Svenska kyrkan politiskt styrd?

Hej

Själv är jag också konfirmerad och döpt, men hade jag fått bestämma själv så hade inget av det hänt.
Jag tycker att det är fel att föräldrarna bestämmer vad barnen ska göra eller inte när det handlar om religion, det är något som barnen själva borde få ta ställning till när dom är stora nog.
Så min egen son är inte döpt och han kommer själv att få bestämma om han ska ansluta sig till någon religion när han blir gammal nog.

Mvh isan lover

Hej

Själv är jag också konfirmerad och döpt, men hade jag fått bestämma själv så hade inget av det hänt.
Jag tycker att det är fel att föräldrarna bestämmer vad barnen ska göra eller inte när det handlar om religion, det är något som barnen själva borde få ta ställning till när dom är stora nog.
Så min egen son är inte döpt och han kommer själv att få bestämma om han ska ansluta sig till någon religion när han blir gammal nog.

Mvh isan lover
Jag ser det som sagt på ett annat sätt. Låter man barnet bli döpt (det kan ju inte bestämma själv) så ger man det möjligheten att vara med i gemenskapen med kompisar m fl under konfirmaionen. Visst, man kan döpas under tiden man deltar i konfirmationsundervisningen men jag är en man som gillar att följa traditioner.

Sen kan den unga människan själv bestämma om han eller hon vill stanna kvar som medlem i kyrkan efter myndighetsdagen. Därför är vår son döpt.

Jag ser det som sagt på ett annat sätt. Låter man barnet bli döpt (det kan ju inte bestämma själv) så ger man det möjligheten att vara med i gemenskapen med kompisar m fl under konfirmaionen. Visst, man kan döpas under tiden man deltar i konfirmationsundervisningen men jag är en man som gillar att följa traditioner.

Sen kan den unga människan själv bestämma om han eller hon vill stanna kvar som medlem i kyrkan efter myndighetsdagen. Därför är vår son döpt.

Hej

Du agerar väl som majoriteten här traditionellt och det är väl egentligen ganska naturligt.

En lite rolig sak hände när en äldre änka till en skeppare hör på ön fick reda på att vår son inte var döpt, hon ringde upp mig och frågade om detta stämde och jag bekräftade detta, hon blev alldeles ifrån sig och erbjöd sig att ordna detta, då var pojken några år gammal.

Hon sa att hennes man tidigare hade både gift och begravt folk som skeppare, der måste jag ju också ha rätt till då sa hon, vi måste träffas och ordna det här sa hon som då var i 80 års åldern och lite väl törstig, men en glad och parant kvinna var det, så vi gjorde som hon sa, pojken verkade först lite rädd för den hårt målade kvinnan med färgat hår, men det blev en trevlig upplevelse, hon välsignade pojken, läste böner och sjöng så det stod härliga till, sen var hon nöjd, nu kan du säga till folk att allt är gjort enligt alla konstens regler och att det är jag som har förrättat dopet sa hon.

Hon har besökt oss några gånger efter detta och kramat om pojken, själv tyckte jag att det var en trevlig om än lite annorlunda ceremoni, men döpt blev han ju till slut ändå på något sätt.

Mvh isan lover

Förstår du inte en fråga. Men du orkar väl inte svara, huva

Visst förstår jag frågan, vad spelar det för roll för dej varför jag fick presenter ändå och varför jag gav min dotter presenter ändå?

Det skulle inte bli lätt att få fram varför jag fick presenter, en hel del av dem som gav mej presenter är döda sedan länge.

Visst förstår jag frågan, vad spelar det för roll för dej varför jag fick presenter ändå och varför jag gav min dotter presenter ändå?

Det skulle inte bli lätt att få fram varför jag fick presenter, en hel del av dem som gav mej presenter är döda sedan länge.
Det var ju om konfirmation och dom som fick presenter, din dotter skriver du varför ger du henne presenter när andra konfimerar sej

Det var ju om konfirmation och dom som fick presenter, din dotter skriver du varför ger du henne presenter när andra konfimerar sej

För att hon var intelligent nog att inte falla för trycket att konfirmera sej som kompisarna när hon inte hade fallit för det religiösa dravlet!

Räcker det svaret eller vill du ha en doktorsavhandling i ärendet?

För att hon var intelligent nog att inte falla för trycket att konfirmera sej som kompisarna när hon inte hade fallit för det religiösa dravlet!

Räcker det svaret eller vill du ha en doktorsavhandling i ärendet?
Inget svar varför du gav din dotter presenter när dom andra komfi sej. Du skrev det inte jag

Jag valde gå ur.
Orsakerna är många, men viktigaste att kyrkan är politiskt styrd samt att svenska kyrkan gått så långt att de börjar stödja terrorism i vissa länder.
Dåligt omdöme.
Det finns fler viktiga orsaker men nämnde det som hörde till tråden.

Jag valde gå ur.
Orsakerna är många, men viktigaste att kyrkan är politiskt styrd samt att svenska kyrkan gått så långt att de börjar stödja terrorism i vissa länder.
Dåligt omdöme.
Det finns fler viktiga orsaker men nämnde det som hörde till tråden.
Exakt samma anledning till att jag gick ur

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp