Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Gotländsk blandfärs, tänkte skulle koka ut vätskan, tar väl sin tid.
Under all vätska så var det i början 1kg, undra vad väger efter bortkokat.

20260109_181738.webp
Jösses ja det där var mycket vätska. Falukorven har jag inte upplevt det problemet med men visst med köttfärs. Man får smyga ned lite i pannan i taget.

Jösses ja det där var mycket vätska. Falukorven har jag inte upplevt det problemet med men visst med köttfärs. Man får smyga ned lite i pannan i taget.
Så mycket vätska tycker jag inte man brukar få. När det gäller fläskfärs brukar jag köpa den med 10% fetthalt, då blir det bra. Kostar lite mer men det känns som att det är värt dom extra pengarna.

Danskt fläskkött var, åtminstone förr, fullpumpat med saltlake och nitrit (tror jag det var) och massor försvann vid tillagning. Rena bedrägeriet!

Så mycket vätska tycker jag inte man brukar få. När det gäller fläskfärs brukar jag köpa den med 10% fetthalt, då blir det bra. Kostar lite mer men det känns som att det är värt dom extra pengarna.

Danskt fläskkött var, åtminstone förr, fullpumpat med saltlake och nitrit (tror jag det var) och massor försvann vid tillagning. Rena bedrägeriet!
Endast svenskt kött i så hög utsträckning det går i alla fall.

Hmm?
Idag så blir det "chicken wings" BBQ och grillen är under uppvärmning.

IMG_20260110_103739.webp

Och här är vad vi kommer att stoppa i munnen

IMG_20260110_103759.webp

De har fått marineras i ett dygn och igår tog jag ut 8 st. för att provköra i airfryern efter halva marinering tiden och fick godkännande av frun & grannen.
Självklart så använde jag kyckling kryddning, en skvätt Curry kryddning från "Smaklökar" inklusive lite ljus och mörk soya.

IMG_20260110_110415.webp

Stackarna har äntligen fått komma hem i värmen...

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Hmm?
Idag så blir det "chicken wings" BBQ och grillen är under uppvärmning.

IMG_20260110_103739.webp

Och här är vad vi kommer att stoppa i munnen

IMG_20260110_103759.webp

De har fått marineras i ett dygn och igår tog jag ut 8 st. för att provköra i airfryern efter halva marinering tiden och fick godkännande av frun & grannen.
Självklart så använde jag kyckling kryddning, en skvätt Curry kryddning från "Smaklökar" inklusive lite ljus och mörk soya.

IMG_20260110_110415.webp

Stackarna har äntligen fått komma hem i värmen...

@JBK.Ltd.

Så här ser de ut efter tre timmars "Slow cooking" i ca. 150-160°C.

IMG_20260110_125756.webp

Dags att ta dem till "The Resting Area!".

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Ja, det såg ut som om det var mycket mat som du lagade till dig, frun och dottern.

Egentligen inte @Kycklingen , för det var tänkt för mig, min frun och Ekhapop med hans fru.
Min dotter är för tillfället iväg på "Scouting" den här helgen för hon är involverad i samma scouting som våran kung i Sverige och som den gamla kungen här i Thailand som tyvärr lämnade jordelivet 2016(i oktober)och som var goda vänner till varandra när det kommer till scouting.
Mat mässigt 500g per person är mer än tillräckligt mättande, med tillhörande sido ingredienser..

@JBK.Ltd.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37