Thailand fortsatt i topp när det handlar om antalet döda i trafiken.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Thailand toppar fortfarande listan över mest dödade i trafiken i Asien med 32.7 döda per 100 000, tvåa är Vietnam med 26.7 döda per 100 000, bäst är Singapore med 2.8 döda per 100 000.

Det är bara några få länder i världen som har en värre statistik än Thailand och då handlar det om länder som Liberia med 35.9 och Kongo med 33.7 döda per 100 000.

1544250105525.jpeg


Thailand tops Asean road death table

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det är kan man tycka, men i dom flesta listorna brukar ju Thailand vara med i toppen på, det nya är väl möjligtvis i några fall att dom toppar dessa.

När det gäller trafiken är det ju lite extra intesssant eftersom regimen har satsat mycket på att få ned olycksstatistiken och antalet döda med en rad nya lagar, massor av kontroller och beslagtagande av fordon på stora helger o.s.v.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det är kan man tycka, men i dom flesta listorna brukar ju Thailand vara med i toppen på, det nya är väl möjligtvis i några fall att dom toppar dessa.

När det gäller trafiken är det ju lite extra intesssant eftersom regimen har satsat mycket på att få ned olycksstatistiken och antalet döda med en rad nya lagar, massor av kontroller och beslagtagande av fordon på stora helger o.s.v.

Mvh isan lover
Märkligt i alla fall, toppenfina vägar, många rattfyllon stoppas, beslag av fordon mm. men ändå blir det inte bättre.
Man mörkar statistiken med att ej ta med de som dör i sviterna på ett sjukhus.
Det skulle nog se ändå sämre ut utan dessa insatser.

Kanske att landet har flest narkotikaanvändare i Asien har något samband??
 
Märkligt i alla fall, toppenfina vägar, många rattfyllon stoppas, beslag av fordon mm. men ändå blir det inte bättre.
Man mörkar statistiken med att ej ta med de som dör i sviterna på ett sjukhus.
Det skulle nog se ändå sämre ut utan dessa insatser.

Kanske att landet har flest narkotikaanvändare i Asien har något samband??

Hej

Visst ör det konstigt att olyckor och antaet döda fortsätter att öka trots alla åtgärder, men jag tror inte att narkotikan påverkar så mycket att det är någon avgörande faktor, tror mer att det är deras totala vägran att följa dom mest enkla och grundläggande trafikregler som finns, liksom deras stora ovilja till att använda den säkerhetsutrustning som finns.

Själv upphör jag aldrig stt förvånas över vad folk hittar på i trafiken där, man får räkna med att vad som helst kan inträffa precis närsomhelst, jag tycker att det har blivit värre nu än det var för 20-30 år sedan, förr var det ännu mer fylla och sämre fordon o.s.v, men det var också mindre antal fordon på vägarna, trafikrytmen och farten var lägre o.s.v.

Nu går allt mycket snabbare, fler fordon och bättre vägar gör att alla kör fortare, men väldigt få har börjat följa trafikregler och lagar, många kör fortfarande utan körkort, många som framför fordon är dessutom barn, många kör fortfarande berusade och många struntar i bälten, hjälm och har passagerare på flaket o.s.v.


Kunde man bara enas om att alla skulle börja köra åt samma håll, hålla sig i sin egen fil, inte köra om när man har möte och ha en utbildning värd namnet när man tar körkort vore nog mycket vunnet.

Mvh isan lover
 
Isan Lover

"och ha en utbildning värd namnet"

spelar nog ingen roll hur bra utbildningen är, när vissa inte vet hur man tar emot information
 
Hej

Thailand toppar fortfarande listan över mest dödade i trafiken i Asien med 32.7 döda per 100 000, tvåa är Vietnam med 26.7 döda per 100 000, bäst är Singapore med 2.8 döda per 100 000.

Det är bara några få länder i världen som har en värre statistik än Thailand och då handlar det om länder som Liberia med 35.9 och Kongo med 33.7 döda per 100 000.

1544250105525.jpeg


Thailand tops Asean road death table

Mvh isan lover

"Information based on data from 2016" står det fast det stämmer säkert fortfarande men att skriva "toppar fortfarande" kanske inte är sant ;)
 
"Information based on data from 2016" står det fast det stämmer säkert fortfarande men att skriva "toppar fortfarande" kanske inte är sant ;)
Statistik ligger som regel några år bakåt om man ska samla in och bearbeta från hela världen....
Dock finns ju färska aktuella siffror vad gäller Thailand regelbundet via media när det gäller nyår och songkran. I stort sett ingen förbättring alls, ibland sämre....
 
Nu kan vi plussa till i statistiken, stora vägen som jag ser hemmifrån, 2 skoltjejer på moped, kör omkull, flickan bakpå ramlar ut mot vägen, påkörd av en lastbil, avliden, föraren ligger i coma.:(
 
Vet thailändarna själva att de har den farligaste trafiken i hela världen? Trafiksäkerhet borde vara en del av undervisningen i skolan kan man tycka, konkret undervisning om vad som orsakar de flesta olyckorna, skadorna och dödsfallen. Försöka få barnen att inse att på moppen har man inget skydd om man krockar. Visa exempel på hur allvarliga skador det blir. Att hjälm har man inte för att slippa böter.
 
Märkligt i alla fall, toppenfina vägar, många rattfyllon stoppas, beslag av fordon mm. men ändå blir det inte bättre.
Man mörkar statistiken med att ej ta med de som dör i sviterna på ett sjukhus.
Det skulle nog se ändå sämre ut utan dessa insatser.

Kanske att landet har flest narkotikaanvändare i Asien har något samband??


man mörknar mycket statistik i thailand för att bara en bra ''image'' för turismen, samma som mord statistik
 
Hej

Visst ör det konstigt att olyckor och antaet döda fortsätter att öka trots alla åtgärder, men jag tror inte att narkotikan påverkar så mycket att det är någon avgörande faktor, tror mer att det är deras totala vägran att följa dom mest enkla och grundläggande trafikregler som finns, liksom deras stora ovilja till att använda den säkerhetsutrustning som finns.

Själv upphör jag aldrig stt förvånas över vad folk hittar på i trafiken där, man får räkna med att vad som helst kan inträffa precis närsomhelst, jag tycker att det har blivit värre nu än det var för 20-30 år sedan, förr var det ännu mer fylla och sämre fordon o.s.v, men det var också mindre antal fordon på vägarna, trafikrytmen och farten var lägre o.s.v.

Nu går allt mycket snabbare, fler fordon och bättre vägar gör att alla kör fortare, men väldigt få har börjat följa trafikregler och lagar, många kör fortfarande utan körkort, många som framför fordon är dessutom barn, många kör fortfarande berusade och många struntar i bälten, hjälm och har passagerare på flaket o.s.v.


Kunde man bara enas om att alla skulle börja köra åt samma håll, hålla sig i sin egen fil, inte köra om när man har möte och ha en utbildning värd namnet när man tar körkort vore nog mycket vunnet.

Mvh isan lover

Håller med om det mesta men tror yaba bland yrkesförarna/taxichaffisar påverkar, tycker trafiken blivit värre de senaste åren med långt mer aggressiva förare. Inte det minsta förvånad att de ligger bland de dödligaste i världen. Tycker det är mest synd att många av offren är oskyddade barn på mc/bilflak.

/ SatanG
 
Många listor som Thailand toppar nu :eek:
Vilken tur att Du inte drabbas av det då Kurant , Men det skjuts betydligt fler i Phil än i Thailand per år , finns att googla fram ganska enkelt om våldet i Phil.Thailand är som jag ser det ganska tryggt ijämförelse;)
 
Vilken tur att Du inte drabbas av det då Kurant , Men det skjuts betydligt fler i Phil än i Thailand per år , finns att googla fram ganska enkelt om våldet i Phil.Thailand är som jag ser det ganska tryggt ijämförelse;)
Stanna du i harmlösa Pattaya där brott mot turister sällan förekommer mer än i skitmedia,
Phil är för riktiga karlar som vågar använda signalhornet i trafiken utan att nån förlorar ansiktet. :cool:
 
Vet thailändarna själva att de har den farligaste trafiken i hela världen? Trafiksäkerhet borde vara en del av undervisningen i skolan kan man tycka, konkret undervisning om vad som orsakar de flesta olyckorna, skadorna och dödsfallen. Försöka få barnen att inse att på moppen har man inget skydd om man krockar. Visa exempel på hur allvarliga skador det blir. Att hjälm har man inte för att slippa böter.

Hej

Många barn kör ju 125 cc till skolan fast dom bara är 10-12 år, så skolan verkar också missa sin bit.

Mvh isan lover
 
Jag är uppväxt utan bälte i bilen, ingen hjälm då jag cyklade.
Jag ser en stor skillnad på min son. Han använder alltid hjälm när han cyklar och bälte likaså i bilen. Allt utan att jag behöver säga ett knyst eller ens påminna. Han är uppväxt med det och då går det per automatik. Samhället påverkar oss. Det tog mig många år innan jag använde bälte jämt. Tror jag var över 20 innan jag med automatik satte på mig bältet.

Då jag och grabben cyklar tillsammans så glömmer jag lätt hjälmen då det inte är ”naturligt” för mig. Grabben påpekar direkt. Bara för pappa att göra om och göra rätt :)
 
Skolan?? Tror nog det är föräldrarna främst men också samhället i allmänhet som missat en hel del.

Hej

På min tid ingrep både skola och polis om barn under 15 år kom på moppe till skolan, men jag håller med om stt föräldrarna alltid har sin del i ansvaret.

Men det måste ju vara rätt så meningslöst att stå som lärare i skolan och propagera för att eleverna ska följa trafikregler och lagar samtidigt dom skolan inte agerar när barn på 10-12 år kör motorcykel dit, enligt mig blir det väldigt otydligt vad som är rätt eller fel, bra och dåligt o.s.v.

Mvh isan lover
 
Hej

På min tid ingrep både skola och polis om barn under 15 år kom på moppe till skolan, men jag håller med om stt föräldrarna alltid har sin del i ansvaret.

Men det måste ju vara rätt så meningslöst att stå som lärare i skolan och propagera för att eleverna ska följa trafikregler och lagar samtidigt dom skolan inte agerar när barn på 10-12 år kör motorcykel dit, enligt mig blir det väldigt otydligt vad som är rätt eller fel, bra och dåligt o.s.v.

Mvh isan lover
Skiljde sig säkert från skolor, vi kom till skolan på våra trimmade MT5:or med hjälmen på armbågen, var ingen på skolan som reagera, sen bytt jag moppen mot 125cc cross fortsatt ingen på skolan som reagera.
Och lärarna viste om det för vi parkerade precis utanför kapprummet där vi satt och rökte och inte heller det reagera skolan på.
Och att vi körde innan 15 var ingen hemlighet heller då hyrde vi dom äldre elevernas moppar för 20 kronor.
Men trots det så har jag idag vid vuxen ålder vett att sätta på mig hjälm och inte köra med alkohol i kroppen.
Har man inte det vettet själv skall man nog inte predika om andras brister i trafiken ;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp