Vill jobba i Thailand, tips?

 
Nu är det inte Stockholm vi pratade om... Utan i Thailand... Jag har bott på ett antal 4-5 stjärniga hotel i Phuket...
De kockarna är inte mycket att hurra för!! De kan fan i mig inte tillaga en västerländsk maträtt.. En oxfile' vet de bara namnet på.. De flesta serverar bara australien beef.. Men är som en skosula av karre'...
Kanske bra på krabba och hummer och fisk.. Men inte kött.. Om man vill ha kött så slår det aldrig fel.. Ugnsbakad potatis.. Och en halv deciliter sås.. Men kostar 1000 bath... ;)
Har skickat ut maten ett antal gånger tillbaka till kocken.. Köttet inte stekt eller så får man något man inte beställt...
Då har de ändå fått beställning på Engelska och Thai... Om de betalar dem 39 500 kr/mån kan jag med bli kock.. :p

Hmmm Ser jag sååå illa, skall ja vara sek som sagt .... Lite mer då :thumbsup:
 
Ok. Men du borde nog kolla vad du skriver, det stämmer inte riktigt......
Vet jag väl , men jag har ju redan skrivit att jag såg fel på sek och thbt , men det observerarade inte du
jag skrev tidigare "Hmmm Ser jag sååå illa, skall ja vara sek som sagt .... Lite mer då :thumbsup:":)
 
Vet jag väl , men jag har ju redan skrivit att jag såg fel på sek och thbt , men det observerarade inte du
jag skrev tidigare "Hmmm Ser jag sååå illa, skall ja vara sek som sagt .... Lite mer då :thumbsup:":)
Ok. Ingen större fara. Dock inte lätt att hänga med i dina konversationer med andra personer, jag såg det du skrev till mig.
Men såg du fel, så såg du fel helt enkelt.
 
Ja vad jag förstått så ligger ofta lönenivån på kökschefer på 4-5 stjärniga hotel 150k och även högre än så.

/ SatanG

150,000 Baht/månad på ett 4-stjärnigt hotell på en turistort låter nog rimligt. På något av de bättre 5-stjärniga hotellen i Bangkok så ligger nog lönen på 3-400,000 i månaden och med en schysst lägenhet, internationell skola för eventuella barn, maid, bil med chaufför och fria hemresor så hamnar nog hela paketet på 5-600,000 Baht/månad.

För att få ett sådant jobb krävs dock att personen haft liknande jobb i Europa i kanske 20 år samt är beredd att jobba 50-60 timmar i veckan minst 47 veckor om året.

Det finns garanterat över tiotusen västerlänningar i Thailand som tjänar över 5 miljoner Baht/år, men som jag skrev tidigare, minst 95% av dem har nog flyttat med sitt företag till Thailand. Det finns väldigt få välbetalda jobb i Thailand som en svensk kan söka i Thailand eller Sverige.
 
150,000 Baht/månad på ett 4-stjärnigt hotell på en turistort låter nog rimligt. På något av de bättre 5-stjärniga hotellen i Bangkok så ligger nog lönen på 3-400,000 i månaden och med en schysst lägenhet, internationell skola för eventuella barn, maid, bil med chaufför och fria hemresor så hamnar nog hela paketet på 5-600,000 Baht/månad.

För att få ett sådant jobb krävs dock att personen haft liknande jobb i Europa i kanske 20 år samt är beredd att jobba 50-60 timmar i veckan minst 47 veckor om året.

Det finns garanterat över tiotusen västerlänningar i Thailand som tjänar över 5 miljoner Baht/år, men som jag skrev tidigare, minst 95% av dem har nog flyttat med sitt företag till Thailand. Det finns väldigt få välbetalda jobb i Thailand som en svensk kan söka i Thailand eller Sverige.

Ja, det finns både välbetalda utlänningar och thailändare i Thailand.
Fast på något sätt så verkar även de svenskar som vistas ofta i Thailand tro att alla thailändare gladeligen jublar och hoppar jämfota för en lön som spräcker 20.000thb gränsen.

Som jag skrev i någon annan tråd så har vi svenskar ganska mediokra löner då man ser på de välbetalda jobben.
Alla jobbar ju inte som anställda risbönder i Thailand.
 
Ja, det finns både välbetalda utlänningar och thailändare i Thailand.
Fast på något sätt så verkar även de svenskar som vistas ofta i Thailand tro att alla thailändare gladeligen jublar och hoppar jämfota för en lön som spräcker 20.000thb gränsen.

Som jag skrev i någon annan tråd så har vi svenskar ganska mediokra löner då man ser på de välbetalda jobben.
Alla jobbar ju inte som anställda risbönder i Thailand.
Den stora skillnaden är väl att lönespridningen är mindre i Sverige. I nedre delen av skalan är Sverige ganska imponerande, men uppåt är det väl mer mediokert om man ser internationellt.
 
Den stora skillnaden är väl att lönespridningen är mindre i Sverige. I nedre delen av skalan är Sverige ganska imponerande, men uppåt är det väl mer mediokert om man ser internationellt.

Det blir dessutom en dubbel effekt. I Sverige betalar en välavlönad en högre skattesats och en lågavlönad kan få tillskott via bidrag.

I Thailand är det också ganska höga skatter för en högavlönad men det finns så många legala (och mindre legala) sätt att göra avdrag så väldigt få betalar någon större skatt och dessutom kostar service typ hemhjälp bara en bråkdel av lönen, så är man övre medelklass så lever man väldigt väl samtidigt som man har en stor del av lönen kvar. Är man däremot lågavlönad så går nästan hela lönen till rent existentiella utgifter och att ens spara en tusenbahtare framstår som en närmast ouppnåelig uppgift.
 
Ja, det finns både välbetalda utlänningar och thailändare i Thailand.
Fast på något sätt så verkar även de svenskar som vistas ofta i Thailand tro att alla thailändare gladeligen jublar och hoppar jämfota för en lön som spräcker 20.000thb gränsen.

Som jag skrev i någon annan tråd så har vi svenskar ganska mediokra löner då man ser på de välbetalda jobben.
Alla jobbar ju inte som anställda risbönder i Thailand.
En polare (Thai ) som även han liksom jag flyger RC jobbade som manager på en större gaybar i Boys town (Pattaya )Tjänade 30,000 thbt/månaden , så ingen större kompetens förutom att han är en bra kille , snackar Engelska samt EJ är gay ,, enligt honom var det ett krav , undrar varför 5555:)
 
Fasiken!! Man har valt fel yrke... 150 000 bath/månad som chefskock i Thailand..
Med dagens kurs på ca 3,8 är det ju ca 39 500 kr/månaden.. Liten skatt.. Och då får man leva i det underbara Thailand...
Borde vara en del här som är kockar som borde ta den chansen till ett trevligt liv.. :wai::wai:
Tycker du att det är bra lön för en chefskock när han dessutom inte får varken sjukvård lr pension på skatten han betalar? Skulle säga att han har sänkt sig rejält bara för att kunna bo här.
 
Tycker du att det är bra lön för en chefskock när han dessutom inte får varken sjukvård lr pension på skatten han betalar? Skulle säga att han har sänkt sig rejält bara för att kunna bo här.
Med bra lön så hade jag tanken på vad en vanlig Thailändare tjänar om dagen, dvs ca 300 Bath.
För mig hade det varit en mycket bra lön i Thailand. Och jag har ändå tjänat mer i Sverige.
Men om man tar hänsyn till skatter så får man nog mer ut i Thailand?
Nu kan jag inte det Thailändska skattesystemet så kan inte uttala mig.
Kostnadsnivån vet jag att den är betydligt under den svenska.
150 000 Bath är kanske en låg lön för en chefskock? Inte vet jag.
Att blanda ihop svenska löner mot Thailändska är nog inte riktigt rätt.. Eftersom vi har helt olika förutsättningar i Sverige med en massa avgifter och skatter som man inte har i Thailand.

Kanske någon som har erfarenhet av andra yrken än chefskock? För det är ju inte så vanligt yrke.
Andra yrken som har ungefär samma lönenivå..
 
Med bra lön så hade jag tanken på vad en vanlig Thailändare tjänar om dagen, dvs ca 300 Bath.
För mig hade det varit en mycket bra lön i Thailand. Och jag har ändå tjänat mer i Sverige.
Men om man tar hänsyn till skatter så får man nog mer ut i Thailand?
Nu kan jag inte det Thailändska skattesystemet så kan inte uttala mig.
Kostnadsnivån vet jag att den är betydligt under den svenska.
150 000 Bath är kanske en låg lön för en chefskock? Inte vet jag.
Att blanda ihop svenska löner mot Thailändska är nog inte riktigt rätt.. Eftersom vi har helt olika förutsättningar i Sverige med en massa avgifter och skatter som man inte har i Thailand.

Kanske någon som har erfarenhet av andra yrken än chefskock? För det är ju inte så vanligt yrke.
Andra yrken som har ungefär samma lönenivå..

Jag jobbade 3 år här som lokalanställd Senior Solution Architect (telecom). Lön: 325,000THB/mån + 15% bonus + 60,000THB/mån i bostadsersättning + 20,000THB/mån i bilersättning + 19,500THB/mån i pension. Betalade 35% i skatt på hela summan. Dessutom hade man en sjukförsäkring, men en dålig sådan.
 
Med bra lön så hade jag tanken på vad en vanlig Thailändare tjänar om dagen, dvs ca 300 Bath.
För mig hade det varit en mycket bra lön i Thailand. Och jag har ändå tjänat mer i Sverige.
Men om man tar hänsyn till skatter så får man nog mer ut i Thailand?
Nu kan jag inte det Thailändska skattesystemet så kan inte uttala mig.
Kostnadsnivån vet jag att den är betydligt under den svenska.
150 000 Bath är kanske en låg lön för en chefskock? Inte vet jag.
Att blanda ihop svenska löner mot Thailändska är nog inte riktigt rätt.. Eftersom vi har helt olika förutsättningar i Sverige med en massa avgifter och skatter som man inte har i Thailand.

Kanske någon som har erfarenhet av andra yrken än chefskock? För det är ju inte så vanligt yrke.
Andra yrken som har ungefär samma lönenivå..

Väldigt individuellt vad ett yrke/postion ger i Thailand. Beror på om det är internationellt eller nationellt företag, om det är en expat eller lokal anställd, statligt eller privat, i stan (Bkk) eller på vischan. Många företag inkluderar förmåner som fri sjukförsäkring, "pensionsinbetalningar" vanligtvis 5-10% på bruttolönen som klumpsumma när man slutar sin anställning, 1-6 månadslöner i bonus varje år ev. provision. Ett vanligt sätt att skaffa sig högre löner bland de med önskad utbildning/kompetens verkar vara att byta jobb ofta då det sällan lönar sig att vara lojal och stanna många år på samma företag. Att "bara" få en löneförhöjning på 3-5% per år verkar inte ses som en höjdare direkt.
Väldigt mycket avdragsmöjligheter i Thailand, frugan landar på runt 10% skatt vilket jag brukar reta henne för :) Hon sitter som ekonomichef på ett internationellt företag.

/ SatanG
 
Nu är det inte Stockholm vi pratade om... Utan i Thailand... Jag har bott på ett antal 4-5 stjärniga hotel i Phuket...
De kockarna är inte mycket att hurra för!! De kan fan i mig inte tillaga en västerländsk maträtt.. En oxfile' vet de bara namnet på.. De flesta serverar bara australien beef.. Men är som en skosula av karre'...
Kanske bra på krabba och hummer och fisk.. Men inte kött.. Om man vill ha kött så slår det aldrig fel.. Ugnsbakad potatis.. Och en halv deciliter sås.. Men kostar 1000 bath... ;)
Har skickat ut maten ett antal gånger tillbaka till kocken.. Köttet inte stekt eller så får man något man inte beställt...
Då har de ändå fått beställning på Engelska och Thai... Om de betalar dem 39 500 kr/mån kan jag med bli kock.. :p
Du har nog dåliga kunskaper om vad en köksmästare gör.
Men som kock på ett hyfsatt hotell kan du väl få mellan 10 000 o 20 000 bht, om du har kunskaper o papper
 
Du har nog dåliga kunskaper om vad en köksmästare gör.
Men som kock på ett hyfsatt hotell kan du väl få mellan 10 000 o 20 000 bht, om du har kunskaper o papper
Jag kan inte mer än att hålla med @Holmen ! Jag har inte några kunskaper om vad en köksmästare gör.
Och det har aldrig varit min fråga i heller. Jag är Ingenjör och inte kock. :)
Frågeställningen var ju inte om kockar. Utan att om det finns jobb i Thailand.
10 000 Bath/ mån är väl ingen bra lön.. 6 dagar i veckan a 10 tim/dag.. 4 veckor. 240 timmar.
Det blir en timlön på ca 42 Bath/tim.. Eller 20 000 Bath/månad nedför en lön på 84 bath/tim.
Alltså en timlön på ca 10 - 20 kr / tim.. :) Inte riktigt min fråga.. :)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
Anonym
A
N
Svar
0
Visningar
902
N
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp