"Ubon " sa:
Bönderna, dom hårt arbetande är redan blåsta, flera gånger, dom sitter nu i flera bilar varje dag och åker till banken och frågar, var är mina pengar?
Tjänstemannen på banken säger, jag följer bara mina direktiv, Du får vända dig till
ledningen, Regeringen.
Den här tjejen jag känner, så är det väl inte hela världen, hon fick en papperslapp som säger, Du kan lösa in denna mot 120" bath, men dom säger inte exakt när.
Tycker nog det är mera tråkigt för dom som inte kan betala sina skulder, vilket banken skiter i, vilket i slutändan kan innebära att vissa blir av med sin mark.
Problemet för din thaidam med en fordran från governmentet på 120.000 Baht från risförsäljning är att pengarna tagit slut, vad gäller utbetalningarna for ris.
Bank for Agriculture och Cooperatives saknar mandat att låna pengar tills januari, därefter kan de börja ta lån.
Genom de här problemen som uppstått kommer regeringen att ställa ut obligationer för 75 miljarder Baht, for att finansiera risprogrammet.
De här obligationerna kommer att borja säljas till allmännheten den 29 nov.
Det finns en viss risk att Thailands rate for kreditvärdighet kan sänkas, med hogre räntor som foljd genom det här risprogrammet.
Sedan supportprogrammet for risbonderna startade oktober 2011, har staten kopt in 44,5 miljoner ton paddy ris (råris), som motsvarar 27 miljoner ton malet ris (vitt ris).
Staten har kopt upp det till 15.000 Baht per ton från risbonderna, till en kostnad av 683 miljarder Baht + 89,5 miljarder adminstrationskostnader lager m.m.
Staten har sålt 12 miljoner ton for 141 miljarder Baht, alltså 11,700 Baht per ton.
Därfor kan inses staten har spenderat 683 miljarder men fått in endast 141 miljarder, enligt uppgifter.
Det borde finnas i lager ca 15 miljoner ton vitt ris och den summan har uppgivits också, men det finns uppgifter på andra summor också.
Orsaken att forsäljningen gått trogt kan vara att de har onskat få ut ett hogre pris på riset än vad marknaden varit villig att betala.
Det finns också andra risexporterande länder som sänkt priserna medvetet, for att kapa åt sig marknadsandelar.
Man anser att kommande år kommer forsäljningen att forbättras, därfor de forhandlar nu land till land med stora kvantiteter.