Hindersprövning för Thailändsk medborgare

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hanseman

Nykomling
Är det någon som kan svara på hur lång tid det tar att få igenom en hindersprövning för thailänds medborgare i Sverige?

Hon behöver ett personbevis har jag förstått. Men vad kallas det på Thailändska. Med thai skrift om någon kan hjälpa så att jag kan förklara så att hon får med sig rätt papper hemifrån.

Mvh
 
Motsvarigheten till personbevis är i Thailand ett utdrag ur husregistret där alla som bor där är inskrivna. På thai heter det สำเนาทะเบียนบ้าน
Mvh J-L
 
Glöm inte att din tjej också måste ha ett singelintyg från amphur (kommunen) i Thailand på att hon är ogift. Har hon varit gift tidigare behöver hon ett skilsmässointyg istället. Skatteverket kräver detta idag när man ska ta ut hindersprövning.

Är hon redan folkbokförd i Sverige så följer Skatteverket vad som står i folkbokföringsregistret och då behöver din tjej inte dessa intyg.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se
 
Hon har varit gift tidigare och hon har ett skilsmässointyg. Men vi visste inte om utdraget ur husregistret. Tur att jag ställde frågan.
Tack så mycket.
Mvh Hasse
 
Jag kom på efteråt att det är bättre att skriva så här. สำเนาใบทะเบียนบ้าน
Det lilla ordet ใบ betyder papper, ark och bör stå framför.

[samnaao baj tabien bâan] uttalas det.
Mvh J-L
 
Skatteverket kräver inte kopia på husboken, däremot måste det vara styrkt att hon inte är gift. Så ett nytt papper från amphur i hennes hemdistrikt på att hon numera är singel behövs.

Sedan vanliga blanketten där ni båda försäkrar att ni är singel och inte syskon etc ...

Normalt får man en hindersprövning på en vecka i Sverige om alla papper är klara, däremot har Skattemyndigheten i Sthlm ca 6-8 veckors väntan just nu, men med påstötning kan det gå fortare ...

Thailänska papper behöver inte vara översatta, detta ska Skatteverket ombesörja, eftersom du är Svensk medborgare.
 
Så här står det på Skatteverkets sida och så fungerar det.

Hindersprövning
Innan ni kan ingå äktenskap eller registrerat partnerskap måste ni ansöka om hindersprövning. Ansökan om hindersprövning ska göras gemensamt på det skattekontor där någon av er är folkbokförd. Ansökan ska vara i original. Den som inte är folkbokförd i Sverige ska styrka sin identitet, medborgarskap och civilstånd.

Är din tjej folkbokförd i Sverige går ni enbart upp på ert skattekontor och fyller i en ansökan om hindersprövning. Hon behöver inga papper förutom sitt pass eftersom Skatteverket redan har hennes uppgifter i registret. Där står om hon är gift, skild, m.m.

Är din tjej enbart på besök i Sverige och inte blivit folkbokförd ännu, måste hon ha papper på sitt civilstånd. Om Skatteverket ska översätta ett singel- eller skilsmässointyg, räkna med att översättningen tar någon eller några veckor i extra tid.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se
 
Normalt tar nog översättningen den tiden, fast Skattemyndigheten i Sthlm har en annställd som kan Thailänska :) Så är hon där går det fort ...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar
4 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp