Creme fraiche (Finns det att köpa i Thailand?)

Glimten

Forumveteran
Nu kollade jag inte om det fanns att köpa creme fraiche i Thailand när jag var där, finns det eller vad kan man ha istället i maten?

Grädde har jag haft svårt att hitta i Thailand, då menar jag riktig grädde 40%.
Men till makaronilåda kan du väl blanda vanlig mjölk med ägg. Detta häller du över makaroni blandningen och sedan in i ugnen. Stelnar så fint så :)

Grädde har jag haft svårt att hitta i Thailand, då menar jag riktig grädde 40%.
Men till makaronilåda kan du väl blanda vanlig mjölk med ägg. Detta häller du över makaroni blandningen och sedan in i ugnen. Stelnar så fint så :)
Det ska jag prova, tror frugan blir glad om hon kan få prova det där nere :)

Ska prova nästa gång att skippa creamfraisen och se om det blir lika gott utan

Senast ändrad:
Finns det inte på Villa Market eller Foodland?

Göra själv? Kan ju prova...

2 dl vispgrädde
2 matskedar naturell yoghurt, kärnmjölk (alltså buttermilk)

Häll grädden i en bunke och i med yoghurten.
Blanda väl och täck med silduk och gummisnodd runt.
Låt stå i rumstemp eller i ditt fall i AC-rum i 24 tim.
Ställ sedan i kylen.

Vill du ha tjockare låt då stå i ytterligare 12-14 tim i rumstemp.
När det är 3 matskedar kvar av din creme fraiche, häll i 2 dl vispgrädde, det blir början på en ny sats.

Finns det inte på Villa Market eller Foodland?

Göra själv? Kan ju prova...

2 dl vispgrädde
2 matskedar naturell yoghurt, kärnmjölk (alltså buttermilk)

Häll grädden i en bunke och i med yoghurten.
Blanda väl och täck med silduk och gummisnodd runt.
Låt stå i rumstemp eller i ditt fall i AC-rum i 24 tim.
Ställ sedan i kylen.

Vill du ha tjockare låt då stå i ytterligare 12-14 tim i rumstemp.
När det är 3 matskedar kvar av din creme fraiche, häll i 2 dl vispgrädde, det blir början på en ny sats.
:wai: Det kan gumman prova om vill, dock har vi ingen AC,

Villa market, ligger det i hua hin?

Senast ändrad:
@Glimten Har ingen aning var du bor men tänkte om man vill prova och i den värmen hehe :) sv. rumstemp och thai rumstemp... Svensk sommarvärme är bra för att göra cf själv :) Jag använder bara grädde 40%

@Glimten Har ingen aning var du bor men tänkte om man vill prova och i den värmen hehe :) sv. rumstemp och thai rumstemp... Svensk sommarvärme är bra för att göra cf själv :) Jag använder bara grädde 40%
Jag håller till i Roiet när jag är i Thailand, här hemma är det i huvudstaden

Jag ska prova ditt recept, om jag får det att fungera så ska ja se till att gumman ska få prova sig fram nere i Thailand och sen så ska jag se vad dom har på makro och tesco uppe i Roiet när jag är där nästa gång.

Kommer att köpa mig en ugn, har hittat ett företag i Bangkok som har en hel del att välja på, både i märken och fabrikat, måste bara se att plåten är tillräckligt tjock

Jag håller till i Roiet när jag är i Thailand, här hemma är det i huvudstaden

Jag ska prova ditt recept, om jag får det att fungera så ska ja se till att gumman ska få prova sig fram nere i Thailand och sen så ska jag se vad dom har på makro och tesco uppe i Roiet när jag är där nästa gång.

Kommer att köpa mig en ugn, har hittat ett företag i Bangkok som har en hel del att välja på, både i märken och fabrikat, måste bara se att plåten är tillräckligt tjock
Ska du laga Isaanmat i ugn?:xmas_smiley:

Ugnsbakade ankor i låda med kokosmjölk och grädde med hemmagjord apelsinsås tror jag skulle bli ok :laugh:
Tyckte du sa du skulle bjuda på Isaan mat eller vill du inbilla oss att Isaan har ugnsbakad eller mat innehållande grädde, första behövs en ugn till aldrig sett ett Isaan hem utan farang med ungn? Dom har väl inte ens kokosmjölk i sina rätter det har jag bara upplevt i Thaimat.
Annars lät det gött.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
980
Anonyma
A
A
Svar
15