Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Märkt när jag skall bryna köttfärs och falukorv i Sverige kommer det mycket vätska ut.
Gör inte det på falukorven och köttfärsen jag köper i Thailand.
Här blir det ju nästan kokt istället för brynt.

Renköttsoppan fick godkänt av mina gäster. Två gamla klasskompisar med sina respektive, hur trevligt som helst.

IMG20240920172402.jpg

Håller på med att tillreda en köttfärssås med en Italiensk tvist och till den så har jag dessa ingredienser.

Screenshot_20240921-080323~2.png

cirka 250g blandfärs
Screenshot_20240921-080946~2.png

Sen 2 st Kelda.

Screenshot_20240921-080402~2.png

Övriga ingredienser är :
1. gul lök
1. klyfta vitlök
1. kyckling buljongtärning
2. msk. ketchup
och till sist torkad Basilika, ca. 1,5 msk(eller till man skäms).

IMG_20240921_080607.jpg

Nu, ska den bara få puttra på i en till två timmar på lägsta möjliga värme med locket på.
Efter sitt kok så kommer det att kokas lite Rigatoni pasta för en enkel lunch.
Resten av såsen kommer att flyttas över till bunkar för infrysning och för senare mat intag.

@JBK.Ltd.

Håller på med att tillreda en köttfärssås med en Italiensk tvist och till den så har jag dessa ingredienser.

Screenshot_20240921-080323~2.png

cirka 250g blandfärs
Screenshot_20240921-080946~2.png

Sen 2 st Kelda.

Screenshot_20240921-080402~2.png

Övriga ingredienser är :
1. gul lök
1. klyfta vitlök
1. kyckling buljongtärning
2. msk. ketchup
och till sist torkad Basilika, ca. 1,5 msk(eller till man skäms).

IMG_20240921_080607.jpg

Nu, ska den bara få puttra på i en till två timmar på lägsta möjliga värme med locket på.
Efter sitt kok så kommer det att kokas lite Rigatoni pasta för en enkel lunch.
Resten av såsen kommer att flyttas över till bunkar för infrysning och för senare mat intag.

@JBK.Ltd.

Så det blev 3x250g och en på 300g sås.

IMG_20240921_095541.jpg

Och min lunch blir 150-200g Rigatoni pasta med den lilla sås som blev över i kastrullen efter jag hade fyllt mina glasburkar med sås.

@JBK.Ltd.

Dagens lunch blev på en resturang i samma byggnad som HomePro i Udon. Frugan beställde Pet Pet och det var nog så starkt sa hon men fick dessutom extra chilli jämte om hon ville ha det ännu starkare 555.

Tog med bl.a knäckebröd och kaffebönor från Sverige (men inte chipsen). Vet att jag tycker om Gevalia Ebony och Arvid Norqvist Gran Dia medans Amiga är oprövat. Kom ihåg att ta med några pepparkvarnar som hag hade ståendes extra hemma och hel peppar. Nya stekpannor är inhandlade redan och ska nästa gång jag handlar åka till den rätt nya Macro butiken som inte ligger långt borta och köpa bra kött och pomfritt att laga Air-fryern vi köpte idag.

IMG_9081.jpeg

IMG_1673.jpeg

Dagens lunch blev på en resturang i samma byggnad som HomePro i Udon. Frugan beställde Pet Pet och det var nog så starkt sa hon men fick dessutom extra chilli jämte om hon ville ha det ännu starkare 555.

Tog med bl.a knäckebröd och kaffebönor från Sverige (men inte chipsen). Vet att jag tycker om Gevalia Ebony och Arvid Norqvist Gran Dia medans Amiga är oprövat. Kom ihåg att ta med några pepparkvarnar som hag hade ståendes extra hemma och hel peppar. Nya stekpannor är inhandlade redan och ska nästa gång jag handlar åka till den rätt nya Macro butiken som inte ligger långt borta och köpa bra kött och pomfritt att laga Air-fryern vi köpte idag.

IMG_9081.jpeg

IMG_1673.jpeg
Tar du med dig hel peppar, finns väl i varenda större butik eller finns inte det där i norr?

Tar du med dig hel peppar, finns väl i varenda större butik eller finns inte det där i norr?
Vitpepparn köpt i Thailand igår för din info på Tesco Lotus när vi handlade…..Svatpepparn… såg att jag hade två oöppnade påsar i skåpet över spishällen där jag hade de små pepparkvarnarna som följde med till Thailand. Kunde köpt i Thailand också men vikt och platsmässigt inget problem och har andra större och bättre pepparkvarnar som fick stanna kvar i vårt hus i Sverige.

Tesco Lotus finns inte längre sedan Tesco lämnade asien för ca 4 år sedan. Det heter bara Lotus´s numera ;);););)
Gamla vanor hänger vid 555 . Frugan och jag kallar de små butikerna för bara Lotus eller som frugan uttalar det "Lotass". När vi menar det stora köpcentrumen så kallar vi detta fortfarande för Tesco Lotus för att hålla isär det två. Ska kolla nästa gång vi åker dit så att det inte finns någon skylt där det står Tesco på fortfarande. För att handla mat så föredrar jag dock personligen att handla på den rätt nya Macro butiken som ligger jämte östra sidan av Ring-Road'en runt Udon och vi har ungefär att åka dit som det större närmast Lotus's

Gamla vanor hänger vid 555 . Frugan och jag kallar de små butikerna för bara Lotus eller som frugan uttalar det "Lotass". När vi menar det stora köpcentrumen så kallar vi detta fortfarande för Tesco Lotus för att hålla isär det två. Ska kolla nästa gång vi åker dit så att det inte finns någon skylt där det står Tesco på fortfarande. För att handla mat så föredrar jag dock personligen att handla på den rätt nya Macro butiken som ligger jämte östra sidan av Ring-Road'en runt Udon och vi har ungefär att åka dit som det större närmast Lotus's
Brukar också säga Tesco ibland av gammal vana :rolleyes:

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
19 K
magnusjansson
M
R
Svar
37