Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Äntligen dyker denna delikatess upp i paradiset.

IMG_2144.webp
Har tryckt i mig ett par redan. Den första var i minibussen på väg hem från Laos. Tur man inte har problem med saker som luktar.

Idag blev det lite Larb Moo i uteköket. Lite grönt och vatten som tillbehör. Där var med lite bittermelon? smakar f.n, men skall visst vara bra för blodet.
IMG_20250602_123634.webp

Frugan har snöat in på galanga, köpte några knippen på en marknad i Roi Et. Idag var det den kokta stjälken/stammen som käkades, inte så dumt.

Hmmm?
Sveriges Nationaldag, vad att äta!?
Kanske pröva något Italiensk, Gnocchi med köttfärssås dränkt i någon form av ost, vilken jag inte ännu vet, men kanske en sort som har lite "Ynf!" i sig.

Bon Apetit!
@JBK.Ltd.

Blev tvungen att köpa "billighets"kaffe på grund av att Coop Boländerna inte hade mina bönor hemma.

Screenshot_20250606-060142.webp

Och det blev en besvikelse med kvalitet i sikte, att två kaffetillverkare kan ha sån skillnad i smakväg.

Screenshot_20250606-060039.webp

Båda är Arabica bönor, men mil i mellan av smakupplevelse.
Arvid Nordquist, har en distinkt smak av djup chocklad och lätthet på slutet.
Medans
Gevalia, Ebony kommer med en kaffesmak som inte har något att visa upp förutom en typ av "Sötma" på slutet.
Den är så svår att beskriva, men om man måste så blir det "Fadd" jämfört med Arvid Nordquist.

Bon Apetit!
@JBK.Ltd.

Blev tvungen att köpa "billighets"kaffe på grund av att Coop Boländerna inte hade mina bönor hemma.

Screenshot_20250606-060142.webp

Och det blev en besvikelse med kvalitet i sikte, att två kaffetillverkare kan ha sån skillnad i smakväg.

Screenshot_20250606-060039.webp

Båda är Arabica bönor, men mil i mellan av smakupplevelse.
Arvid Nordquist, har en distinkt smak av djup chocklad och lätthet på slutet.
Medans
Gevalia, Ebony kommer med en kaffesmak som inte har något att visa upp förutom en typ av "Sötma" på slutet.
Den är så svår att beskriva, men om man måste så blir det "Fadd" jämfört med Arvid Nordquist.

Bon Apetit!
@JBK.Ltd.
Exakt! Gran Dia är det utan konkurrens godaste kaffet enligt min smak. Sitter precis och avnjuter en mugg sådant.

Hmmm?
Sveriges Nationaldag, vad att äta!?
Kanske pröva något Italiensk, Gnocchi med köttfärssås dränkt i någon form av ost, vilken jag inte ännu vet, men kanske en sort som har lite "Ynf!" i sig.

Bon Apetit!
@JBK.Ltd.

Det visade sig att "Camembert" var osten som tog min köttfärssås till en högre nivå.
Illa luktade ostar har förmågan att få lätta såser bli "Gourmet" i smak.
Tveka aldrig att experimentera, smakerna finns där...

Bon Apetit!
@JBK.Ltd.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar