Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Diskussion i 'Matprat (Thailändska köket)' startad av Kycklingen, 7 maj 2011.

1. Lyco

Lyco Forumveteran

Suck! Du har det bra du, en fru som gillar annat än Thai. Själv älskar jag indisk mat och Madrascurry en av de godare. Min fru är stingslig när det gäller annan mat, ok europeisk kan hon väl trycka i sig ibland, men så fort det kommer till indiskt, arabiskt eller annat mystiskt så backar hon, luktar illa och smakar illa, sen äter hon inte lamm eller nöt, så där spricker det också..hahah

Kycklingen, Berralund och Janne gillar detta.
  2. Nam Falang

Nam Falang Aktiv medlem

Den känner man igen. Isaan mat eller svälta ihjäl verkar gälla för min fru. Nöt och lamm går också bort.

Hemlagad somtam poo bala pet pet kan hon äta tre gånger samma kväll :)

Kycklingen, Berralund och Lyco gillar detta.
  3. Janne

Janne Forumveteran

Visst min fru fördrar ju Isaanmat, men indisk älskar hon och gillar pizza, gillar farangmat och lagar supergod farangmat också. Biff och lammkött älskar hon, sämre med fläskkött. Sen är hon ju trådsmal (i varje fall i förhållande till mig). Fast hon tränar ju oftast en timme om dagen på gym och mycket promenader ...

Kycklingen gillar detta.
  4. Jo-Be

Jo-Be Forumveteran

Idag gjorde jag min egen Chili con carne, jag använde endast grejer från Tesco Lotus som jag kunde hitta där. Men lite fusk blev det i alla fall, jag hade Knorrs kött & grönsaksbuljong hemma i kylen( medtagen från LOC ), vitlök behövs ju också 10st små rackare fanns i huset.

Så på Tesco inhandlades: 1 burk Roza tomatpuré, 3 burkar Roza "white baked beans in tomato sauce", 300gr fläskfärs, 1 gul & 1 grön paprika, 1 liten flaska Heinz tomat ketchup, 5st små gula lökar( i påse ) och 1 pkt med röda & gröna chilli. Till det facila priset av 286Thb

Efter hemkomst så tillreddes alla ingredienser till otroligt god Chilli con carne, smakmässigt hamnade den hyffsat nära Felix's Chilli con carne vi har hemma i LOC, men med mera tryck från chillin och vitlöken som jag hade i, åt gjorde jag tills näsan börjar rinna och svettningar började komma från pannan..

Jo-Be

Berralund, Janne, Kycklingen och 1 annan gillar detta.
  5. Berralund

Berralund Forumvärd TS-teamet

Chilli con Carne är min paradgren, ungarna älskar den och vräker in ansenliga mängder. Jag använder också ganska mycket vitlök och chilli men innan jag fulländar verket göras en liten snäll portion till lilleman, han får inte stark mat ännu.

6. Janne

Janne Forumveteran

Det var länge sen jag gjorde Chile Con Carne .. kanske man skulle göra någon dag. Jag använder dock nötfärs.

Kycklingen, Jo-Be och Berralund gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Jo-Be

Jo-Be Forumveteran

@Janne, nötfärs är min önskan att få använda, men thai familjen äter endast fläsk, så fläskfärs får det bli.
    Gott som f--n va de, hämtade 2 skålar till efter den första, så nu kommer kännas både i X-ett och stinka som en j-kla utvandrare...

5555!

Mr.Jo och Janne gillar detta.
  9. Micke.T

Micke.T Aktiv medlem

Idag blev det lite grillat i hembyn.
    20170106_170838.jpg 20170106_170817.jpg
    Till detta blev det nått rejält starkt att hälla på eller doppa i 20170106_170927.jpg ;) 20170106_170914.jpg

Å @Krille skippade zeron dagen till ära å sköljde ned med en iskall Leo:D

Krille, Mr.Jo, Kycklingen och 1 annan gillar detta.
  10. Janne

Janne Forumveteran

Idag ska det bli smördegsinbakad oxfilé med potatisgratäng, sallad, svampsås ...känner dofterna redan ...

Kycklingen gillar detta.
  11. Lyco

Lyco Forumveteran

? Jag hoppas inte du menar i positiv bemärkelse, alltså att Felix Chili Con Carne är ett riktmärke för högklassig mat:D

Jo-Be och Berralund gillar detta.
  12. Berralund

Jag utgick från att så inte är fallet, har högre tankar om @Jo-Be . :)

13. Lyco

Lyco Forumveteran

Man får ju hoppas det men samtidigt är denna utan smilisar svår att veta om det gäller ironi eller inte Efter hemkomst så tillreddes alla ingredienser till otroligt god Chilli con carne men ni som känner han bättre än jag förstår kanske hans uttryck:)

14. Berralund

Det skall bli intressant att höra vad han själv säger om saken. Felix, Mamma Scan, Familjen Dafgård mm är för mig liktydigt med skräpmat. Detta förekommer inte i vårt hushåll och även ombord är halvfabrikat bannlyst, tack och lov.

Nam Falang gillar detta.
  15. Mr.Jo

Mr.Jo Aktiv medlem

Halv eller helfabrikat förekommer ytterst sparsamt i vårat kök men Mamma Scan låter så hemtamt fast ägs av finnarna, Felix är antar jag fortfarande Norska Procordias ägor Dafgårds är nog mest svenskt men kommer ursprungligen från Danmark. Det om "svenska" traditionella tillverkare.

Idag blev det hemlagat med lite västsvenska influenser. Tycker det är häftigt att äta Hönokaka mellan bergen i Nan och en hemlagad äppelkaka blev det också eftersom ugnen var varm.
    Har lite whiskeylikör av bättre sort så funderar att göra någon god sås till kakan.

Ikväll blir det nötkött, det var nog fem månader sedan åt det sist. Försöker lära Noi nya smaker och hon gick med att äta nöt idag.
    Det skall bli speciellt kan jag lova så hon inte glömmer det på ett tag och kastar fördomarna.

Allt västerländsk som är sött blir det annars aplåder.
    Till Lycko vill jag säga att det går att lära en thaikvinna äta annat än thaimat men det krävs tålamod. :nod:

DSC_0675.JPG DSC_0676.JPG

Micke.T, pontiac-51, Kycklingen och 3 andra gillar detta.
  16. Kycklingen

Kycklingen Admin TS-teamet

IMG_2648.JPG Dagen lunch blev en hemmagrillad kyckling med en burk chillibeasås.
    En liten miniostbricka ned salta kex o vindruvor sen lite chips med dip.

Lyco, Micke.T, Berralund och 2 andra gillar detta.
  17. Berralund

Idag blir det absolut ingen skräpmat. Yummi!
    20170107_172241.jpg

18. Lyco

Lyco Forumveteran

Jo visst är jag också övertygad om. Hittills har hon ju bara varit här 2 gånger men bara hennes tillstånd blir klart sen får det bli andra bullar, som sagt var det är inte så mycket västerländsk mat som är problemet utan indiskt, arabiskt eller annat mer udda som hon vägrar men själv har jag ingen lust att vräka i mig all denna starka mat hon jämt skall äta även om jag gillar stark mat men jag tröttnar vill ha stor variation och gillar mat från hela världen, så jag skall nog vrida om huvudet på henne i det fallet.:)

Micke.T och Berralund gillar detta.
  19. Janne

Janne Forumveteran

Hur går det med er coffee shop i Phi Mai var det väl, har ni kvar en? Lite OT men ändå :)

20. Lyco

Lyco Forumveteran

Nej inte i Phi Mai, Ban Phe, nä den har jag sålt, inte för att det gick dåligt utanför att det fanns inget driv och intresse från döttrarna att driva det och jag kunde inte själv vara där så jag kände lika bra att sälja, sålde det till en inom släkten.

Har gått över till marknadsförsäljning istället, nudelsoppor och moo bping (grillspett) samt olika festarrangemang som frugan och yngsta dotterns sköter. Är tänkt att den yngste skall kunna ha egen försörjning när frun kommer hit. Är ju saker som de är mer bekanta med än en Coffe Shop och det går faktiskt hyfsat bra, den yngste mognar mer och mer...haha.

Berralund, pontiac-51, Kycklingen och 1 annan gillar detta.
  21. Lyco

Lyco Forumveteran

Nu har mina pinjekottar börjat vakna till liv, ganska coolt, det sprakar och knakar till hela tiden när den öppnar sig. Ni ser längst ned i bilden de små bruna pinjenötterna. Skall vänta tills den spruckit helt och sen får vi se om de smakar något gott:)

20170107_213627.jpg

Berralund gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?