Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Isan Lover

Forumveteran
Scallops och Squid blir jag aldrig less på.
Även halstrad fisk är gott, särskilt den som ser ut som vår Strömming/Sill.

Nu på morgonen har kvinnorna skaffat mera.
Här är det ordning i köket.

Visa bilaga 83125

Visa bilaga 83126
Hej

Håller absolut med om bläckfisk i alla former och storlekar som jag själv finner oemotståndligt, kan inte gå förbi ett stånd, vagn eller liknande där man säljer torkad eller grillad bläckfisk utan att köpa lite och sätta i mig direkt, detta springer man ju på både på marknader, på stranden och i gatustånd runt om i landet.

Äter dessutom gärna Yam Talee (nudel sallad) med bläckfisk och räkor m.m, sen är ju även Tom Yam med bläckfisk och räkor i en favorit, vi har alltid både torkad och färsk bläckfisk i olika storlekar i frysen i Sverige också.

Mvh isan lover

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Hej

Håller absolut med om bläckfisk i alla former och storlekar som jag själv finner oemotståndligt, kan inte gå förbi ett stånd, vagn eller liknande där man säljer torkad eller grillad bläckfisk utan att köpa lite och sätta i mig direkt, detta springer man ju på både på marknader, på stranden och i stånd runt om i landet.

Äter dessutom gärna Yam Talee (nudel sallad) med bläckfisk och räkor m.m, sen är ju även Tom Yam med bläckfisk och räkor i en favorit.

Mvh isan lover
Håller med om allt bortsett från den torkade bläckfisken, där är lukten allt annat än oemotståndlig. :eek:

Isan Lover

Forumveteran
Håller med om allt bortsett från den torkade bläckfisken, där är lukten allt annat än oemotståndlig. :eek:
Hej

Den tog det faktiskt år av träning innan jag började uppskatta också, då åt jag den bara om jag blev bjuden, men sedan länge är den lukt jag en gång ogillade något som lockar till köp, numera köper och äter jag mer torkad bläckfisk än frugan.

Den absolut bästa torkade bläckfisken tycker jag att man hittar direkt på plats vid havet, där kan man köpa den direkt ifrån torkställningarna, men där luktar det rejält, den är då inte grå-brun utan ljusare med inslag av rosa, en oemotståndlig delikatess som är lika god grillad, torr och manglad eller stekt i olja.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp