Svenska kyrkan politiskt styrd?

Får du ju klaga på föräldrarna då, för de är ju de som valt att döpa sina barn i Svenska Kyrkan och det står ju klart och tydligt att med dopet följer medlemskap i Svenska Kyrkan. Man måst ju inte döpa sitt barn i SK för att få ett namn!
Förr i tiden blev alla medlemmar, nu måste man ta ett aktivt val genom dop. Min fru har inte döpts och är inte medlem, men barnen är döpa och medlemmar!

Förr i tiden blev alla medlemmar, nu måste man ta ett aktivt val genom dop. Min fru har inte döpts och är inte medlem, men barnen är döpa och medlemmar!
Samma här, frugan och bonusbarnen är inte döpta men vår gemensamme son döptes när han var 3 månader gammal. Sen står det honom fritt att göra vad han vill när han fyller 18 år.

Senast redigerad av en moderator:
Jag nämnde 2%. det var fel. Det var med kyrkoavgiften innan.
Kikade på min senaste deklaration för 2016. Där står det 0,46%. Ca 2200 kr.
Låt spekulera att man jobbar i 40 år så blir det 88 000 kr inbetalt i begravningsavgift.
Och då skall man ändå stå för alla kostnader gällande begravning, som kista mm.
Med tanke på att det dör ett antal tusen personer i alla kommuner varje år så borde de, som enligt någon klipper gräset på kyrkogården vara extremt högavlönade. :) För var 1000:e person som dör blir det ju 88 miljoner kronor i begravningsavgift.. Det borde vara ett läge för att privatisera krematorierna.. Begravnings avgifterna går till olika bolag som effektiviserar kostnaderna. Tex ett riskkapitalbolag. Typ som med skola och vård görs nu. Den som grillar döingar billigast får anbudet.
Alla metaller som finns i din kropp, guld, titan mm sparas och säljs av krematoriet. Värmen från ugnen när du grillas säljs in till kommunens fjärrvärmeverk. Så fungerar det ju nu. Prästerna skapar bolag och säljer in sina budskap.
Allt utifrån deras politiska tillhörighet. Tillgång och efterfrågan medför att den som säljer sig bra får många uppdrag och bra betalt.
Man är som sin soptunna... Först måste man betala för att de hämtar skiten.. Sedan säljer de skiten i form av bränsle.
Nu råkar det vara så att jag vill inte att min aska skall spridas på en svensk kyrkogård. Jag är inte kristen. De kan slänga den på gödselstacken.. :D Där gör den bättre nytta. Ekologisk återvinning..

Nu har jag säkert retat en del.. :p Men det bryr jag mig inte om... ;)
Mai phen rai.... Phom mai mi samong... :D:eek:
att bli åtranvänd som blomjord skulle jag tycka om

För ett par år sedan gick en del präster ut med att de skulle strejka för bättre arbetsvillkor och lön.
När skulle de strejka? När någon familj var på en begravning? Eller dop? Eller mitt i ett kyrkligt bröllop?
Låt säga att 50 personer sitter i kyrkan på en begravning eller bröllop.. Då säger prästen.. Näää jag strejkar pga av konflikt med min chef.. Jag skiter i er ... Pengarna går före... Min chef har 70 000 miljoner och vill inte betala en bra lön. Politik? Upp till församlingen/medlemmarna vad de anser de vill betala. Kanske Bert Karlsson kan bidra med ett par miljarder nu när han blivit religiös på gamla dagarna. "När fan blir gammal blir han religiös"!!! Det berör inte Bert... Han och Ebba Busch Thor tjänar ekonomiskt på detta samarbete. Ebba är på väg ut ur riksdagen.
Låt prästafan jobba ute i snöoväder på ett företag där man jobbar från 7 - 16 varje dag med stämpelklocka.
En halv timme frukost och en halv timme lunch. En minut över det gäller inte.
Är det priset för Berts stöd att kds blivit mera invandrarkritiskt?

Och som jag har sagt, här hemma är det politiskt helt obundna som styr och gör det för församlingens bästa. Skulle jag någon gång ställa upp i kyrkovalet (jag har blivit tillfrågad) så inte blir det med min partifärg. Nu har jag inte tid men när nästa val kommer är jag pensionär och då kan det nog bli av.

Jag säger än en gång, det finns dom som vill göra partipolitik av det hela men lyckligtvis är dessa i minoritet. Och varför är det fel att det finns kyrkoval? Skall kyrkan inte vara demokratisk?
politiskt obunden= inte säga vilket parti man gillar

Yes !! Han var Sverigedemokrat för han älskade sitt folk samt sitt land :)
Aja nu tillhörde han ju folket där det är PK att älska sitt land och folk och dom som säger något annat vilket folkrättsbrott det folket än begår så är man antisemit.

Tror nog han fick göra rätt för sig där .....:p
ja tror också det. På den tiden fanns det inte ordet socialbidrag i språket. Däremot var nog det där med tiggeri mera accepterat. Har för mig att Josef var en timmerman vilket borde kunnat ge en del arbete.
Tar SD hänsyn till yrkesutbildning?

Samma här, frugan och bonusbarnen är inte döpta men vår gemensamme son döptes när han var 3 månader gammal. Sen står det honom fritt att göra vad han vill när han fyller 18 år.

En fråga till dej som tydligen är kyrkligt aktiv, borde inte det vara avgörande för medlemskapet i kyrkan om man konfirmerar sej eller inte?
Konfirmera är vad jag fått lära mej samma som godkänna.

En fråga till dej som tydligen är kyrkligt aktiv, borde inte det vara avgörande för medlemskapet i kyrkan om man konfirmerar sej eller inte?
Konfirmera är vad jag fått lära mej samma som godkänna.
Dopet är inträdet i kyrkan, konfirmerar man sig bekräftar man dopet. Vill man inte vara medlem måste man aktivt söka utträde när man har blivit myndig eller senare.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp