Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Du har en driftig och duktig fru som både jobbar som sjuksköterska, tolk och lärare.
Är du inte rädd att hon bränner ut sig?
Hej

Jo jag är mycket orolig för detta och försöker på alla vis minska hennes åtaganden, risken för att bli utbränd är överhöngande.

Men det är svårt att hindra henne, hon har en stark vilja, just nu jobbar hon som tolk, studiehandledare, undersköterska och studerar dessutom på en folkhögskola, sammanlagt är det långt lver 100%.

Mvh isan lover

Ja, då får man väl lägga ner skolan och samköra med en annan skola.
Hej

Detta förslog juntan efter kuppen som åtgärd för alla skolor med mindre än 120 elever, dessa ansågs vara dyra att driva, elevernas resultat för dåliga och resurserna på dom små skolorna räckte inte till, men mig veterligen har inte så många byskolor stängts ännu.

Mvh isan lover

Hej

Jo jag är mycket orolig för detta och försöker på alla vis minska hennes åtaganden, risken för att bli utbränd är överhöngande.

Men det är svårt att hindra henne, hon har en stark vilja, just nu jobbar hon som tolk, studiehandledare, undersköterska och studerar dessutom på en folkhögskola, sammanlagt är det långt lver 100%.

Mvh isan lover
Som Astrid Lindgren skrev i Pomperipossa, mer än 100% det finns ju inte och det gick Gunnar Stäng i god för, dvs djup okunskap.

Hej

Mvh isan lover
Undrar om inte en flytt till Thailand skulle vara rätt och vara i Sverige tre till fyra månader per år.
Ni har allt ni behöver vad gäller ekonomi och båda blir äldre.
Är säker på att ni klarar er på vad farmen ger.
Hängmattan passar inte dig och frun.

Mest förmögen på en gravplats är inte någon merit.

Undrar om inte en flytt till Thailand skulle vara rätt och vara i Sverige tre till fyra månader per år.
Ni har allt ni behöver vad gäller ekonomi och båda blir äldre.
Är säker på att ni klarar er på vad farmen ger.
Hängmattan passar inte dig och frun.

Mest förmögen på en gravplats är inte någon merit.
Hej

Ja det här har man funderat mycket på, nu har vi sedan snart 14 år även pojken att ta hänsyn till, han trivs ju bättre i Sverige än i Thailand, så vi får nog fortsätta som vanligt ett tag till, kollade på biljetter igår men frugan vill inte åka ned nu, hon tycker att mycket är för osäkert ännu runt pandemin.

Mvh isan lover

Hej

Här på västkusten räknar man heltid (8 tim) som 100% och arbetad tid över detta blir då över 100%, men ni kanske räknar annorlunda där du bor?

Mvh isan lover
Faktiskt hade jag problem med några på jobbet som efter åtta timmar gick och gjorde ett arbetspass på åtta timmar hos en annan arbetsgivare.
Det gällde maskinkörning och då är trötta förare en risk.

Hej

Här på västkusten räknar man heltid (8 tim) som 100% och arbetad tid över detta blir då över 100%, men ni kanske räknar annorlunda där du bor?

Mvh isan lover
Du har naturligtvis fel som vanligt de allra flesta har inte 40h arbetsvecka som heltid. Och det kan för övrigt ALDRIG bli mer än 100% fråga Gunnar Sträng.

Eller hade Astrid Lindgren rätt menar du????

Hej

Ja det här har man funderat mycket på, nu har vi sedan snart 14 år även pojken att ta hänsyn till, han trivs ju bättre i Sverige än i Thailand, så vi får nog fortsätta som vanligt ett tag till, kollade på biljetter igår men frugan vill inte åka ned nu, hon tycker att mycket är för osäkert ännu runt pandemin.

Mvh isan lover
Jag känner många i samma situation, men du kan väl åka själv i några månader.

När man inte själv lever upp till det man predikar och vill ändra på räcker det med några få sanningens ord.

Man behöver inte vara tvärtom i allt bara för landet har fel regering.
Efter vad jag uppfattat det har du och IL ungefär samma upplägg.
IL’s fru sköter sina affärer i Thailand och din fru sköter sina i Filippinerna utan någon inblandning.
Men i och med att IL’s fru är gift med en (sosse) får hon inte göra affärer ;)

Hej

1. Ja byskolorna undervisar normalt t.o.m åk 6, men har man inte lärt sig läsa, skriva och räkna då så är det ju i princip kört när man börjar bussa eleverna på pickup flak till en större skola, där ska man ju redan kunna läsa, skriva och räkna för att kunna tillgodogöra sig av utbildningen.

Sen att jag ofta hönvisar till byskolorna beror naturligtvis på att det är dessa jag känner till, som jag har haft min son i 3 månader om året i 9 år, det är skolor av denna typ som en stor del av barnen är hänvisade till, det är ju där majoriteten av barnen får sin skolgång.

2. Bland den fattiga delen av befolkningen så är smartphones bland barnen en otänkbar lyx, en uppskattning ifrån min sida är att en elev på 25 har en smartphone som hela klassen samlas runt på rasterna, alla har inte ens en knappmobil, det blir ju så när många föräldrar inte ens har råd med skoluniform och skor till sina barn.

3. Ja där visar din beskrivning tydligt hur stora skillnader det är inom skolan, visst finns det skolor som den du beskriver, men det finns också tusentals skolor där inte hemundervisning kunde bedrivas alls eller i väldigt liten omfattning p.g.a att eleverna saknade möjlighet till detta, det finns fortfarande skolor på avlägsna platser som inte ens har el ännu.

4. Både aga och tvångsklippning m.m är ju förbjuden i Thailand, men förekommer flitigt ändå, det tyder väl ändå på vissa problem.

5. Ja resultatmässigt presterar skolan i Estland och Finland bra, det är ställt utom all tvivel att det är så, i england är nog problemet lite likt det i Thailand, man har många mindre skolor med dåliga resultat och större kända skolor som presterar väldigt bra resultat.

Mvh isan lover

1. Lärare har extra undervisning, efter skolans slut och på helgen, för dem som inte hänger med, för en mindre kostnad givetvis.

2. Alla min sons kompisar har smartphone. En begagnad kinesisk lågpris smartphone kostar idag här 500-600 baht, och en ny ca 1000.
Alla får bidrag till inköp av skolkläder och skor. Många får gratis efter syskon och grannars och släktingars barn här på landsbygden.
Även smartphones, som definitivt inte är en lyx numera.

Men hur i helskotta skall dom göra får ju ingen hjälp.
Hur lyckas övriga barn?
Som sagt så är det traditioner och seder som sätter stopp för väldigt mycket.
Att folk sedan hurrar och hyllar detta "fina" liv där man lever i "harmoni med naturen" är ju bara pinsamt.
Man verkar inte se sammanhanget mellan handling och konsekvens, vilket även är vanligt inom svensk politik, för att ta som ett bra exempel.

Efter vad jag uppfattat det har du och IL ungefär samma upplägg.
IL’s fru sköter sina affärer i Thailand och din fru sköter sina i Filippinerna utan någon inblandning.
Men i och med att IL’s fru är gift med en (sosse) får hon inte göra affärer ;)
Nja, nu är du dåligt påläst.
Vi bor inte i Sverige.
Min fru behöver inte jobba och gör det inte heller.
Lite hobby med kor som inte är så lönsamt
IL fru jobbar 200% fast hon inte behöver, dom kan leva i Thailand men föredrar att sköta sina affärer från Sverige.

Ett är gemensamt, min fru vill jobba i Sverige och tjäna egna pengar.
Big money, 50kr/timme som hennes kompisar.

Varför ingen hjälp av sina föräldrar?
Föräldrarna arbetar ju långt från hemmet , de som tar ansvaret är ju analfabeter .
Det borde du ju förstå.

Men på skolan där dotterdottern går, har jag märkt en förändring, är inte så många gamlingar längre som lämnar, kan ju bero på pandamin, många unga som kommit hem
Det är inte lätt att förstå drivkraften hos vissa individer som har allt.

Nja, nu är du dåligt påläst.
Vi bor inte i Sverige.
Min fru behöver inte jobba och gör det inte heller.
Lite hobby med kor som inte är så lönsamt
IL fru jobbar 200% fast hon inte behöver, dom kan leva i Thailand men föredrar att sköta sina affärer från Sverige.

Ett är gemensamt, min fru vill jobba i Sverige och tjäna egna pengar.
Big money, 50kr/timme som hennes kompisar.
Jag vet inte var jag skrev att ni bor i Sverige?
Det var inte frågan om din fru behöver jobba eller inte.
Frågan var ju om hon sköter sin egen ekonomi.
Du verkar ha en väldigt bra insyn i IL’s ekonomi;)

Varför ingen hjälp av sina föräldrar?
Hej

Det tror jag att jag kan svara på.

Har föräldrarna själva bara gått sporadiskt i en liten byskola där dom i bästa fall lärde sig läsa, skriva och räkna, men där dom kanske mest ägnade tiden åt att dekorera skolan inför olika högtider, visa respekt för lärarna, hylla kungen och städa skolan m.m så är deras vilja kanske inte så stor att lägga energi på detta.

För många lågutbildade och fattiga föräldrar är nog bara skolan ett slags förvaring av barn som man måste gå igenom, att just deras barn ska visa intresse för skolan, prestera bra och vilja läsa vidare är kanske t.o.m ett hot mot hela familjens försörjning, det kostar mycket att studera vidare och det har knappast någon vanlig bybo råd med, här är ju ofta enda möjligheten att få ett stipendium och den chansen är nog relativt liten.

Att satsa på barns utbildning kostar pengar och det är det inte alla som har, det är en investering som i bästa fall kommer att ge avkastning i framtiden, men vad ska familjen leva på under tiden?

Det blir lite som att plantera långsamväxande ädelträd, alla vet att det blir värdefullt och ekonomiskt rätt, men avkastningen kommer först om 30-40 år, så länge kan fattiga människor inte vänta och då väljer man något som går att skörda varje år men som totalt ger sämre avkastning.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp