Svenska kyrkan politiskt styrd?

Läste lite på denna sida https://www.svenskakyrkan.se/, för jag blev nyfiken då jag är dåligt insatt i detta!

Som jag förstår är de som väljs i Kyrkovalet så kallade nomineringsgrupper och representeras av olika valbara folk från olika politiska inriktningar för att upprätthålla demokratin inom kyrkan, så jag är inte lika säker på att politiker styr svenska kyrkan även om de säkert kan utöva påtryckningar och lobba och liknande men är inte syftet med att välja någon i ett kyrkoval.

Fungerar säker likadant i kyrkan som i övriga samhället.
Efter ca 40 inlägg, så har ingen mer än Lyco svarat lite på frågeställningen.
Varför är kyrkan politiskt styrd? VARFÖR HAR MAN ETT POLITISKT KYRKOVAL?
Ett kyrkoval som utgår från en politisk tillhörighet. Inget annat..
Var Jesus socialdemokrat eller moderat eller kommunist? Tror knappast det.. ;)
Det verkar vara tabu att ifrågasätta något i denna fråga.
Se hellre kyrkan som en religiös församling, där medlemmarna betalar. Inte via skatter..
Om en religiös församling är av kristen tillhörighet, Buddistisk eller Islam mm ... Så vad då?
Det är religiösa församlingar, med olika tro. Upp till var och en vad man vill utöva för tro.. Men blanda inte in politik och pengar via skatter för sin tro..
Kanske någon på TS vet vad ett kyrkoval kostar i för att genomföra det? Alla kostnader.
Hur mycket satsar de politiska partierna? Vad kostar ett sådant val för övriga samhället vid ett val?
Finns säkert någon avhandling om det. Tror det handlar om miljontals kronor. Allt för makten.
Hur många gamla tanters skatt på pensionen i Sverige måste till för att betala de politiska partiernas val i kyrkan?
Tänk dig för varje miljon kronor i ett kyrkoval. Hur många människors skall betala för politiken i kyrkan?

Tanke ställare!! :wai::wai::wai:

Se hellre kyrkan som en religiös församling, där medlemmarna betalar. Inte via skatter..
Om en religiös församling är av kristen tillhörighet, Buddistisk eller Islam mm ... Så vad då?
Det är religiösa församlingar, med olika tro. Upp till var och en vad man vill utöva för tro.. Men blanda inte in politik och pengar via skatter för sin tro..
Kanske någon på TS vet vad ett kyrkoval kostar i för att genomföra det? Alla kostnader.
Hur mycket satsar de politiska partierna? Vad kostar ett sådant val för övriga samhället vid ett val?
Finns säkert någon avhandling om det. Tror det handlar om miljontals kronor. Allt för makten.
Hur många gamla tanters skatt på pensionen i Sverige måste till för att betala de politiska partiernas val i kyrkan?
Tänk dig för varje miljon kronor i ett kyrkoval. Hur många människors skall betala för politiken i kyrkan?

Helt ärligt förstår jag inte vart du vill komma, tror de flesta av oss har ganska lite att säga till om i det politiska etablissemanget. Ingen har väl sagt att det är ok, alla har hållit med dig. Men vi kan inte ändra det och de flesta oss ser det kanske inte lika viktigt!

"Varför är kyrkan politiskt styrd?" Svaret är att den är det för att kyrkans medlemmar vill att det ska vara så. Jag är inte medlem i Svenska Kyrkan och kan därför inte rösta men alla medlemmar kan rösta. Bara tre riksdagspartier ställde upp i förra kyrkovalet men en hel hög politiskt obundna organisationer ställde också upp. Vi kan ju inte gärna låta ett gäng präster helt fritt styra och det här är väl det mest demokratiska systemet jag kan se, ser liksom inte problemet.

I Thailand är det egentligen än värre eftersom det är sittande regering som utser ledaren för Thailands Buddhister och därigenom kontrollerar alla viktigare utnämningar. En lokal munk som inte gillas av stadens starke man blir inte långlivad på sin post.

"Varför är kyrkan politiskt styrd?" Svaret är att den är det för att kyrkans medlemmar vill att det ska vara så. Jag är inte medlem i Svenska Kyrkan och kan därför inte rösta men alla medlemmar kan rösta. Bara tre riksdagspartier ställde upp i förra kyrkovalet men en hel hög politiskt obundna organisationer ställde också upp. Vi kan ju inte gärna låta ett gäng präster helt fritt styra och det här är väl det mest demokratiska systemet jag kan se, ser liksom inte problemet.

I Thailand är det egentligen än värre eftersom det är sittande regering som utser ledaren för Thailands Buddhister och därigenom kontrollerar alla viktigare utnämningar. En lokal munk som inte gillas av stadens starke man blir inte långlivad på sin post.
55555 Du svarar men ändå svarar du inte på frågan.. Varför måste det vara politiska partier i kyrkan?
Var Jesus Sverigedemokrat? :p

55555 Du svarar men ändå svarar du inte på frågan.. Varför måste det vara politiska partier i kyrkan?

Politikerna är inte i kyrkan, de har ett övergripande ansvar vilket nog får anses som naturligt då kyrkan tills helt nyligen var en del av staten.

Igen, bara tre riksdagspartier ställde upp vid förra kyrkovalet och det finns hur många andra organisationer som helst att rösta på om man så vill. Om du litar på Olle för att han är Sverigedemokrat eller på Åke som är truckförare och representerar Oberoende Kristna Truckförare är helt upp till dig; om Åke sedan röstar på SD eller V spelar kanske ingen roll just för dig men kan vara avgörande för någon annan.

Personligen är jag inte medlem i Svenska Kyrkan och är överhuvudtaget inte troende; följaktligen får jag inte rösta och vill dessutom inte rösta. Jag ser dock inget märkligt i förfarandet; vi kan ju inte ha en organisation där 60% av Sveriges medlemmar är anslutna utan att det styrs på ett demokratiskt sätt. Huruvida ett parti vill ställa upp eller inte är ju helt upp till dem; varken det parti jag röstade på 2014 eller kommer rösta på 2018 ställer upp och det ser jag inte som någon nackdel.

Politikerna är inte i kyrkan, de har ett övergripande ansvar vilket nog får anses som naturligt då kyrkan tills helt nyligen var en del av staten.

Igen, bara tre riksdagspartier ställde upp vid förra kyrkovalet och det finns hur många andra organisationer som helst att rösta på om man så vill. Om du litar på Olle för att han är Sverigedemokrat eller på Åke som är truckförare och representerar Oberoende Kristna Truckförare är helt upp till dig; om Åke sedan röstar på SD eller V spelar kanske ingen roll just för dig men kan vara avgörande för någon annan.

Personligen är jag inte medlem i Svenska Kyrkan och är överhuvudtaget inte troende; följaktligen får jag inte rösta och vill dessutom inte rösta. Jag ser dock inget märkligt i förfarandet; vi kan ju inte ha en organisation där 60% av Sveriges medlemmar är anslutna utan att det styrs på ett demokratiskt sätt. Huruvida ett parti vill ställa upp eller inte är ju helt upp till dem; varken det parti jag röstade på 2014 eller kommer rösta på 2018 ställer upp och det ser jag inte som någon nackdel.
Och som jag har sagt, här hemma är det politiskt helt obundna som styr och gör det för församlingens bästa. Skulle jag någon gång ställa upp i kyrkovalet (jag har blivit tillfrågad) så inte blir det med min partifärg. Nu har jag inte tid men när nästa val kommer är jag pensionär och då kan det nog bli av.

Jag säger än en gång, det finns dom som vill göra partipolitik av det hela men lyckligtvis är dessa i minoritet. Och varför är det fel att det finns kyrkoval? Skall kyrkan inte vara demokratisk?

Atom !
Kortfattat!! Medlemmar i Kyrkan kan rösta internt på vem de vill. Det är som en förening.
Men att staten skall dra in pengar via skattsedeln är för mig helt sjukt. Om man vill tillhöra en förening eller ett religiöst samfund så skall det gå via ett aktivt val med ett kontrakt. Inte via Svenska staten där man måste begära ett utträde ur Svenska kyrkan för att slippa betala en medlemsavgift.
Låt dra det lite längre ex 1: Hypotetiskt.. ca 10% är muslimer och då skall 10% gå till muslimska föreningar och religiösa samfund. Man tar 10 % av kyrkans inkomster. Demokratiskt..

Fortfarande är det ingen som verkar ha kunskap eller kan svara på VARFÖR det skall vara politiska partier som representerar kyrkan? I min frågeställning ingår varför att man trycker upp valsedlar med politiska tillhörigheter inför ett kyrkoval. Vad kostar det ???

Och som jag har sagt, här hemma är det politiskt helt obundna som styr och gör det för församlingens bästa. Skulle jag någon gång ställa upp i kyrkovalet (jag har blivit tillfrågad) så inte blir det med min partifärg. Nu har jag inte tid men när nästa val kommer är jag pensionär och då kan det nog bli av.

Jag säger än en gång, det finns dom som vill göra partipolitik av det hela men lyckligtvis är dessa i minoritet. Och varför är det fel att det finns kyrkoval? Skall kyrkan inte vara demokratisk?
Berralund!! Jag förstår dig.. Du har ett mycket stort hjärta och tänker det bästa om folk.
Kyrkan är väl demokratisk som församling utan att blanda in politiskt styre?
Om kyrkan attraherar många medlemmar så behövs inga politiska val inom kyrkan..

Jag svarade ju på det "för att upprätthålla demokratin inom kyrkan". @Atom fyllde i bra där "Vi kan ju inte gärna låta ett gäng präster helt fritt styra och det här är väl det mest demokratiska systemet jag kan se, ser liksom inte problemet".

Förr var det ju så att prästerskapet härskade och kunde göra lite vad de ville, därför har man valbara folk från olika politiska inriktningar med det avses inte politiskt styrt, utan en slags demokratisk övervakare, så att prästerskapet inte går amok!

Berralund!! Jag förstår dig.. Du har ett mycket stort hjärta och tänker det bästa om folk.

Det är inget politiskt val, det är bara något du fått för dig. Politiska partier får dock ställa upp, precis som fotbollsklubbar, filatelistföreningar och bokklubbar också får ställa upp. Givetvis har politiska föreningar en fördel då de har organisationen men om du vill starta "Pepsi's Buddhistiska Vänner" så finns det inget som stoppar dig.

Alla demokratiska föreningar har någon form av val men få föreningar har 60% av Sveriges befolkning som medlemmar. Om ThaiSnack vore en demokratisk förening skulle vi också kunna rösta om admin och moderatorer men då funnes det också en medlemsavgift på förmodligen ett par hundra kronor för att täcka diverse avgifter. Om S eller SD då skulle vilja ställa upp i det valet så hade vi inte kunnat förhindra det; det är själva grundbulten i en demokrati.

Igen, Buddhismen i Thailand är betydligt mer politiskt styrd än Svenska Kyrkan men det är långt ifrån några demokratiska beslut, ändå verkar du inte vilja bemöta den sanningen.

Jo det gör det! Precis som @Lyco skriver så är det just i demokratins namn. Präster är ju långt ifrån lika auktoritära och bestämmande idag som dom var förr i tiden och det kan vi förmodligen tacka kyrkovalen för. Nu hade säkert utvecklingen gått i den riktningen i alla fall men kanske i en långsammare takt. Demokrati är alltid bra och får kosta en slant om jag får råda. Och dom jag känner som sitter i kyrkorådet här hemma är lyhörda för medlemmarnas önskemål, precis som det skall vara.

Jag svarade ju på det "för att upprätthålla demokratin inom kyrkan". @Atom fyllde i bra där "Vi kan ju inte gärna låta ett gäng präster helt fritt styra och det här är väl det mest demokratiska systemet jag kan se, ser liksom inte problemet".

Förr var det ju så att prästerskapet härskade och kunde göra lite vad de ville, därför har man valbara folk från olika politiska inriktningar med det avses inte politiskt styrt, utan en slags demokratisk övervakare, så att prästerskapet inte går amok!
Låt prästerna styra i så fall... Det är ju upp till det religiösa sambundet. Vill prästerna bestämma och härska inom sin förening är det väl upp till dem.. I så fall återspeglar det väl sig i antalet betalande medlemma i församlingen?
Som det är nu är det 60 % av svenska befolkningen som via skattsedeln betalar till en religiös förening, utan att de valt det. Man måste aktivt begära utträde för att slippa betala. Många förstår inte det.
Låt säga att staten bestämmer att alla som har en skithus stol skall betala 2000 kr / år i skatt.
Om du vill slippa den skatten måste du skicka in en anmälan/blankett om att du inte vill skita i den...

Låt prästerna styra i så fall... Det är ju upp till det religiösa sambundet. Vill prästerna bestämma och härska inom sin förening är det väl upp till dem.. I så fall återspeglar det väl sig i antalet betalande medlemma i församlingen?
Som det är nu är det 60 % av svenska befolkningen som via skattsedeln betalar till en religiös förening, utan att de valt det. Man måste aktivt begära utträde för att slippa betala. Många förstår inte det.
Låt säga att staten bestämmer att alla som har en skithus stol skall betala 2000 kr / år i skatt.
Om du vill slippa den skatten måste du skicka in en anmälan/blankett om att du inte vill skita i den...
Man skall i alla fall inte ta ifrån dig att du håller grytan kokande.

Och dom flesta är säkert fullt medvetna om att man kan begära utträde - i sann demokratisk anda. Men många är också medvetna om att det kan komma en dag när kyrkans stöd och hjälp behövs.

Jämförelsen med ett skithus bortser jag ifrån, ser det som ett tecken på brist på argument.

Som det är nu är det 60 % av svenska befolkningen som via skattsedeln betalar till en religiös förening, utan att de valt det.

Får du ju klaga på föräldrarna då, för de är ju de som valt att döpa sina barn i Svenska Kyrkan och det står ju klart och tydligt att med dopet följer medlemskap i Svenska Kyrkan. Man måst ju inte döpa sitt barn i SK för att få ett namn!

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp