Anställnings villkor för Thai i Sverige

Pepsi

Forumveteran
Har en knäpp fråga gällande min frus anställnings erbjudande.. på någon Beutysalong.. I sig en större arbetsplats..

Arbetsgivaren säger att hon blir tillsvidare anställd. Men betalas enbart för de timmar de har kunder under dagen.. Är det tillsvidare anställning eller tim/behovsanställning?
Arbetsgivaren vill även ha 3 månaders uppsägningstid inskrivet i anställningskontraktet.
Frågade på vilka villkor? Jo.. Hon får betalt under uppsägningstiden i 3 månader för sitt jobb. Men om hon inte blir erbjuden några timmar..?? Hur mycket i lön får hon då varje månad? Samma som innan var svaret!! :oops:
Men vad var lönen innan? Per timme och kund? Svaret: Per kund.
Men svaret var att vi måste ju kunna lita på varandra.. OK!! Jag bad dem skriva in i avtalet i kronor eller hur många timmar hon får betalt för vid eventuell uppsägning.
"Varför då????" Tror ni att vi lurar er?
Jag vände på frågan.. Vad händer om frugan vill sluta och det är 3 månaders uppsägning? Svaret: Ja!! Då kan hon dras inför domstol för avtalsbrott om hon inte är på arbetsplatsen.. :cool: ( Med kanske inga betalda timmars jobb i 3 månader :xmas_smiley::xmas_smiley: )
Det skiter min fru i ett stort stycke!!
Är det någon på TS som hört talas om tillsvidare/fast anställning som är en timanställning?? Är det något nytt fenomen på arbetsmarknaden?
En tillsvidare anställning utan sjukersättning, övertid, semesterersättning som betalas enbart per timme kunder kommer? :afro:
Har svensk lagstiftning inom arbetsmarknaden ändrats nu efter valet?? :confused:

Senast ändrad:
Har en knäpp fråga gällande min frus anställnings erbjudande.. på någon Beutysalong.. I sig en större arbetsplats..

Arbetsgivaren säger att hon blir tillsvidare anställd. Men betalas enbart för de timmar de har kunder under dagen.. Är det tillsvidare anställning eller tim/behovsanställning?
Arbetsgivaren vill även ha 3 månaders uppsägningstid inskrivet i anställningskontraktet.
Frågade på vilka villkor? Jo.. Hon får betalt under uppsägningstiden i 3 månader för sitt jobb. Men om hon inte blir erbjuden några timmar..?? Hur mycket i lön får hon då varje månad? Samma som innan var svaret!! :oops:
Men svaret var att vi måste ju kunna lita på varandra.. OK!! Jag bad dem skriva in i avtalet i kronor eller hur många timmar hon får betalt för vid eventuell uppsägning.
Jag vände på frågan.. Vad händer om frugan vill sluta och det är 3 månaders uppsägning? Svaret: Ja!! Då kan hon dras inför domstol för avtalsbrott om hon inte är på arbetsplatsen.. :cool: ( Med kanske inga betalda timmars jobb i 3 månader :xmas_smiley::xmas_smiley: )
Är det någon på TS som hört talas om tillsvidare/fast anställning som är en timanställning?? Är det något nytt fenomen på arbetsmarknaden?
En tillsvidare anställning utan sjukersättning, övertid, semesterersättning som betalas enbart per timme kunder kommer? :afro:
Har svensk lagstiftning inom arbetsmarknaden ändrats nu efter valet?? :confused:

Finns inget som hindrar en tillsvidareanställning utan att specifiera antal timmar som skall arbetas. När hon blir tillsvidareanställd aktualiseras dock en rad regler i LAS. T. ex.paragraf 12 som säger att hon har rätt till bibehållen lön under uppsägningstiden även om hon inte får några arbetsuppgifter alls eller andra arbetsuppgifter. Finns en hel del rättsfall med prejudikat inom detta som ni kan läsa in er på.

Verkar inte vara en direkt seriös arbetsgivare men läs igenom anställningsvillkoren. Anställningsavtalet bör vara ganska gediget då praxis är att vid eventuella oklarheter och en tvist så kommer det som inte är tydligt att tolkas till din frus fördel. Tänk dock på att Sverige har ingen lagstadgad minimilön som t. ex. Thailand.

Antingen kan ni be facket gå igenom anställningsavtalet eller så går det att få en timmes gratis juridisk rådgivning hos många advokatfirmor där ni skulle ha möjlighet att ställa en enskild fråga lite snabbt.

Detta borde IL eller Holmen kunna svara på som kan allt om en knegares rättigheter.:thumbsup:

Finns inget som hindrar en tillsvidareanställning utan att specifiera antal timmar som skall arbetas. När hon blir tillsvidareanställd aktualiseras dock en rad regler i LAS. T. ex.paragraf 12 som säger att hon har rätt till bibehållen lön under uppsägningstiden även om hon inte får några arbetsuppgifter alls eller andra arbetsuppgifter. Finns en hel del rättsfall med prejudikat inom detta som ni kan läsa in er på.

Verkar inte vara en direkt seriös arbetsgivare men läs igenom anställningsvillkoren. Anställningsavtalet bör vara ganska gediget då praxis är att vid eventuella oklarheter och en tvist så kommer det som inte är tydligt att tolkas till din frus fördel. Tänk dock på att Sverige har ingen lagstadgad minimilön som t. ex. Thailand.

Antingen kan ni be facket gå igenom anställningsavtalet eller så går det att få en timmes gratis juridisk rådgivning hos många advokatfirmor där ni skulle ha möjlighet att ställa en enskild fråga lite snabbt.
Nu är vi ute i en liten grå son antar jag.
1. Kan en tillsvidareanställning baseras på lön på antalet kunder? En kund ger kanske en timmes lön.
2. Enligt semesterlagstiftningen skall man minst ha 12 % av lönen. Vilket arbetsgivaren inte anser.
3. Sjuklön.. Skall betalas av alla arbetsgivare de 2 första veckorna. Det förstod inte arbetsgivaren.
4. Uppsägningstid från a-givaren på 3 månader. Till vilken lön då?
5 Uppsägningstid från arbetstagare 3 månader. Kanske Ingen lön. Men närvaro. Dras in för domstol enligt ekonomiansvarig på företaget om hon inte kommer till jobbet under uppsägningstiden.

HALLÅ ! Är vi på 1800 - talet??

Senast ändrad:
Helt klart att här ligger det en död hund begravd. Jag skulle följt @Matt82 råd utan att tveka, för detta verkar vara en mycket oseriös arbetsgivare som @Joker skriver.
Såg ett program för några månader sedan om Vietnamesiska män och kvinnor som blivit lurade att komma hit för att göra naglar, rena rama maffiametoder. Så det är inte bara i blåbärsskogen Asiater blir lurade.

Helt klart att här ligger det en död hund begravd. Jag skulle följt @Matt82 råd utan att tveka, för detta verkar vara en mycket oseriös arbetsgivare som @Joker skriver.
Såg ett program för några månader sedan om Vietnamesiska män och kvinnor som blivit lurade att komma hit för att göra naglar, rena rama maffiametoder. Så det är inte bara i blåbärsskogen Asiater blir lurade.
Det "roliga" i kråksången är.. Att arbetsförmedlingen har haft dialogen med företaget och anser det är bra.. Men de har inte fått prata med tjejen som har butiken, som är Thai. Utan hennes pensionerade man. Han har noll koll.. Och de lyssnar på puckot.
Han förstår inte lagar och avtal mer än vad han kunde tror 1956..

Nu är inte min fru hit lurad av någon för arbete.. Hon vill ha ett jobb. Och är tvingad av arbetsförmedlingen att ta jobbet..

Det "roliga" i kråksången är.. Att arbetsförmedlingen har haft dialogen med företaget och anser det är bra.. Men de har inte fått prata med tjejen som har butiken, som är Thai. Utan hennes pensionerade man. Han har noll koll.. Och de lyssnar på puckot.

Nu är inte min fru hit lurad av någon för arbete.. Hon vill ha ett jobb. Och är tvingad av arbetsförmedlingen att ta jobbet..
Får din fru någon ersättning från arbetsförmedlingen (a-kassa)? Förstår inte hur man kan bli tvingad att ta ett jobb.

Får din fru någon ersättning från arbetsförmedlingen (a-kassa)? Förstår inte hur man kan bli tvingad att ta ett jobb.
Hmm.. Lite komplext.. Hon får inte en krona i A-kassa.. Men när hon praktiserar får hon några kronor i månaden. Hon vill vara arbetssökande och hitta ett bra jobb. Tyvärr har hon en fanatisk arbetsförmedlare.. Söker du inte jobb eller tar de jobb vi anser blir du utskriven från arbetsförmedlingen.
Men det är inte AF som skaffat jobbet.. Det är hon själv. Men de säger att hon får en fast anställning nu.. AF har "pratat" med arbetsgivaren.. Men arbetsgivaren säger timanställning till oss utan några sjukersättningar, semesterersättningar, övertid mm. Enbart timlön för arbetad tid då det finns kunder för henne. Inga andra ersättningar. Det går inte att få tag på AF handläggaren..
Men det är inte frågeställningen överhuvud taget.. Utan arbetsvillkor.. !!!
AF lyssnar inte... De har fått besked från arbetsgivarens man att det är tillsvidare anställning. ( Med kanske en timme om dagen eller 5 timmar. Ingen vet ) .

Tror du inte folk från arbetsförmedlingen har bra koll på lagar och avtal inom anställning. En thai har inte en susining om vad som
gäller i Sverige. Nog kan din fru få ett bättre jobb om hon vill jobba än på en skönhetssalong och käna pengar också som min fru gör

En tillsvidare anställning utan. sjukersättning, övertid, semesterersättning som betalas enbart per timme kunder kommer? :afro:
Ja hon kan vara tillsvidare på timme.
Nej inga 3mån uppsägning, i hennes fall inte ens stipulerade 1mån då hon inte ha r någon garanterad tid.

Ok @Pepsi . Då måste jag fråga om hon är studerande typ (SFI) samtidigt. Där vet jag att de har ett program som heter Stöd & Matchning i samarbete med AF. Där kan eleverna få praktisera under en 3 månadersperiod, med lite bidrag.

Tror du inte folk från arbetsförmedlingen har bra koll på lagar och avtal inom anställning. En thai har inte en susining om vad som
gäller i Sverige. Nog kan din fru få ett bättre jobb om hon vill jobba än på en skönhetssalong och käna pengar också som min fru gör
Det är inte problemet!! Det är att de fått uppgifter av arbetsgivaren om fast anställning.. Begreppet finns inte längre.. Utan tillsvidare anställning som gäller. Men hur faaan kan en tillsvidareanställning samtidigt vara behovs/timanställning??? :eek::eek:
Ingen arbetsmarknadslag i Sverige har den lösningen..
Arbetsgivarens man sa att det var 3 månaders uppsägningstid.. OK !! Men till vilken lön då??? :oops::confused::confused::confused: 1 tim/dag eller månad?

Antagligen är det så att många svenska Män har tagit hand om ekonomin för thai.. Men de fattar inte ett skit om lagar eller regler.
De "TROR OCH VET" .. :xmas_smiley::xmas_smiley:

Ok @Pepsi . Då måste jag fråga om hon är studerande typ (SFI) samtidigt. Där vet jag att de har ett program som heter Stöd & Matchning i samarbete med AF. Där kan eleverna få praktisera under en 3 månadersperiod, med lite bidrag.
Hon har gått på SFI innan.. Men var tvungen att sluta pga olika skäl. Men hon har varit på något som heter AME, Arbetsmarknadsenheten i kommunen. Men samma töffar som AF.. De skulle stödja henne.. Men efter första mötet med en handläggare där har ingen varit anträffbar mer. Varken via telefon eller mail.. Samma som med AF nuförtiden.. Helt omöjligt.. Bara brev med beslut eller krav. :mad:

Ja hon kan vara tillsvidare på timme.
Nej inga 3mån uppsägning, i hennes fall inte ens stipulerade 1mån då hon inte ha r någon garanterad tid.
Det fattar jag med..!! För mig är det en renodlad timanställning/behovsanställning.. :)
Men AF och arbetsgivarens man är lika puckade.. De tror och vet?? Det kan man göra i kyrkan.. Inte i arbetslivet.. :rolleyes:

Det fattar jag med..!! För mig är det en renodlad timanställning/behovsanställning.. :)
Men AF och arbetsgivarens man är lika puckade.. De tror och vet?? Det kan man göra i kyrkan.. Inte i arbetslivet.. :rolleyes:

Be henne ta jobbet och söka nytt under tiden.
Hon kan med stor sannolikhet gå på dagen om hon får ett nytt jobb.

Det är inte problemet!! Det är att de fått uppgifter av arbetsgivaren om fast anställning.. Begreppet finns inte längre.. Utan tillsvidare anställning som gäller. Men hur faaan kan en tillsvidareanställning samtidigt vara behovs/timanställning??? :eek::eek:
Ingen arbetsmarknadslag i Sverige har den lösningen..
Arbetsgivarens man sa att det var 3 månaders uppsägningstid.. OK !! Men till vilken lön då??? :oops::confused::confused::confused: 1 tim/dag eller månad?

Antagligen är det så att många svenska Män har tagit hand om ekonomin för thai.. Men de fattar inte ett skit om lagar eller regler.
De "TROR OCH VET" .. :xmas_smiley::xmas_smiley:

Hur vore det att kontrollera med ett eventuellt fackförbund?
Bara en tanke, det verkar ju uppenbart att något måste göras innan blodtrycket eller annat havererar totalt.

/ SatanG

Be henne ta jobbet och söka nytt under tiden.
Hon kan med stor sannolikhet gå på dagen om hon får ett nytt jobb.
Det kan hon med stor sannolikhet göra.. Jag skiter i arbetsgivarens man som "tror" han kan lagar och regler..

Hans avtal han vill ha innebär "tillsvidare anställning" Men !! Med lön som intermittent anställd. Dvs. timanställd. :eek:
Och närvaro på arbetsplatsen 8 tim / dag. Men betalt för de timmar det finns kunder.. :cool:
Man kan kalla det provisionslön med enligt AF.
Med 3 månaders uppsägning !! :p
Hur puckad får man vara.. !! :xmas_smiley:
Har någon hört talas om intermittent tillsvidare anställning förr?
Har pratat med facket och myndigheter. Alla skrattar åt det..
Det är 1800 tals tänk där man sitter med mössan i handen och ber om jobb för dagen..
Enligt myndigheter och facket så är det tyvärr många företag som blåser Thai tjejer med egna påhittade anställningsformer.
De blandar ihop olika anställningsformer och plockar russinen ur olika lagar och avtal som passar dem själv. Inget som stämmer med gällande lagstiftning i Sverige.. Mycket ofta förkommande.. Och den stackars tjejen som inte vet ett dugg om Svensk lag mm blåses på allt.. :cool::cool:

Det blir inga sådana avtal.. Den gamle mannen fattar inget.. Jag skriver avtalet.. Och bara att skriva under.. ;)

Semester ersättning, sjuklön och Röda dagar mm, ansåg han att det inte var något företaget betalar för..
Hoppas inte han är på TS... ;) 555555 !!

Senast ändrad:
Detta borde IL eller Holmen kunna svara på som kan allt om en knegares rättigheter.:thumbsup:
Kanske som med SAS flygkaptener som strejkade nu? För att anställningsvillkoren var knäppa gällande arbetstider..
Där kan man prata om "knegares rättigheter".. Alla som är kollektiv anställda oavsett vilket yrke är väl knegare?? Eller??
Om man sedan är städare, snickare eller kapten.. Så länge man är kollektivt ansluten arbetare som är fackligt ansluten är man väl knegare? ;)
Eller den ena är finare än den andre kanske? Och inte räknas in där.. :confused:
Prova gå på toaletten på flygplatsen och det inte var renstädat och skit överallt.. Och inget skithuspapper.. Och du är skitnödig..
Vem är mest betydelsefull då? Kapten eller städaren?? :p:p Sorry Closed now.. Come back later.. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp