Ericsson var det första svenska företaget som etablerade sig i dåvarande Siam.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Lite mer industrihistoria, den här gången om Ericsson som var det första Svenska företaget som etablerade sig i dåvarande Siam (Thailand) redan 1908.

Ericsson was the first Swedish company to establish itself in Thailand​

July 11, 2021 - by Mette Larsen - Leave a Comment
SHARETWEETPIN ITSHARE
212511416_4488312704514596_2932942100247810611_n.jpg

Photo via the Embassy of Sweden in Bangkok

The Swedish telecom giant Ericsson has come a long way in Thailand and in a recent update, the Embassy of Sweden in Bangkok shares this interesting fact about the company’s history in Thailand:
Did you know that Ericsson was the first Swedish company to establish in Siam after it delivered a station for Bangkok with 2,400 subscriber lines in 1908?

Mvh isan lover

En nyfikenhetsfråga: Har du forskat inom ämnet? Som glad amatör tycker jag att 2008 låter sent eftersom Siam och Sverige har en lång gemensam historia. Kan finnas förklaringar t ex att små och osjälvständiga dotterbolag inte räknats.

En nyfikenhetsfråga: Har du forskat inom ämnet? Som glad amatör tycker jag att 2008 låter sent eftersom Siam och Sverige har en lång gemensam historia. Kan finnas förklaringar t ex att små och osjälvständiga dotterbolag inte räknats.
Hej

Nej jag har bara gått på dom uppgifter som ambassaden ligger bakom och som man uppger i artikeln.

Mvh isan lover

Ericsson lyckades dock inte så bra i Thailand eftersom majoriteten av befolkningen hoppade direkt från ingen telefon alls till mobiltelefoni och hoppade över fasta linor med fast telefon och telefonväxlar. Det var helt enkelt för dyrt att dra kopparkabel ut till alla abonnenter. Av samma anledning var internet via modem eller ADSL aldrig en stor sak i Thailand utan det var först med mobilt bredband som internet fick en stor spridning i landet

Jag gjorde ett skrivfel i hastigheten. Fortfarande var dock min fråga om det inte funnits något före 1908? Avtal mellan Siam och Sverige har funnits sedan1868 och att Rama V var i Sverige 1897 för att studera skogsindustrin.

Jag gjorde ett skrivfel i hastigheten. Fortfarande var dock min fråga om det inte funnits något före 1908? Avtal mellan Siam och Sverige har funnits sedan1868 och att Rama V var i Sverige 1897 för att studera skogsindustrin.
11 år efter kungens besök
Inte orimligt att det är ett resultat av besöket.
Det är troligt att något handelsföretag etablerat kontor där tidigare.
Undrar om de gör skillnad på inköpskontor och annan företagsverksamhet?

det var först med mobilt bredband som internet fick en stor spridning i landet
Så är det, och vilken guldgruva det blev. Har du sett en thai utan att de stirrar i sin smartphone oavsett om de sitter hemma i soffan, kör bil, motorcyckel eller bara går på trotoaren eller sitter och äter på en restaurang? Sjukt! Men företagen drog ju naturligtvis nytta av detta (ekonomiskt sett).

Så är det, och vilken guldgruva det blev. Har du sett en thai utan att de stirrar i sin smartphone oavsett om de sitter hemma i soffan, kör bil, motorcyckel eller bara går på trotoaren eller sitter och äter på en restaurang? Sjukt! Men företagen drog ju naturligtvis nytta av detta (ekonomiskt sett).
Trodde i min enfald att det fungerar så i Sverige med.

Ericsson lyckades dock inte så bra i Thailand eftersom majoriteten av befolkningen hoppade direkt från ingen telefon alls till mobiltelefoni och hoppade över fasta linor med fast telefon och telefonväxlar. Det var helt enkelt för dyrt att dra kopparkabel ut till alla abonnenter. Av samma anledning var internet via modem eller ADSL aldrig en stor sak i Thailand utan det var först med mobilt bredband som internet fick en stor spridning i landet
1995 -96 fanns det 2 satellittelefoner här i byn, jag ringde upp sa att jag ville prata med frugan och la på, sedan sprang en löpare runt i byn och letade reda på henne och jag ringde upp igen efter 30 - 40 minuter.

1995 -96 fanns det 2 satellittelefoner här i byn, jag ringde upp sa att jag ville prata med frugan och la på, sedan sprang en löpare runt i byn och letade reda på henne och jag ringde upp igen efter 30 - 40 minuter.
låter som 70-talets mobiltelefoner. på den tiden måste det varit enerverande för telefonisterna i växeln med alla som tryckte på sändarknappen för att kolla om de har täckning.

Hej

Samma i vår by, närmaste fasta telefonlinje låg 4-5 mil ifrån byn och den som hade denna telefon tog ockerpriser för att låta folk använda den.

Mvh isan lover

Ja vem kommer inte ihag nar man fick bestalla tid uppepa Red Diamond bar pa 70 talet i Bangkok och tidskillnaden pa 5-6 timmar och linjen var sa javla dalig att man fatta en tredjedel av samtalet om man hade tur

Hej

Samma i vår by, närmaste fasta telefonlinje låg 4-5 mil ifrån byn och den som hade denna telefon tog ockerpriser för att låta folk använda den.

Mvh isan lover
Vi hade ju telefoner här i byn. Har för mig att Telia tog 19,50 kronor plus moms i minuten runt mitten av 90-talet men jag gick snabbt över till Tele 2 när jag fick reda på att de fanns för de tog bara 14,50 minuten med moms. Det var dyrt att vara kär på den tiden :laugh:

Vi hade ju telefoner här i byn. Har för mig att Telia tog 19,50 kronor plus moms i minuten runt mitten av 90-talet men jag gick snabbt över till Tele 2 när jag fick reda på att de fanns för de tog bara 14,50 minuten med moms. Det var dyrt att vara kär på den tiden :laugh:
Hej

Hos oss fanns det inget mobilnät då, men frugan var först i byn med att staga upp en mast som gjorde att hon kunde använda en mobil, hon öppnade då upp för övriga bybor att ringa därifrån, då slapp dom resan på 4-5 mil samtidigt som det blev betydligt billigare.

Hon överlät sedan åt sin mamma och storasyster att sköta telefonsamtalen och dom tjänade en del pengar på detta, det var många kvinnor som ville ringa till sina män som jobbade utomlands, ringa banken, kontakta släktingar i andra de lar av landet o.s.v.

Mvh isan lover

Gått snabbt upp, idag är Thailand det landet med flest facebook konton i världen vs invånarantal.
Var ju snack om restriktioner på fb fake news för par år sen men blir lite svårt att blocka världens största fb community.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
979
anonymous
A

Tillbaka
Topp