Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

"Berralund " sa:
Lustigt, vi käkade också mexikanskt. Tortillas med tacokryddat kött och hot salsa. Inte dumt som omväxling. :)

Kul, ja tur tanten gillar sånt me måste säga att hon e duktig på att äta vårat käk måste jag säga :)

Ja, frugan och ungarna blir bättre och bättre men det är värre med svärföräldrarna. Men det är ju som bekant svårt att lära gamla hundar sitta. :D

Idag klampade min granne in med några matbyttor.
Grannen, Rattana från BKK är en fantastisk kock men så var hennes mor kokerska till kungen i Thailand och Rattana har lärt från henne.
1/2 pava rödtjut och hennes fantastika lax i kokos på thaivis har fått mig att må braaaaa.

Revbensspjäll o sallad

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?kz3bdz

ImageUploadedByTapatalk1338395235.651953.webp

ImageUploadedByTapatalk1338395413.718787.webp

Fläskkottletter som jag gjorde i ugnen i en stark sås med Ris.
Korv stroganoff med Ris.

Jag är inte lika duktig som glimten66 på att komma ihåg att ta bilder, jag är så hungrig så när jag kommer på det så är hälften redan uppätet. Jag ska försöka att lägga in lite matbilder. :D

"Kycklingen " sa:
Fläskkottletter som jag gjorde i ugnen i en stark sås med Ris.
Korv stroganoff med Ris.

Jag är inte lika duktig som glimten66 på att komma ihåg att ta bilder, jag är så hungrig så när jag kommer på det så är hälften redan uppätet. Jag ska försöka att lägga in lite matbilder. :D

Jag glömmer det me många gånger kan komma på de när det mesta redan e i magen :)

Nä gubbar, nu får ni sluta skriva om maten som ni och era tanter lagar.
Jag blir så jäkla avundsjuk, saknar maten i Yasothon och än mer saknar jag min lilla Oyy-flicka, min egen lilla kock. Jo, det är hennes jobb. Må vara att hennes "krog" hyses under ett tygtak på gatan men men... Den är GOOOD.

Så nu tror jag att jag bojkottar den här tråden. :) ..... eller letar rätt på nån kurs i thaimatlagning.

SV: Fördelningen i köket
« Svar #56 skrivet: 2012-05-19, 19:07 »

Den dag som jag sätter mina fötter på thailands mark för att stanna så kommer jag nog att bannlysa min tjej från köksregionen.
OK, hon driver en restaurang i BKK mellan besöken på farmen men....kan hon laga mat? Nope. Jag lagar bättre thaikäk än vad hon gör. Nej, Ooy får diska, rensa diskbänken, sopa och skura golvet, kanske måla om taket efter mina vilda övningar i köket. Nödvändigt för jag är en slarver när det gäller att hålla ordning.

Detta skrev du för ett tag sen, har Ooy lärt sig att laga mat nu då? ::)

"Ann64 " sa:

Den dag som jag sätter mina fötter på thailands mark för att stanna så kommer jag nog att bannlysa min tjej från köksregionen.
OK, hon driver en restaurang i BKK mellan besöken på farmen men....kan hon laga mat? Nope. Jag lagar bättre thaikäk än vad hon gör. Nej, Ooy får diska, rensa diskbänken, sopa och skura golvet, kanske måla om taket efter mina vilda övningar i köket. Nödvändigt för jag är en slarver när det gäller att hålla ordning.

Saker och ting kan väl ändras ;) :D

"Ann64 " sa:

Nej, jag kan laga mat. Jag skrev dock lite fel... HON lagar bättre thai än vad jag gör men jag är bättre på europeiskt käk. Jag trevar mig fram med thaikäket men får inte till det..
Är öppen för inbjudningar och provsmakning :)

Det skall visst bli knåderis och kycklinglever. Helt OK även om jag gärna undviker knåderiset. :)

Vi fixade till en liten lunchpizza till lunch, på köpt botten&sås så klart.....

Jag blev helt plötsligt sugen på Tom Yam Kung/Salmon.
Med andra ord så ska man trycka i en hel del tjocka bitar med laxfilé i soppan.

Gött

Min äldsta son ska till Thailand med fru och ettårig dotter.
Den lilla gillar spicy food så jag sätter strax igång med tom ka gai fast byter kycklingen mot fisk då dem inte äter kött.
Svärdottern behöver lite träning i thaikäk även hon rest i regionen i närmare ett år.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar