Förnya femårigt KK i Thaialnd

Hej

Thailand är ju som bekant ett land där man tolkar lagen olika på olika platser, hos oss är det tvärstopp om man inte har 1 års visa, men det går alldeles utmärkt med ett intyg ifrån både polis, Amphoe eller Immigration för att styrka den adress man är skriven på.

Mvh isan lover
Så inga Faranger har då en husbok ??? Bor du bofast där , hela året runt ?? Har du ett ett års Non O immigrant ?? Vad har du för körkort ??? Du bor ju just nu i Sverige vad jag förstått ,, hur kan du med säkerhet veta detta , har lagt ut frågan tillnägra som bor i Nan , de skrattade när jag berättade att de krävde ett års Non o , det finns ju inte sådana 5555:)

Senast redigerad av en moderator:
Så inga Faranger har då en husbok ??? Bor du bofast där , hela året runt ?? Har du ett ett års Non O immigrant ?? Vad har du för körkort ??? Du bor ju just nu i Sverige vad jag förstått ,, hur kan du med säkerhet veta detta , har lagt ut frågan tillnägra som bor i Nan , de skrattade när jag berättade att de krävde ett års Non o , det finns ju inte sådana 5555:)
Hej

Självklart finns det falanger som har husbok.
Nej, jag bor delar av året i Thailand, normalt tre månader om året ibland mer.
Jag tar alltid ett 1 års Non O Immigrant Visa med multiple entry, bekvämt om man vill åka över gränserna och får för sig att besöka Thailand mer än en gång per år.
Jag har ju förnyat körkortet några gånger redan och vet vad jag behöver för att kunna göra detta i Nong Khai.

Mvh isan lover

Hej

Självklart finns det falanger som har husbok.
Nej, jag bor delar av året i Thailand, normalt tre månader om året ibland mer.
Jag tar alltid ett 1 års Non O Immigrant Visa med multiple entry, bekvämt om man vill åka över gränserna och får för sig att besöka Thailand mer än en gång per år.
Jag har ju förnyat körkortet några gånger redan och vet vad jag behöver för att kunna göra detta i Nong Khai.

Mvh isan lover
Perfekt , men då vet du bara inte skillnaden mellan ett single entry och ett multiple ,, Single entry ger mig rätt att söka ett UT ett års retired som jag haft under ett antal år ,liksom ditt gör , men du har inte längre tid i Thailand med ditt multiple än vad jag har med ett single min vän , båda skall ut efter 90 dagar :)... Ingen skillnad mao ... så då kan vi släppa den diskussionen .

Perfekt , men då vet du bara inte skillnaden mellan ett single entry och ett multiple ,, Single entry ger mig rätt att få ett UT ett års liksom ditt gör , men du har inte längre tid i Thailand med ditt än vad jag har med mitt min vän , båda skall ut efter 90 dagar :)... Ingen skillnad mao ... så då kan vi släppa den diskussionen .
Hej

Jag försöker inte bevisa eller diskutera något, jag säger bara att man har krävt ett 1 års Non O Immigrant Visa när man ska förnya sitt körkort i Nong Khai, detta har även gällt mina vänner, sen om dom gör rätt eller fel tror jag dom skiter i, har dom bestämt sig för detta så ändrar dom sig nog inte i första taget, tycker att det är ganska vanligt att man tillämpar och tolkar lagar lite som man vill runt om i landet.

Mvh isan lover

Hej

Jag försöker inte bevisa eller diskutera något, jag säger bara att man har krävt ett 1 års Non O Immigrant Visa när man ska förnya sitt körkort i Nong Khai, detta har även gällt mina vänner, sen om dom gör rätt eller fel tror jag dom skiter i, har dom bestämt sig för detta så ändrar dom sig nog inte i första taget, tycker att det är ganska vanligt att man tillämpar och tolkar lagar lite som man vill runt om i landet.

Mvh isan lover
Jo jag förstår vad du skriver , men förstår likförb, inte hur man skall kunna visa upp nåt som inte finns , det finns single som gäller i 90 dagar ..sen ut , och ev in om du söker ett till , sen det du skriver är ett års , det är ju även det ett 90 dagars , nu har jag funnit vad de kräver enligt lagen , och vad de kräver i Chang Mai ,, Non O immigrant ,det är allt , ingen annan än du har dessa uppgifter att det krävs ett multiple , det har ju inget med Visa formen att göra , så tvivlar starkt , men visst , sista idioten är ju inte född , och dumma tjänstemän har jag stött på fler än en ggr i Thailand .
Ha det gott :)

Haha Thailand är ett skämt ,, 3 månaders är vad som krävs enligt lagen , tror du har missat detta ,,NON O immigrant enligt Thailagen .men Thailand är Thailand , inte fn kan du få ett COR hos polisen , eller hos Ampor ,, Nongkai tycks vara ett land utanför Thailand ,men bor du bofast där nu hela året ???
En gul husbok är ett bevis på adress ,bra att ha säger många , enligt lag så skall den vara det som gäller , annars ett intyg från Migrationen

Gäller detta även 2-årig körkort? (inte fn kan du få ett COR hos polisen , eller hos Ampor)

Hej

Thailand är ju som bekant ett land där man tolkar lagen olika på olika platser, hos oss är det tvärstopp om man inte har 1 års visa, men det går alldeles utmärkt med ett intyg ifrån både polis, Amphoe eller Immigration för att styrka den adress man är skriven på.

Mvh isan lover
Vad är 1 årsvisa för något, Precisera dig nu, så vi alla förstår inkl. mig.

Gäller detta även 2-årig körkort? (inte fn kan du få ett COR hos polisen , eller hos Ampor)

Kanske det är så att för att få ett 5 årigt KK så skall man ha ett O - A eller workpermit ,annars så får man 2 årigt som falang. Detta infördes när dom nya bestämmelserna kom för något år sedan, samtidigt som man införde det 2 åriga körkortet.

Jo jag förstår vad du skriver , men förstår likförb, inte hur man skall kunna visa upp nåt som inte finns , det finns single som gäller i 90 dagar ..sen ut , och ev in om du söker ett till , sen det du skriver är ett års , det är ju även det ett 90 dagars , nu har jag funnit vad de kräver enligt lagen , och vad de kräver i Chang Mai ,, Non O immigrant ,det är allt , ingen annan än du har dessa uppgifter att det krävs ett multiple , det har ju inget med Visa formen att göra , så tvivlar starkt , men visst , sista idioten är ju inte född , och dumma tjänstemän har jag stött på fler än en ggr i Thailand .
Ha det gott :)
Hej

Förstår din frustration, men själv har jag lärt mig att acceptera att alla inte vare sig tolkar eller följer alla regler på samma sätt överallt, det är en äldre kvinna som är chef på stället som brukar ta hand om mig när vi är där, hon är väldigt sträng och har sin bestämda uppfattning i hur allt ska vara, följer man hennes anvisningar är det inga problem, gör man det inte är det kört, var där förra året med en Belgisk kompis ifrån grannbyn, han fick inte förnya sitt körkort, han var jättearg men det hjälpte inte alls.

Mvh isan lover

Vad är 1 årsvisa för något, Precisera dig nu, så vi alla förstår inkl. mig.
Hej

Det är inget märkvärdigt, det är ett visa som sträcker sig över ett år och med obegränsat antal in och utresor, dom som stannar längre än 3 månader i stöten får sen göra visa runs eller förlänga var 90 dag, kategorierna är ex.vis dom som arbetar, studerar, pensionärer eller personer som är bosatta i Thailand, kärringen som är chef, menar att vare sig turister eller folk som inte har rätt till eller något giltigt skäl att uppehålla sig hela året i Thailand inte har något behov av ett Thailändskt körkort, men återigen det är så hon resonerar och tolkar reglerna, sen är jag helt införstådd med att andra på olika platser tolkar och använder reglerna på olika vis, jag påstår inte att kärringen gör rätt, bara meddelar vad hon kräver av mig och mina vänner.

Mvh isan lover

Det jag hakar upp mig på här, är att man inte kan få ett COR på Amphor, det var just på Amphor jag fick mitt COR. Byhövdingen kom in och intygade min adress, men som många säger, kan ju skilja sig emellan olika ställen, men nog tycker jag att lagen ska vara lika oavsett var man befinner sig i landet.

Det jag hakar upp mig på här, är att man inte kan få ett COR på Amphor, det var just på Amphor jag fick mitt COR. Byhövdingen kom in och intygade min adress, men som många säger, kan ju skilja sig emellan olika ställen, men nog tycker jag att lagen ska vara lika oavsett var man befinner sig i landet.
Hej

Så skulle det naturligtvis vara, men gång på gång påvisar ju olika medlemmar och utlänningar man möter motsatsen, själv kan jag nog inte komma på en enda regel eller lag som fungerar likadant över hela landet, det är väl snarare så att ju längre bort ifrån Bangkok man kommer ju slappare och mer spretigt blir det.
Det är väl nästan bara i Bangkok och turistorterna som ex.vis polisen försöker upprätthålla alla lagar och regler, vissa av dessa regler gäller väl för övrigt också bara där.

Mvh isan lover

På den checklistan jag använt mig av står det inte att COR måste utfärdas av immigration.
Står att det kan utfärdas av din ambassad men men då oftast till en extra kostnad.
Men det är bara dom 2 ställena som står med där.

Står också att olika immigration har olika krav för att utfärda ett.
Tex. Bangkok kräver bevis på att man uppehållit sig på en adress i minst 90 dagar.

En som stod före mig i kön fick inget cor med sitt 30 dagar on arrival.

Finner ingen info att någon gul bok är godkänd, all info jag sett så skall ett COR vara med vid ansökan men kanske @Phonta har någon länk på att gula boken är ok att använda.

Kanske det är så att för att få ett 5 årigt KK så skall man ha ett O - A eller workpermit ,annars så får man 2 årigt som falang. Detta infördes när dom nya bestämmelserna kom för något år sedan, samtidigt som man införde det 2 åriga körkortet.

Jag har 5 årigt körkort med VISA O förnyade det för 2 månader sen.
Har inte hört att det skulle vara krav på O-A.

Och den regeln kom nu , just för att Du har ett OA :):) Men det är inte korrekt , så bättre att läsa lagen än att tro

På den checklistan jag använt mig av står det inte att COR måste utfärdas av immigration.
Står att det kan utfärdas av din ambassad men men då oftast till en extra kostnad.
Men det är bara dom 2 ställena som står med där.

Står också att olika immigration har olika krav för att utfärda ett.
Tex. Bangkok kräver bevis på att man uppehållit sig på en adress i minst 90 dagar.

En som stod före mig i kön fick inget cor med sitt 30 dagar on arrival.

Finner ingen info att någon gul bok är godkänd, all info jag sett så skall ett COR vara med vid ansökan men kanske @Phonta har någon länk på att gula boken är ok att använda.

Jag har 5 årigt körkort med VISA O förnyade det för 2 månader sen.
Har inte hört att det skulle vara krav på O-A.

Det finns ju massor med lagtext om detta , och ännu fler som har tagit detta med endast NON O , det är det som gäller

,, Långeman tycker bara att det är kul med att trassla till det lite ,,, men det funkar inte när regelr från 2017 säger motsatsen ,, precis som vi tidigare skrivit Turistvisa skall du ha för att få köra på ett Internationellt , har du ett Non O så skall du ha ett ThaKK , hittade igår till och med att har du ett femårigt så kan du komma hit på turistvisa samt förnya detta

Det finns ju massor med lagtext om detta , och ännu fler som har tagit detta med endast NON O , det är det som gäller

,, Långeman tycker bara att det är kul med att trassla till det lite ,,, men det funkar inte när regelr från 2017 säger motsatsen ,, precis som vi tidigare skrivit Turistvisa skall du ha för att få köra på ett Internationellt , har du ett Non O så skall du ha ett ThaKK , hittade igår till och med att har du ett femårigt så kan du komma hit på turistvisa samt förnya detta
Jag frågade om du hade en länk om att gula boken ersatte ett COR och kunde användas.
Inget annat.

Har även tidigare visat på att Gula Husboken ersätter COR
Du är verkligen en stingslig kille Jonas :) Den kan du få på din Condo , om den är betald i ditt eller frugans namn

Har även tidigare visat på att Gula Husboken ersätter COR
Du är verkligen en stingslig krabat Jonas :) Den kan du få på din Condo , om den är betald i ditt eller frugans namn
Stingslig??
Jag skrev att den infon inte fanns på checklistan jag hade och jag frågade efter en länk?
Är det att vara stingsling, i första citatet skrev du bara om massa annat utan det jag frågade om, så jag ställde frågan igen.

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar