Barnmisshandel i Thailand

Någon av de äldre gubbarna skrev att de inte tagit någon skada av en dask i rumpan och det tror inte jag heller om det var en engångsföreteelse, jag tror dock inte heller det gjorde någon nytta.

Om man tror att någon beter sig bättre efter en dask i rumpan; varför är det då inte OK för en chef att daska sina anställda i rumpan när de jobbat för dåligt eller varför får inte en myndighetsperson spöa upp någon som slarvat med deklarationen? Vi kanske skulle ha ett system på ThaiSnack där alla som gjort x antal stavfel, y antal grammatiska fel och/eller z antal syftningsfel under ett år får smiskas av Kycklingen under det stora årsmötet; visst skulle de väl i så fall bli mycket noggrannare i sitt skrivande eftersom de vet att hotet om smisk gör dem bättre.

Jag är själv en ganska krävande far och har flera gånger ångrat mitt höga tonläge mot dottern. Den dagen jag inte kan kontrollera mig bättre än att jag daskar till henne kommer dock aldrig hända, så många White Trash gener har jag bara inte i kroppen.

Bara en liten anmärkning, chefer eller myndighetspersoner har inte uppfostringsansvar som föräldrar har.
Inte ens lärare har det i samma omfattning som föräldrar även om många stressade gärna vill flytta ansvaret till skolan.
Det är bara att titta på djuren de lär ungarna det dem behöver i livet. Jag har då inte sett en koltrastunge med skolväska.
Däremot med det där dasket behövs inte om man har själv lärt hantera situationer utan handkraft.

Statens inkomster minskade ganska ordentligt under denna perioden sett som del av BNP.

Om årsinkomsterna minskar måste man inte då minska utgifterna också?

En stilla undran hur det står till med de ekonomiska kunskaperna om man minskar sina inkomster kraftigt samtidigt som man ökar sina utgifter dramatiskt vilket blev resultatet av det "öppna hjärtats" politik.

Antingen hade man ingen koll eller också var det en väldigt cynisk politik.

Självklart minskas skattekvoten i förhållande till, BNP i lågkonjunktur om man inte ex.vis inkomstskatten, vilket då leder till lägre köputrymme och än djupare lågkonjunktur.

Så klart måste man även minska statens kostnader i sämre tider, dock har man ju inte rättat utgifterna efter inkomsterna utan som du säger tagit på sig nya kostnader med "öppna hjärtats" politik (fria invandringen).

Bara en liten anmärkning, chefer eller myndighetspersoner har inte uppfostringsansvar som föräldrar har.
Inte ens lärare har det i samma omfattning som föräldrar även om många stressade gärna vill flytta ansvaret till skolan.
Det är bara att titta på djuren de lär ungarna det dem behöver i livet. Jag har då inte sett en koltrastunge med skolväska.
Däremot med det där dasket behövs inte om man har själv lärt hantera situationer utan handkraft.

Nja, så vitt jag vet så är inte "uppfostringsansvar" någon legal term men både chefer och myndighetspersoner kan ju faktiskt använda lagens tunga hand för att uppfostra människor när föräldrarna misslyckats.

Att uppfostra barn är nog den svåraste och viktigaste uppgiften man har som människa och de flesta tror nog att de är bra medans flertalet nog faktiskt i realiteten är rätt dåliga. Jag reser mycket och känner mig skyldig för det men när jag är hemma lägger jag verkligen alla resurser jag har på att vara en bra far; men vem och hur ska mäta om jag lyckats? Om min dotter kommer in på Stanford eller MIT så kommer alla vänner att säga att vi varit bra föräldrar men om hon begår självmord pga pressen så har vi varit dåliga. Om hon blir en såpoperastjärna och uttrycker sin kärlek till kungahuset och Buddhismen så kommer våra thailändska släktingar säga att vi varit bra föräldrar men om hon samtidigt blir gravid innan äktenskap så har vi varit dåliga....

Så länge jag vet att min dotter älskar mig så tycker jag att jag lyckats men nu är hon 11 år och vad vet vad som händer nästa 2-3 år när hormonerna går bananas.

Senast ändrad:
Självklart minskas skattekvoten i förhållande till, BNP i lågkonjunktur om man inte ex.vis inkomstskatten, vilket då leder till lägre köputrymme och än djupare lågkonjunktur.

Så klart måste man även minska statens kostnader i sämre tider, dock har man ju inte rättat utgifterna efter inkomsterna utan som du säger tagit på sig nya kostnader med "öppna hjärtats" politik (fria invandringen).
Jag delar nog inte din syn på nationalekonomi, under en lågkonjuktur (som bara var en liten del av den period jag talade om) skall staten satsa för att hålla hjulen igång, inte spara. Men nu är vi väldigt OT

Senast redigerad av en moderator:
Du är helt rätt ute Evert med thaipojkarna. Dessa pojkar som växer upp allt som oftast, till fyllekajor, som misshandlar, och är lata som fan.. Medans flickorna får en "handfast" uppfostran, så det verkligen ligger i blodet på flickorna, att det är just dom som skall ta hand om amma och pappa i första hand.

Damerna bidrager till familjen, medans ofta ofta pojkarna skiter fullständigt i det, och kommer undan med det....

Varför?? Jo därför att dessa nötter är som våra egna nötter i Sverige, helt ouppfostrade... Men dom mår säkert bra, trots att dom kanske inte träffat psykologen ännu---

När jag flyttade till Thailand 1998 så var fortfarande internet i sin linda. Det låter som något jag skulle säga om jag åkte runt och föreläste på mellanstadieskolor i Skaraborg men här talar jag väl snarare till den äldre generationen.

Jag visste nästan inget om Thailand och minna sinnen var helt fria från alla märkliga skrönor som jag numera tar del av. Jag hade i stort sett ingen kontakt med västerlänningar i 5 år och bildade mig min egen uppfattning om Thailand. När jag sent om sider gick med i Soi Sixten så fick jag läsa att thailändska grabbar var dumma och thailändska tjejer var snälla; det stämde inte riktigt med vad jag upplevt men tveklöst är Thailand ett väldigt mansdominerat samhälle så jag köpte det. Jag gick senare med i Maipenrai och Thaisnack och pratet om de illvilliga thailändska grabbarna och ängellika flickorna växte sig allt starkare men samtidigt fick jag allt bättre förståelse för det thailändska samhället och det framstod som allt mer inkorrekt. Om jag ser mig runt omkring bland släktingar och grannar så är det nästan lika ofta tjejerna som misskött sig; lämnat sina barn vind för våg och lämnat killen för en bättre och/eller rikare. Ser man bland utlänningar och thailändare som äger eller chefar i större företag så håller de inte alls med den generella "forumssanningen"; thailändska grabbar är betydligt mer pålitliga medans tjejerna i allmänhet är närmast värdelösa och opålitliga.

Den här bilden av att thailändska kvinnor alltid är offer kommer nog från västerländska män som gift sig med frånskilda/lämnade thailändska kvinnor. Dessa kvinnor tycker kanske illa om thailändska män men dessutom ligger det i deras intresse att ställa thailändska män i dålig dager då det inger en viss säkerhet i deras betydligt äldre västerländske man att thaisnubbarna inte är ett hot. Thailand är ett mansdominerat samhälle, inget snack om saken, men jag tror att många här överdriver ondheten hos männen och överskattar kvinnornas godhet; i dagens Thailand så bär jävulen lika ofta kjol eller storblommiga shorts.

Min bild av den Thailändska kulturen stämmer inte helt med någon bild men lite erfarenheter har jag från bylivet i snart 6 år.

Kvinnorna är mycket starka och tar ett stort ansvar, väldigt ofta är det kvinnorna som driver familjen. Männen arbetar oftast för familjen men är väldigt självständiga och gör som de vill, inklusive att ha ett par extrafruar.

Kvinnorna uppfostrar barnen, flickorna får en ganska tuff fostran där de får hjälpa till med hushållet från 5-års åldern och sedan allteftersom ta ett allt större ansvar för både småsyskon och hushåll.

Pojkarna blir oftast lika självständiga som sina fäder och kvinnorna ställer inga krav på att de skall hjälpa till. Däremot får de tidigt följa med ut på fälten om far är farmare. Men ofta är ju männen timarbetare på byggen i kombination med skördarna och då driver oftast pojkarna omkring i byn i flockar och spelar kort och börjar supa relativt tidigt.

Så sammantaget är det kvinnornas värld ute i risbyarna och männen drar in medel till familjen. De flickor som inte ställer upp på det hårda livet och inte tidigt blir med barn vilket är vanligt drar iväg till Bangkok eller turistorterna för att arbeta. Oftast skickar de hem en stor del av sin inkomst och inte sällan kommer de hem med barn då och då som lämnas till föräldrarna.

Jag har en mycket stor respekt för kvinnorna här som ofta utan några andra medel än vad naturen ger driver upp barnkullar på 5-10 ungar bestående av barn och barnbarn. Hur de får det att gå ihop är en gåta. Männen bidrar men lever ofta sitt eget liv.

Min bild av den Thailändska kulturen stämmer inte helt med någon bild men lite erfarenheter har jag från bylivet i snart 6 år.

Kvinnorna är mycket starka och tar ett stort ansvar, väldigt ofta är det kvinnorna som driver familjen. Männen arbetar oftast för familjen men är väldigt självständiga och gör som de vill, inklusive att ha ett par extrafruar.

Kvinnorna uppfostrar barnen, flickorna får en ganska tuff fostran där de får hjälpa till med hushållet från 5-års åldern och sedan allteftersom ta ett allt större ansvar för både småsyskon och hushåll.

Pojkarna blir oftast lika självständiga som sina fäder och kvinnorna ställer inga krav på att de skall hjälpa till. Däremot får de tidigt följa med ut på fälten om far är farmare. Men ofta är ju männen timarbetare på byggen i kombination med skördarna och då driver oftast pojkarna omkring i byn i flockar och spelar kort och börjar supa relativt tidigt.

Så sammantaget är det kvinnornas värld ute i risbyarna och männen drar in medel till familjen. De flickor som inte ställer upp på det hårda livet och inte tidigt blir med barn vilket är vanligt drar iväg till Bangkok eller turistorterna för att arbeta. Oftast skickar de hem en stor del av sin inkomst och inte sällan kommer de hem med barn då och då som lämnas till föräldrarna.

Jag har en mycket stor respekt för kvinnorna här som ofta utan några andra medel än vad naturen ger driver upp barnkullar på 5-10 ungar bestående av barn och barnbarn. Hur de får det att gå ihop är en gåta. Männen bidrar men lever ofta sitt eget liv.
Den bilden känner jag också igen. Tror det kan skilja mellan stad och landsbygd ganska mycket och mellan Isaan och övriga Thailand.

Jag delar nog inte din syn på nationalekonomi, under en lågkonjuktur (som bara var en liten del av den period jag talade om) skall staten satsa för att hålla hjulen igång, inte spara. Men nu är vi väldigt OT
Det var ju en ganska lång lågkonjunktur under denna tiden ... visst ska man satsa men inte på att ta emot massa nya medborgare som väljer att leva ett oanpassat liv och bara vill leva på bidrag. Men OT. Så vi avslutar väl den diskussionen.

Jag har en fråga till er som tycker det är ok med en "dask" i uppfostringssyfte.

Minste grabben här hemma kom hem häromdagen med rätt kraftiga märken på ryggen. Läraren hade slagit honom för att han inte kunde svara på ett mattetal är hans version och han brukar inte ljuga och han är definitivt inte provokativ.

Han ber sin mamma att inte tala med skolan vilket jag krävt. Om hon gör det får han ännu mer stryk enligt honom själv.

Tycker ni verkligen att detta är ok? Hur hade ni agerat?

Mitt förslag är att tala med rektorn och om det upprepas ta honom från skolan. Det är dock ingen optimal lösning eftersom det drabbar honom mest med kompisar och annat. Polisanmälan med allt vad det innebär av tappade ansikten? Bryr sig polisen överhuvudtaget?

Jag har en fråga till er som tycker det är ok med en "dask" i uppfostringssyfte.

Minste grabben här hemma kom hem häromdagen med rätt kraftiga märken på ryggen. Läraren hade slagit honom för att han inte kunde svara på ett mattetal är hans version och han brukar inte ljuga och han är definitivt inte provokativ.

Han ber sin mamma att inte tala med skolan vilket jag krävt. Om hon gör det får han ännu mer stryk enligt honom själv.

Mitt förslag är att tala med rektorn och i'm det upprepas ta honom från skolan. Det är dock ingen optimal lösning eftersom det drabbar honom mest med kompisar och annat. Polisanmälan med allt vad det innebär av tappade ansikten? Bryr sig polisen överhuvudtaget?
Aga av alla de slag är helt förkastligt. Men precis som du säger så är det en knepig situation, får grabben det värre så vad gör man? Och frågan är om det blir bättre på en annan skola.

Jag hade haft förbaskat svårt att hålla käften men här gäller det att tänka efter både en och två gånger.

Mitt förslag är att tala med rektorn och om det upprepas ta honom från skolan. Det är dock ingen optimal lösning eftersom det drabbar honom mest med kompisar och annat. Polisanmälan med allt vad det innebär av tappade ansikten? Bryr sig polisen överhuvudtaget?

Kan inte lite diplomati fungera här. Typ så här "Jag tar inte detta vidare men jag vill inte veta av detta igen. Behöver mitt barn bestraffas igen så informera mig så ansvarar jag för bestraffningen..."

Ingen borde då tappa ansiktet.

Kan inte lite diplomati fungera här. Typ så här "Jag tar inte detta vidare men jag vill inte veta av detta igen. Behöver mitt barn bestraffas igen så informera mig så ansvarar jag för bestraffningen..."

Ingen borde då tappa ansiktet.

Ja något sådant får det bli. Frugan skall ta ett snack med rektorn imorgon och om rektorn stödjer agan vilket jag inte tror så blir det att ta ett möte med läraren och göra som du föreslår. Annars får rektorn själv lösa problemet med sina lärare. Skolan stänger ju nästa vecka för sommarlov, vi får lösa det innan dess.

Det KAN ju vara så att killen ljuger också..??
Jag visste ju när jag var liten att om jag fått en hurring av någon vuxen och berättade det så slutade det oftast med att sanningen kom fram och jag hade förtjänat smällen..
Då visste jag att jag hade en snyting till att vänta hemifrån..

Så det var alltid bäst att inte säga något hemma..
Dessutom ville man ju precis som eran kille säga..
- Säg ingenting snälla.. Det blir bara värre då...

Ett fint sätt att undvika sanningen.. :-)

Det KAN ju vara så att killen ljuger också..??
Jag visste ju när jag var liten att om jag fått en hurring av någon vuxen och berättade det så slutade det oftast med att sanningen kom fram och jag hade förtjänat smällen..
Då visste jag att jag hade en snyting till att vänta hemifrån..

Så det var alltid bäst att inte säga något hemma..
Dessutom ville man ju precis som eran kille säga..
- Säg ingenting snälla.. Det blir bara värre då...

Ett fint sätt att undvika sanningen.. :)

Inget barn skall väl behöva oroa sig över att få en hurring när dom kommer till sitt eget hem!? Vet att så var fallet förr men det går att uppfostra barn utan stryk. Fy, med den känslan i magen hade inte jag gått hem.

Förlåt om jag reagerar starkt men jag hatar verkligen när folk som inte valt det själva blir slagna. Gäller även djur för den delen.

Varför vill du bara ställa denna fråga till de som pratat om en dask i häcken? Varför inte låta forumet prata om den situationen. Jag själv anser att uppfostran sker i hemmet, fan inte i skolan, och utav människor (lärare) som absolut inte skall bära hand på någon i hans/hennes arbete...

Men en tanke som var den klart bästa tycker jag, det var ledarns.... kolla ni efter om inte pojken på något sätt INTE framför sanningen i rätt ljus... De två talesätten i Asien är enormt närvarande i Thailandet;
"Öst är öst och väst är väst, och aldrig skall dom mötas" OCH "Ingenting är, vad det synes vara".....

Prata ni med läraren, så skall ni se att kanske en "tredje" sanning dyker upp framför Er,,, Ty den korrekta sanningen, den lär ni nog aldrig se röken av här i detta landet..

En lärare som slår eleven har visat sin oförmåga att lära barnen något. Det finns ingen "sanning" som kan ursäkta misshandel och det är rektorns sak att hantera detta eftersom det är olagligt.

Vill hon inte agera så får vi tala med läraren och höra hur allvarligt det är.

Ja jag tycker som du i detta. men med sanning menar jag, och nu vill jag att du åtminstone försöker förstå...

Det är att sanning kan vara att ni kanske kan få reda på vad pojken de facto gjort??? Oavsett hur fel läraren har, så kanske ni kunde ha glädje att veta om pojken är fågel, fisk, eller mitt emellan... Ty vara på korståg, utan att ha på fötterna om hela situationen, kan slå bakåt istället för framåt..

Ja jag tycker som du i detta. men med sanning menar jag, och nu vill jag att du åtminstone försöker förstå...

Det är att sanning kan vara att ni kanske kan få reda på vad pojken de facto gjort??? Oavsett hur fel läraren har, så kanske ni kunde ha glädje att veta om pojken är fågel, fisk, eller mitt emellan... Ty vara på korståg, utan att ha på fötterna om hela situationen, kan slå bakåt istället för framåt..

Ja, det är bra information som vi kan tala med pojken om om den är trovärdig. Men det kan ju också vara så att läraren ljuger.

Pojken är väldigt frimodig som man blir när man aldrig fått stryk och det klarar tyvärr inte alla vuxna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp