Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Idag blev det av men frun tog kyckling.

1648808055943.jpeg
Kyckling funkar precis lika bra! Ser lika aptitretande ut.

Köpte australiskt biff hos Tesco Lotus för att testa men vilken dyr seg dynga. Är det bara i Sverige de hänger kött efter slakt.

1647323686484.jpeg

1647323715118.jpeg
Provade en annan köttbit som jag köpte hos Tesco Lotus men det var samma skräp, segt som tusan. Undrar vad köttet är behandlat med för det går inte att steka men det kanske är ämnat för thailändare, de skär ju oftast kött i småbitar innan de tillagar det.

1648953170227.jpeg

Hundmat.

1648953322261.jpeg

Provade en annan köttbit som jag köpte hos Tesco Lotus men det var samma skräp, segt som tusan. Undrar vad köttet är behandlat med för det går inte att steka men det kanske är ämnat för thailändare, de skär ju oftast kött i småbitar innan de tillagar det.

1648953170227.jpeg

Hundmat.

1648953322261.jpeg
Förstår inte hur du tillagar det?
Har aldrig lyckats få en köttbit att se ut på det viset, varken i stekpanna eller på grillen.

Den råa biten ser fin ut, bra färg och lite marmorering. Borde bli ett bra resultat. Hög värme, rejält med smör, 2min på varje sida.

Förstår inte hur du tillagar det?
Har aldrig lyckats få en köttbit att se ut på det viset, varken i stekpanna eller på grillen.

Den råa biten ser fin ut, bra färg och lite marmorering. Borde bli ett bra resultat. Hög värme, rejält med smör, 2min på varje sida.
Gjutjärnspanna, smör och mer än 4 minuter för jag vill inte han den rå ini.

Sjyst nötkött skall ju bara vända i pannan/grillen :p
Det är problematiskt att köpa nötkött i en gasad förpackning som ska hålla i en månad i butiken.
Ju kortare tid av hållbarhet ju mörare.
De stora kedjorna säljer sällan välhängt kött till vettiga priser.

När jag växte upp var det mögel på välhängt kött.
Upp till två veckor innan det styckades.
Det var tider det.

Det är problematiskt att köpa nötkött i en gasad förpackning som ska hålla i en månad i butiken.
Ju kortare tid av hållbarhet ju mörare.
De stora kedjorna säljer sällan välhängt kött till vettiga priser.

När jag växte upp var det mögel på välhängt kött.
Upp till två veckor innan det styckades.
Det var tider det.
Ja det är väl lagom hängt när flugorna lägger ägg :)

1648953170227.jpeg

Hundmat.

1648953322261.jpeg

@stef@n
Pröva kremering!
:laugh::laugh:

Kanske bara behöver lite övertalning med en köttklubba eller en sån där spiker som man hugger i köttbiten..

973_9d6a2777-e26e-4cc9-8fe2-df1be037f911.jpg
01-.jpg

Senast ändrad:
Möra i två dygn i kylen eller lite varmare runt +12c.
Finns olika sorters metoder, mörsalt, ananasjuice, mangojuice mm.
För kallt ger segare kött.

Annars en slow cooker I tre timmar och bränna ytan snabbt i en het panna.
I alla fall inte röd på insidan.
Jag tycker att en liten dyr köttbit ska vara klar att lägga i stekpannan men visst kött kan möras på olika sätt.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar