Förnya femårigt KK i Thaialnd

Certificate of recidense är väl ett krav, den gula boken verkar inte hjälpa där.
Var väl @Birger som krånglade med det uppe i byn nu och behövde certificate of recidense.
Varför ens krångla, det tog dig nästan längre tid att starta denna tråden än det tar att få ut ett certificate of recidense.
Följ den checklistan jag har postat här innan och du har körkortet på 1 dag i Pattaya.
Om det tar längre tid på andra ställen och dom är krångligare vet jag ej men det verkar som dom är det på vissa kontor med mindre erfarenhet av faranger när man läste @birgers tråd när han skulle fixa körkort.
Tyvärr så vågar jag inte köra ner från Khon Kaen utan Thai KK , kan bli jobbigt med x antal tusen i böter :):) Tror det går bra i vårt Amphor , de är väldigt hjälpsamma , dvs inte trötta på faranger :):thumbsup:

Pattaya verkar vara unikt, om du äger en condo, hyr ett hus på ”loing term” eller bor med sambo/fru och har fast adress så ska du utan problem få ett COR.
Jag har själv skaffat COR i Korat och Khon Kaen med 30 dagars, då var mitt hyreskontrakt beviset att jag hade adress.
Bor man på ett hotell kan jag förstå om man nekas.

Mitt första KK fick jag med 60 dagars turistvisum.
Dom kollade bara i passet på den killen och sa direkt att han fick inget certificate of recidense med 30 dagars dom frågade inte ens om boende.

Jag stog precis bakom och hörde konversationen för jag var näste man att lämna in min ansökan som inte var något problem.

Om det är tråkigt så kan du ju alltid hoppa denna tråd , du vet ju ändock allt detta :D
Tråkigt är det inte, du är rätt underhållande, men ojämn. Kanske en liten tangentsbordsfylla i går?
Jag har aldrig haft problem med IM eller Trafic Office så jag behöver starta trådar stup i ett i samma ämne.
Ha rätt papper så går allt galant, är du osäker så googla. Lätt att hitta rätt information där.

Jag har en checklista över vad som behövs och hur man går tillväga.
Ganska simpelt faktiskt.

Dom kollade bara i passet på den killen och sa direkt att han fick inget certificate of recidense med 30 dagars dom frågade inte ens om boende.

Jag stog precis bakom och hörde konversationen för jag var näste man att lämna in min ansökan som inte var något problem.
Förvånar mig inte, när det gäller Pattaya, men för det betyder det inte att det är så i resten av landet.
Ett COR är ett bara ett adressintyg som inte är knutet till ev. visum.
Gula boken, ett hyreskontrakt som styrker måste förstås med i ansökan för COR.

Vad hade du för visum själv vid det tillfället för din ansökan av COR?

Däremot kan Trafic Office kräva visum för ett KK så det blir stopp där....

Tråkigt är det inte, du är rätt underhållande, men ojämn. Kanske en liten tangentsbordsfylla i går?
Jag har aldrig haft problem med IM eller Trafic Office så jag behöver starta trådar stup i ett i samma ämne.
Ha rätt papper så går allt galant, är du osäker så googla. Lätt att hitta rätt information där.

Jag har en checklista över vad som behövs och hur man går tillväga.
Ganska simpelt faktiskt.
Hej kommer checklistan från Pranburi ?

Förvånar mig inte, när det gäller Pattaya, men för det betyder det inte att det är så i resten av landet.
Ett COR är ett bara ett adressintyg som inte är knutet till ev. visum.
Gula boken, ett hyreskontrakt som styrker måste förstås med i ansökan för COR.

Vad hade du för visum själv vid det tillfället för din ansökan av COR?

Däremot kan Trafic Office kräva visum för ett KK så det blir stopp där....
För mig var det inget problem jag hade Visa O spouse/family 12 månader M.
Jag brukar aldrig ha problem med liknande jag tar med mig det som står att dom skall ha när jag skall göra något så aldrig stött på något problem än.

Gula boken , ett hyreskontrakt 555:) Vi har inga kontrakt och tvivlar starkt på att det är det som avses med ,"Tabien ban siliang" Så uttryckte sig inte chefen för Naphos kommun i alla fall , det är just ett intyg eller certifikate på var du hör hemma dvs är skriven , i mitt fall på frugans hus ;) Så ser jag på det och förmodligen många med mig ...

För mig var det inget problem jag hade Visa O spouse/family 12 månader M.
Jag brukar aldrig ha problem med liknande jag tar med mig det som står att dom skall ha när jag skall göra något så aldrig stött på något problem än.
Non o Immigrant skall man normalt ha , det står ju även i de flesta uppgifter om Documenten ...

Gula boken , ett hyreskontrakt 555:) Vi har inga kontrakt och tvivlar starkt på att det är det som avses med ,"Tabien ban siliang" Så uttryckte sig inte chefen för Naphos kommun i alla fall , det är just ett intyg eller certifikate på var du hör hemma dvs är skriven , i mitt fall på frugans hus ;) Så ser jag på det och förmodligen många med mig ...
Bättre du följer de anvisningar som gäller, än fråga byachefer om du nu vill ha förlängt körkort.
Skaffa ett COR och lägg ut 500b fast det kanske svider ;):D

Finns ingen anledning ,Gula boken ersätter COR eller egentligen så är COR till för dem som ingen Gul husbok har .
Och det var ingen byachef utan Chefen för Napho kommun , ganska stor kommun dessutom ,, men han skall man kanske inte heller lyssna på . Överallt i Övriga Thailand ,Turistorter undantagna så gäller en Tabien Ban (Gul husbok ) som adress verifikation ..Och jag skall inte ha detta i Pattaya utan i Puttaisong/Napho Kommun ,, där min Husbok är utskriven , inte fn skall jag åka till Buriram Migration 18mil för att få ett intyg som gäller för nåt jag redan har :)

Finns ingen anledning ,Gula boken ersätter COR eller egentligen så är COR till för dem som ingen Gul husbok har .
Och det var ingen byachef utan Chefen för Napho kommun , ganska stor kommun dessutom ,, men han skall man kanske inte heller lyssna på . Överallt i Övriga Thailand ,Turistorter undantagna så gäller en Tabien Ban (Gul husbok ) som adress verifikation ..Och jag skall inte ha detta i Pattaya utan i Puttaisong/Napho Kommun ,, där min Husbok är utskriven , inte fn skall jag åka till Buriram Migration 18mil för att få ett intyg som gäller för nåt jag redan har :)
Lycka till :):)

Hämtat från Thai lawline
Thai House Book (Ta Bien Baan)

The Thai house book which is also known as “Ta Bian Ban” is an official document which mentions the details of the individuals who reside in a house. It doesn’t say who the owner of the house is, but shows the house “holder(s)” and “resident(s)”.

Most Thai people have a Ta bien baan as a proof of residence. It is an important book for Thais and it is needed by a person while transferring anything officially. For example, if anyone wants to register his ownership of a vehicle then this book will be very useful because it will be needed in the Department of Transport for the registration process and for transportation purposes as well. But in the case of Foreigners if they do not possess this book then they can show the letter of their address proof provided by the local office of Immigration. We call this document a “Certificate of Residence”.

Hej

För mig är det som behövs för att förnya ett 5-årigt körkort i Nong Khai, ett intyg om min Thailändska adress utfärdat på antingen närmaste polisstation, Ampheu kontor eller Immigration, ett 1 års visum som inte är turist, kopia på passet, ett enkelt förfarande.

Mvh isan lover

Hej

För mig är det som behövs för att förnya ett 5-årigt körkort i Nong Khai, ett intyg om min Thailändska adress utfärdat på antingen närmaste polisstation, Ampheu kontor eller Immigration, ett 1 års visum som inte är turist, kopia på passet, ett enkelt förfarande.

Mvh isan lover
Non O immigrant är kravet , detta som du skriver ett års kan jag inte finna någonstans , ej turist är riktigt , men även ett Non O Spouse single entry lär ju räcka , skriver polisen ut certify of residence i Nong kai ?? Min husbok lär ju iofs fungera för detta med adressen ... men detta med ett års hoppas du har lite fel i , annars ett Changwat ytterligare som inte följer lagen , vilket vore tröttsamt

Non O immigrant är kravet , detta som du skriver ett års kan jag inte finna någonstans , ej turist är riktigt , men även ett Non O Spouse single entry lär ju räcka , skriver polisen ut certify of residence i Nong kai ?? Min husbok lär ju iofs fungera för detta med adressen ... men detta med ett års hoppas du har lite fel i , annars ett Changwat ytterligare som inte följer lagen , vilket vore tröttsamt
Hej

I Nong Khai går det inte att förnya ett 5 årigt körkort på ett 3 månaders Non O Immigrant Visa, dom har varit stenhårda på det.

Man ska ju registrera sig hos Polisen och uppge att man bor hos sin fru, så dom ska också ha dessa uppgifter, men även Ampheu kontor och Immigration skriver ut ett bevis på att man bor på en adress.

Mvh isan lover

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0