Hej
Här håller jag inte med helt, jag har ju själv kunnat följa hur Buddismen har utvecklats under dom senaste 33 åren och skillnaderna är enorma på många sätt, förr fanns det en respekt och aktning för munkar som dagens munkar inte är i närheten av.
Dessa munkar vandrade runt i landet till fots och då barfota, åt en gång om dagen och då det som befolkningen skänkte till dom, dom pengar som samlades in gick till tempelbyggen och välgörenhet, deras enda ägodelar var dom som var tillåtna och inget annat, dom undvek ställen där lättklädda kvinnor fanns, satt längst bak i bussen och ingen kvinna använde dom bakersta raderna i bussen o.s.v.
Jag tror att munkar hade riskerat att lynchas för 30 år sedan om dom hade använt pengar för eget bruk, sålt och använt knark, uppträtt berusade, haft sex med pr*stituerade, gått på biografer, beställt och ätit snabbmat eller gått på en finare restaurang o.s.v, när man nu som i Nong Khai kan se munkar med dyra klockor, nya Nike skor på shoppingrundor i stans dyraste affärer, ätande mat på restauranger som dom själva har beställt och betalar med egna pengar så raseras Thailändarnas förtroende för munkarna totalt.
Följden blir allt mindre folk besöker byarnas tempel, allt färre folk skänker mat till munkarna, respekten för munkarna minskar och det är inte ens längre självklart att bli munk överhuvudtaget, många unga struntar i detta, det kan man ju kanske i.o.f.s se som positivt.
Men hur kommer landet, traditionerna, kulturen och inte minst saker som moral, egoism, medlidande och det som många turister upplever som så unikt i Thailand att påverkas, t.ex att man som turist upplever Thailändare som vänliga, leende och ärliga att påverkas?
Mvh isan lover