Hej
1. Ja byskolorna undervisar normalt t.o.m åk 6, men har man inte lärt sig läsa, skriva och räkna då så är det ju i princip kört när man börjar bussa eleverna på pickup flak till en större skola, där ska man ju redan kunna läsa, skriva och räkna för att kunna tillgodogöra sig av utbildningen.
Sen att jag ofta hönvisar till byskolorna beror naturligtvis på att det är dessa jag känner till, som jag har haft min son i 3 månader om året i 9 år, det är skolor av denna typ som en stor del av barnen är hänvisade till, det är ju där majoriteten av barnen får sin skolgång.
2. Bland den fattiga delen av befolkningen så är smartphones bland barnen en otänkbar lyx, en uppskattning ifrån min sida är att en elev på 25 har en smartphone som hela klassen samlas runt på rasterna, alla har inte ens en knappmobil, det blir ju så när många föräldrar inte ens har råd med skoluniform och skor till sina barn.
3. Ja där visar din beskrivning tydligt hur stora skillnader det är inom skolan, visst finns det skolor som den du beskriver, men det finns också tusentals skolor där inte hemundervisning kunde bedrivas alls eller i väldigt liten omfattning p.g.a att eleverna saknade möjlighet till detta, det finns fortfarande skolor på avlägsna platser som inte ens har el ännu.
4. Både aga och tvångsklippning m.m är ju förbjuden i Thailand, men förekommer flitigt ändå, det tyder väl ändå på vissa problem.
5. Ja resultatmässigt presterar skolan i Estland och Finland bra, det är ställt utom all tvivel att det är så, i england är nog problemet lite likt det i Thailand, man har många mindre skolor med dåliga resultat och större kända skolor som presterar väldigt bra resultat.
Mvh isan lover