Dyrt för Filippinska medborgare att söka UT.

 

thaikonsult

Medlem
Dyrt för Filippinska medborgare att söka UT.
Det har blivit dyrare för Filippinska medborgare att söka UT eftersom de måste resa till Svenska Ambassaden i Bangkok för att göra sin intervju. När deras ärende sedan är klart måste de resa till Svenska Ambassaden Bangkok ingen för att hämta sitt UT kort.
 
Dyrt för Filippinska medborgare att söka UT.
Det har blivit dyrare för Filippinska medborgare att söka UT eftersom de måste resa till Svenska Ambassaden i Bangkok för att göra sin intervju. När deras ärende sedan är klart måste de resa till Svenska Ambassaden Bangkok ingen för att hämta sitt UT kort.

UT kort kan skickas hem också. Så sanning med lite modifikation
 
Så säger ambassaden i Bangkok:
Sökande från Filippinerna Från och med 26 juli 2018 måste alla sökande hämta sitt UT-kort på den svenska ambassaden i Bangkok. Du kan hämta ditt kort på Svenska Konsulatet i Manila till och med 31 augusti 2018 Om ditt kort anlände till den svenska ambassaden i Bangkok före den 26 juli 2018 och om du har begärt att samla ditt kort på Svenska konsulatet i Manila.
 
Så säger ambassaden i Bangkok:
Sökande från Filippinerna Från och med 26 juli 2018 måste alla sökande hämta sitt UT-kort på den svenska ambassaden i Bangkok. Du kan hämta ditt kort på Svenska Konsulatet i Manila till och med 31 augusti 2018 Om ditt kort anlände till den svenska ambassaden i Bangkok före den 26 juli 2018 och om du har begärt att samla ditt kort på Svenska konsulatet i Manila.

Tror att det är en generell tumregel egentligen.
Migrationsverket skickar UT-kort till den ambassad där man gjorde intervjun. Det går dock att ändra detta så länge man gör det innan beslut i ärendet är taget.
Damen min gjorde intervjun i Paris UT-kortet skickades hem till mig.
 
Det ska tydligen enligt hörsägen gå att tjejen under sin intervju ber att få UT kortet skickat till mannen i Sverige och att han i sin tur skickar kortet till henne.
 
Det ska tydligen enligt hörsägen gå att tjejen under sin intervju ber att få UT kortet skickat till mannen i Sverige och att han i sin tur skickar kortet till henne.

Hörsägen bekräftad. Jag kontaktade migrationsverket och fick besked att UT-kort hämtas på den ambassad där intervjun hölls. I detta fall var det Paris.
Om damen då ska hämta ut sitt UT-kort och befinner sig utanför Schengen så måste hon då först bli beviljad ett turistvisum, vilket eventuellt kan bli svårt då hon redan har UT.
Migrationsverket skickade UT-kortet till min adress i Sverige och jag tog med mig det till Thailand. Jag hade för så vitt kunna skicka det, men en semester är en semester ich jag tog ledigt från jobbet.

Om ambassaden i Paris hade skickat hennes UT-kort till henne eller mig är oklart. Men det hade säkert gått om man förklarade situationen.
 
Så här säger Migrationsverket när jag pratat med dem i frågan: Det går att få UT koret skickat till Sverige. Men ni måste inkomma med ett mejl till: migrationsverket@migrationsverket.se och be om att få UT-kortet skickat till referenspersonen i Sverige. Uppge även beteckningsnummer/kontrollnummer för personen ärendet avser.
 
Så här säger Migrationsverket när jag pratat med dem i frågan: Det går att få UT koret skickat till Sverige. Men ni måste inkomma med ett mejl till: migrationsverket@migrationsverket.se och be om att få UT-kortet skickat till referenspersonen i Sverige. Uppge även beteckningsnummer/kontrollnummer för personen ärendet avser.

Ett tillägg.
Kortet skickas till den ambassad där intervjun hålls.
Så om damen tar intervjun i Berlin under ”släkt och vän-visum” så skickas UT-kortet dit som regel.

Detta bör man tänka på och då be migrationsverket skicka kortet till referenspersonen. Det kan vara svårt att hämta kortet från en ambassad inom Schengen.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
A
Svar
42
Visningar
5 K
P
 
Tillbaka
Topp