Svensk eller utländsk arbetskraft i Sverige

 
Jag personligen tog upp bristerna med chefer på varvet. Svaret var bara "Välkommen till verkligheten"..
Tex när två personer bottenmålade ett fartyg i torrdockan, utan några skyddsmasker, inga säkerhetslinor i lyftkorgen mm. 5-10 meter upp.. Jag påpekade detta till ledningen.. Svar: "Jaaa,,, va fan dåå" "Vem fan bryr sig.. "



Skönt att vi inte går till det varvet, det vore ju med fara för livet. :confused:
 
Nu tog jag orden ur ett sammanhang, det blev lite roligare så;)
Så din arbetskraft i Thailand redovisar sin inkomst och betalar skatt för jobbet som utförts?:rolleyes:
Du är ju forumräv, då borde du väl veta att man inte betalar skatt på små inkomster, min fru hade 12 000 i inkomst samt förmåns värde på 4 000, inte betalade hon skatt.
 
Du är ju forumräv, då borde du väl veta att man inte betalar skatt på små inkomster, min fru hade 12 000 i inkomst samt förmåns värde på 4 000, inte betalade hon skatt.
Kan du utveckla det lite tydligare? 12 000 kr /år eller månad? Vad menar du med förmånsvärde? För vad?
Är det 4000 kr/ mån eller per år? I Sverige eller Thailand?
 
Jag personligen tog upp bristerna med chefer på varvet. Svaret var bara "Välkommen till verkligheten"..
Tex när två personer bottenmålade ett fartyg i torrdockan, utan några skyddsmasker, inga säkerhetslinor i lyftkorgen mm. 5-10 meter upp.. Jag påpekade detta till ledningen.. Svar: "Jaaa,,, va fan dåå" "Vem fan bryr sig.. "

Var väl inte den bästa att påpeka för, hade du istället gett pressen en liten blänkare hade det nog gett annat resultat, nja är nog lite inne på Holmen, att detta kan fortgå utan att komma i dagsljus låter märkligt.
 
Jag personligen tog upp bristerna med chefer på varvet. Svaret var bara "Välkommen till verkligheten"..
Tex när två personer bottenmålade ett fartyg i torrdockan, utan några skyddsmasker, inga säkerhetslinor i lyftkorgen mm. 5-10 meter upp.. Jag påpekade detta till ledningen.. Svar: "Jaaa,,, va fan dåå" "Vem fan bryr sig.. "
Tror inte det är många skeppare med förståndet kvar, som inte slagit larm, ock inte återkommit till varvet.
Så det borde ju innebära att varvet inte har mycket att göra.
Nä inte en sekund jag tror på dig.
 
Var väl inte den bästa att påpeka för, hade du istället gett pressen en liten blänkare hade det nog gett annat resultat, nja är nog lite inne på Holmen, att detta kan fortgå utan att komma i dagsljus låter märkligt.
@Lyco ! Jag har haft samma tanke... Pressen hade nog fått liv i luckan och en del kommit upp till ytan..
För som det nu är så är det många av dem som finns i ledningen där i princip uppväxta på varvet.. De är kvar i 70-80 tals tänket.. Arbetaren skall hålla käften och jobba.. Tyvärr... Resten är så toppstyrda att ingen vågar ifrågasätta något.
Typ: Välj!!! Jobbet eller sluta... :(
 
Du är ju forumräv, då borde du väl veta att man inte betalar skatt på små inkomster, min fru hade 12 000 i inkomst samt förmåns värde på 4 000, inte betalade hon skatt.

Slokar öronen och erkänner att jag inte har koll på små inkomster. Men håll med om att det är en smula lustigt att när man tjänar "lite pengar" så slipper man betala skatt, men vill ändå få ut allt som samhället kan erbjuda.
Det är för mig en märklig filosofi;).
 
Tror inte det är många skeppare med förståndet kvar, som inte slagit larm, ock inte återkommit till varvet.
Så det borde ju innebära att varvet inte har mycket att göra.
Nä inte en sekund jag tror på dig.
Just det! De har inte så mycket att göra .. Rederierna väljer andra varv nu.. De har lite att göra runt vintern... Sedan inget... Bara småjobb och akuta reparationer.. Rederierna skiter oftast i hur det funkar på varven.. Det skall vara billigt och snabbt.. Många jobb går nu till Polen... :)
 
Slokar öronen och erkänner att jag inte har koll på små inkomster. Men håll med om att det är en smula lustigt att när man tjänar "lite pengar" så slipper man betala skatt, men vill ändå få ut allt som samhället kan erbjuda.
Det är för mig en märklig filosofi;).
Nu finns det ju en moms så klart att de betalar lite skatt.
Men nu är det ju så att levnadskostnaderna för de med dessa inkomster är ju höga. Hyra rum är inte biligt, enkla rum 1500 till 2000 en liter mjölk 45 fläsk ca 120 öl stor 60 mat ute mellan 35 o 40.
Jämför detta när du tjänade 10 000 kr i månaden, och vad betalade du för bensinen då ock vad betalar man här
 
Just det! De har inte så mycket att göra .. Rederierna väljer andra varv nu.. De har lite att göra runt vintern... Sedan inget... Bara småjobb och akuta reparationer.. Rederierna skiter oftast i hur det funkar på varven.. Det skall vara billigt och snabbt.. Många jobb går nu till Polen... :)
Rederierna skiter i hur det funkar på varven? Knappast!! Varje timme på varvet (särskilt i docka) kostar stora pengar både i betalning till varvet och förlorade fraktintäkter. Det kan hända att det finns ett fåtal rederier som skiter i det men dom är nog lätt räknade. Varvschefen i Odense säger så här: "Vi är dyra men vi håller vad vi lovar". Och det gör dom, levererar punktligt och bra varje gång.

Hade det fungerat så illa på varvet i Landskrona så hade det varit nedlagt för länge sedan. Seriösa rederier vill ha kvalitet idag och leverans på minuten. Så är det här i alla fall.
 
Var väl inte den bästa att påpeka för, hade du istället gett pressen en liten blänkare hade det nog gett annat resultat, nja är nog lite inne på Holmen, att detta kan fortgå utan att komma i dagsljus låter märkligt.
Mycket som inte kommer upp till ytan när det handlar om stora pengar..
Varvet ODD har klagat på ett företag som heter Befesa Scan-dust AB i Landskrna... De anser att det företaget släpper ut orenat vatten som kan komma in i deras avlopp och mark.. ( Befesa Scan-dust är ju inte känt för att bry sig om miljön precis). Samtidigt så blästrar varvet gammal giftig bottenfärg från olika gamla fartyg. Och resterna spolas rakt ut i hamnbassängen från torrdocka och flytdocka. Snacka om skitstövlar.. ;)
De sprutmålar fartyg.. Färgdimman sprider sig över flera kilometer.. Över hus och bilar.. 10 000-tals liter färg om året.
I denna miljö jobbar folk utan skyddsutrustning. Varför kommer det inte upp till ytan internt i företaget?
Bra fråga.. Men tänk efter lite själv... Om du lyfter frågan och riskerar ditt jobb anmäler du då detta? :confused:
Du har i princip 2 val.. Din inkomst och familj som är beroende av din lön eller så anmäler du ditt företag.
Vad väljer du om du vet att du troligtvis blir straffad av företaget ?? :wai::wai::wai:
 
Rederierna skiter i hur det funkar på varven? Knappast!! Varje timme på varvet (särskilt i docka) kostar stora pengar både i betalning till varvet och förlorade fraktintäkter. Det kan hända att det finns ett fåtal rederier som skiter i det men dom är nog lätt räknade. Varvschefen i Odense säger så här: "Vi är dyra men vi håller vad vi lovar". Och det gör dom, levererar punktligt och bra varje gång.

Hade det fungerat så illa på varvet i Landskrona så hade det varit nedlagt för länge sedan. Seriösa rederier vill ha kvalitet idag och leverans på minuten. Så är det här i alla fall.
Så är det nog på hela arbetsmarknaden. Dom som kör billigt med urusla villkor för jobbare har kunder som har samma livsåskådning.
Det är ändå underligt att de skurkaktiga kommer undan så lätt även i dagens samhälle.
Jag tror ändå att i det långa loppet är det ärlighet och goda villkor som drar det längsta strået. Förstår däremot att även i det glasklara vattnet simmar det ibland rätt fula fiskar. :rolleyes:
 
Mycket som inte kommer upp till ytan när det handlar om stora pengar..
Varvet ODD har klagat på ett företag som heter Befesa Scan-dust AB i Landskrna... De anser att det företaget släpper ut orenat vatten som kan komma in i deras avlopp och mark.. ( Befesa Scan-dust är ju inte känt för att bry sig om miljön precis). Samtidigt så blästrar varvet gammal giftig bottenfärg från olika gamla fartyg. Och resterna spolas rakt ut i hamnbassängen från torrdocka och flytdocka. Snacka om skitstövlar.. ;)
De sprutmålar fartyg.. Färgdimman sprider sig över flera kilometer.. Över hus och bilar.. 10 000-tals liter färg om året.
I denna miljö jobbar folk utan skyddsutrustning. Varför kommer det inte upp till ytan internt i företaget?
Bra fråga.. Men tänk efter lite själv... Om du lyfter frågan och riskerar ditt jobb anmäler du då detta? :confused:
Du har i princip 2 val.. Din inkomst och familj som är beroende av din lön eller så anmäler du ditt företag.
Vad väljer du om du vet att du troligtvis blir straffad av företaget ?? :wai::wai::wai:
Självklart är det knepigt för en anställd att göra någonting, han sitter bokstavligt talat med "nosserne" i kniptången. Om det skall komma en seriös anmälan måste det komma från en utomstående aktör, dvs ett rederi, en befälhavare etc. Annars lär inget hända. Men är det verkligen så illa som du säger så borde varvet leva på lånad tid vilket naturligtvis är tråkigt för dom anställda som förlorar jobben.
 
Rederierna skiter i hur det funkar på varven? Knappast!! Varje timme på varvet (särskilt i docka) kostar stora pengar både i betalning till varvet och förlorade fraktintäkter. Det kan hända att det finns ett fåtal rederier som skiter i det men dom är nog lätt räknade. Varvschefen i Odense säger så här: "Vi är dyra men vi håller vad vi lovar". Och det gör dom, levererar punktligt och bra varje gång.

Hade det fungerat så illa på varvet i Landskrona så hade det varit nedlagt för länge sedan. Seriösa rederier vill ha kvalitet idag och leverans på minuten. Så är det här i alla fall.
Du svarade just på din egen frågeställning @Berralund ! :) Kvalitet, punktlighet, Leverans i rätt tid mm. Det är varvets inställning med ... Men det säger inget om hur det fungerar för folket som jobbar där... Skepparn eller rederiansvarig som besöker varvet och går igenom jobben skiter väl i folket som jobbar i verkligheten..
Han kommer till deras extrema kontors landskap med stora bildskärmar som övervakar varje meter av varvet. Ser ut som i en Star Treck film.. När kontrakten är skrivna reser han hem..
Arbetarna har kvar samma fikaplatser som fanns på 70-talet... Skitigt och nerslitit..
Jag tror Danskarna ligger före i sitt tänk !! Inte Landskrona tyvärr...
 
Pepsi du började med alkohål, nu glider du inn på arbetsmiljön, får står inte vad du är ute efter.
Hade du läst hade du förstått.. Det går hand i hand.. På sin arbetsplats är man nykter och förväntas ha en bra arbetsmiljö.. Och den miljön skall skötas från både arbetare som arbetsgivare..
 
Hade du läst hade du förstått.. Det går hand i hand.. På sin arbetsplats är man nykter och förväntas ha en bra arbetsmiljö.. Och den miljön skall skötas från både arbetare som arbetsgivare..
Har väl läst det mesta du skrivet i alla dina inlägg, 80% av dem förstår jag inte vart du vill komma, mer än att du är en jäkel på att gny.
 
Självklart är det knepigt för en anställd att göra någonting, han sitter bokstavligt talat med "nosserne" i kniptången. Om det skall komma en seriös anmälan måste det komma från en utomstående aktör, dvs ett rederi, en befälhavare etc. Annars lär inget hända. Men är det verkligen så illa som du säger så borde varvet leva på lånad tid vilket naturligtvis är tråkigt för dom anställda som förlorar jobben.
Ett rederi eller en befälhavare ser ju aldrig problemen. Inte från ett fint kontor..
Tyvärr lever de fula fiskarna längre än de fina.. En naturlag...
 
Ett rederi eller en befälhavare ser ju aldrig problemen. Inte från ett fint kontor..
Tyvärr lever de fula fiskarna längre än de fina.. En naturlag...
Du har ingen som helst aning om vad en befälhavare sysslar med på ett varv. Fint kontor, 55555! Möjligen en befälhavare på ett kryssningsfartyg då men inte på en tanker. 55555!!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp