, hon är dement damen och kan inte leva ensam. Så han checkade ut henne från "vården" och Norge och checkade in henne hemma hos sig i Thailand. Nu sitter hon i hans bar/restaurang och umgås med kunderna och vännerna, och lever sina sista år lyckligt med sin familj. Jag vet inte hur det är med er men jag skulle göra lika dant den dagen då den kommer...

/K

Det hade säkert varit bra med en mix av båda kulturerna. Men dagens svenska samhälle ger ju knappast oss en chans att ta hand om gamla föräldrar även om vi hade velat. Jag hade gärna tagit hand om farsan på 88 men det finns inte en chans.

nej vi har ju ett annat system, på gott och ont (till största delen gott kanske. Även om jag inte hurrar för Sveriges system som det ser ut idag...)

I Thailand så tar väl barnen hand om föräldrarna men föräldrarna tar väl hand om barnbarnen så win win.
Hade jag vart hemma och sluppit jobba på fabrik så hade jag också kunnat ta hand om mina föräldrar i vårt hem, jag och brorsan gör så gott vi kan efter våra förutsättningar i dagsläget.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp