Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Passade på nu när ugnen är varm att baka frukost frallor, första gången jag prövar detta recep. Keso och havregryn

IMG_3876.webp
Tack för tipset om kesobröd, det är ju både gott och nyttigt.
20250901_110002.webp

Frågar man IL så är det fortfarande 6000 baht i månaden och har inte ändrats på 20 år.
Jag kan bara hänvisa till vad svågern fick ut i näven efter skatt på Familymart 15.000 baht.
Det är 4400kr netto och många av dom som tjänar så har inga fasta hushållsutgifter.
Tex svärföräldrarna och svågern betalt hus inga avgifter och skatter och gratis el, den är ofta subventionerad till 0 på landsbyggden.
Där vi bodde hade grannarna högre inkomst, vet inte vad men så gott som alla hushåll hade 2 bilar och moppe.

Fast med skatter, arbetsgivaravgifter, lokalhyror, moms, inköpspriser o.s.v så är ju en nudelsoppa i Sverige ganska billig

Hade 71.000 i lön denna månad.
Kan ju gå upp men sagt att jag är inte villig att stå som överstyrman eller kapten med skandinaviska matroser, har nog med lekstuga hemma orkar inte käftet med motvalsiga på jobbet.

En fin titel och position är bara en belastning.
Jag tackar alltid nej till ”lead positions”.
Självklart skulle jag tacka ja om lönen gick upp 50k. Då kan jag gärna ha lite lekstuga

Här serverades brunabönor & bullens pilsnerkorv ikväll.

20250902_171316.webp

@Norrpilen

Bruna bönor å Bacon funkar också, men samma likadant med stekt fläsk och råstekt potatis inkl. bruna bönor.
Alla vill ju ha stekt fläsk med löksås och kokt potatis.
Har provat att äta bruna bönor och "ris", med "spräckt skinka(aka. bräckt skinka)", för mig ingen höjdare, så det blev ett, MEH!
Personligen, kan jag "slafsa" i mig endast de där bruna bönorna, men det är jag de!

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Så till "kvällsmål" blev det :
250 g Keso 4%
Med en 1/3 dels längd av en inköpt gurka styckad i bitar, till det sprinklades en aningens Knorr "Aromat" över keson för att få upp en liten smak av "sälta".

@JBK.Ltd.

Det är nästan så man kan tro att det är nåt i vattnet på Västkusten.
Kanske läge för en internutbildning i skattetabeller på TS :afro:
Jag har 0 koll på svenska skattetabeller.
Varför skulle jag ha koll på nåt som inte gäller mig, så var bara en gissning.
Hur mycket skattar en med den lönenivån i Sverige då, du verkar ju ha koll på det?

Hur mycket skattar en med den lönenivån i Sverige då, du verkar ju ha koll på det?
Visst kan man rota i en skattetabell men jag brukar använda online verktyg som detta för att få ett hum om nettoinkomsten.

Länken funkade inte, tidigt på morgonen :)
Ekonomifakta.se i alla fall men finns fler.

IMG_5265.webp

Här finns info:
Skattesatserna skiljer sig en hel del beroende på bla lönenivå.

Eller så ger @Nam Falang's länk (om den funkar) en bild över ens totala ekonomi. Olika saker, men är ju kanske mer intressant för helheten i ens ekonomi.

Kommentaren var egentligen inte riktad mot dig, utan mer mot Skattesmitarn. Han har ju återkommande problem med matematik, och skatter/skattetabeller i synnerhet.
Det var bara ett ironiskt sammanträffande med Västkusten, inte så allvarligt menat.

Kanske för 15 år sen.
Knappast idag.
Och Ramen Noodle restaurang är dyr restaurang i Thailand inte hål i väggen.
Här 850kr för 4 noodle tallrikar.
Jag tror det är nästintill omöjligt att hitta en ramen med chashu för under 250 Baht, åtminstone i Bangkok. Så, minst 1,000 Baht, eller runt 300 spänn för 4 personer. Så det är inte 10 gånger dyrare i Sverige, snarare knappt 3 gånger dyrare.

Jämför man traditionell thaimat, typ padkrapaow, så är det kanske 130 spänn i en foodtruck i Stockholm gentemot 60 Baht på gatan i Bangkok, då börjar det närma sig 10 gånger.

Det enda jag tycker är riktigt mycket dyrare i Sverige är massage.

Jag tror det är nästintill omöjligt att hitta en ramen med chashu för under 250 Baht, åtminstone i Bangkok. Så, minst 1,000 Baht, eller runt 300 spänn för 4 personer. Så det är inte 10 gånger dyrare i Sverige, snarare knappt 3 gånger dyrare.

Jämför man traditionell thaimat, typ padkrapaow, så är det kanske 130 spänn i en foodtruck i Stockholm gentemot 60 Baht på gatan i Bangkok, då börjar det närma sig 10 gånger.

Kanske inte 10x dyrare men går att får Ramen nudlar under 250 baht på Ozawa Ramen.
Men kanske inte i Bangkok.

Screenshot_20250903_175428_Grab.webp

Tycker du var billig på pat krapao. Vi betalar 70 Baht ute i byn. Det mesta brukar vara billigare i byn än i Bangkok även ute på trottoaren. ingen stor skillnad visserligen.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar