För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Mina åsikter är, som de flestas åsikter mer, baserade på "mitt tyckande" och inte på fakta taget från någon bok men nått facit - det finns inte - mer beroende på ens individuella situation. Thailand är världens bästa land att bosätta sig i. Det tycker jag. Efter tre år tycker jag fortfarande så och rangordnar mina skäl enligt nedan. Flytta så snabb du kan blir mitt råd. Men räkna på, om du skall mantalsskriva dig här, dig ur skattesynpunkt.

Min rangordning - flytta från Sverige för detta är bättre i Thailand - och skynda dig!

1. Klimatet. Underbart i Chiangmai, trots problem i mars-april med rök.
2. Kvinnan (jag vill ha stabilt känslomässigt förhållande - inte //// runt) min kvinna är omtänksam, stark med överlevnadsinstinkt
3. Låga levnadskostnader utom vid köp av boende och bil.
4. Vacker natur och billiga kommunikationer dit.
5. Rikt och spännande kulturutbud i större städer
6. Frihet - jo, trots diktaturstat så känner jag mig friare än i Sverige. Där styr regler. Här free style.
7. Pressfrihet med helt öppet o bra Internet
8. Thailändare är glada oavsett vad alla säger - så det gör mig glad också

- Jag bortser ifrån immigrationsbyråkratin
- jag bortser försäkringsfrågan (ha buffert på banken för akut sjukdom anlita bara statliga sjukhus samt teckna olycksfallsförsäkring som gäller vid MC-bilolyckshändelse)
- Jag bortser också från att jag alltid måste gömma mig, när min fru skall betala något där ett farangtryne höjer prisbilden.
- Jag bortser också från språket som är svårt att förstå. Jag skäms däremot att så få faranger lär sig Thai. Vi kräver det av alla som vill bosätta sig i Sverige. Men aldrig hör jag Thai klaga på de en farang som ej talar Thai.
- jag bortser från diktaturstat och ser fram emot fria val

I slutet av april måste jag till Sverige - gissa om jag skulle vilja stanna......
Glockenspiel!!!
Noga avvägda och genomtänkta funderingar. Nu håller jag till mestadels i Issan när jag besöker frugans familj men den bilden du anger går nog att applicera ändå.

Jag väntar på frugan som fått 2-års tillstånd och sedan går definitivt tankarna till att inom några få år bygga hus, starta en liten rörelse därnere. Vi har redan 2 tomter så den mindre kan det bli något kommersiellt på, typ restaurang eller 7/11.
Skulle va kul om någon ifrån Isaan
Mina åsikter är, som de flestas åsikter mer, baserade på "mitt tyckande" och inte på fakta taget från någon bok men nått facit - det finns inte - mer beroende på ens individuella situation. Thailand är världens bästa land att bosätta sig i. Det tycker jag. Efter tre år tycker jag fortfarande så och rangordnar mina skäl enligt nedan. Flytta så snabb du kan blir mitt råd. Men räkna på, om du skall mantalsskriva dig här, dig ur skattesynpunkt.

Min rangordning - flytta från Sverige för detta är bättre i Thailand - och skynda dig!

1. Klimatet. Underbart i Chiangmai, trots problem i mars-april med rök.
2. Kvinnan (jag vill ha stabilt känslomässigt förhållande - inte //// runt) min kvinna är omtänksam, stark med överlevnadsinstinkt
3. Låga levnadskostnader utom vid köp av boende och bil.
4. Vacker natur och billiga kommunikationer dit.
5. Rikt och spännande kulturutbud i större städer
6. Frihet - jo, trots diktaturstat så känner jag mig friare än i Sverige. Där styr regler. Här free style.
7. Pressfrihet med helt öppet o bra Internet
8. Thailändare är glada oavsett vad alla säger - så det gör mig glad också

- Jag bortser ifrån immigrationsbyråkratin
- jag bortser försäkringsfrågan (ha buffert på banken för akut sjukdom anlita bara statliga sjukhus samt teckna olycksfallsförsäkring som gäller vid MC-bilolyckshändelse)
- Jag bortser också från att jag alltid måste gömma mig, när min fru skall betala något där ett farangtryne höjer prisbilden.
- Jag bortser också från språket som är svårt att förstå. Jag skäms däremot att så få faranger lär sig Thai. Vi kräver det av alla som vill bosätta sig i Sverige. Men aldrig hör jag Thai klaga på de en farang som ej talar Thai.
- jag bortser från diktaturstat och ser fram emot fria val

I slutet av april måste jag till Sverige - gissa om jag skulle vilja stanna......
Glockenspiel! ! !
Ett noga avvägt och genomtänkt inlägg.
Jag vistas mestadels i Isaan/Chaiyaphum hos frugans familj, men dina tankar går absolut att applicera ändå.

Inom några få år funderar vi på hus och en mindre rörelse där. Utav 2 tomter så funderar vi på att starta en restaurang eller en 7/11 butik . Vi båda är i 40 års åldern så det verkar lite meckigt med visum etc. för min del, men det löser sig säkert.
Skulle va nice ifall någon hörde av sig som håller sig i nämnda område = )

Tyckte också JP skrev bra och fint, det enda som jag inte håller med är det om språket, och att lära sig. jag ser en avgrundsskillnad, där jag inte tycker att man kan jämföra med folk som kommer till Sverige....

Vi falanger får noll och ingenting här, och vi lägger in i samhället kanske minst 50.000 baht per månad.. Folk som väller in till Sverige måste Sverige underhålla och mata, så där tycker jag att man skall kräva av dessa människor att dom inlemmar sig i det samhälle som ställer upp för dom och betalar deras räkningar.

Annars tycker jag att det känns visset många gånger att INTE kunna språka thai, där håller jag med. Skulle vara skitkul att kunna ta sig runt och babbla med folk, och jag vet att dom uppskattar också mycket om en falang kan språka thai...

image2-17.JPG

image3-9.JPG

image4-5.JPG

image1-33.JPG

Dryftade mig till att lägga in 4 st. foton (jag vet, busig är jag....). De är samtliga ifrån 2 nationalparker i isaan/chaiyaphum området, förutom fotot på vår vattenbassäng. Vill härmed nämna då någon tidigare skrivit att man inte skulle "våga" bada i en sådan bassäng, att det är helt ok! I en sådan bassäng, så förutom regnvatten , så kommer vattnet underifrån och det är rent trots färgen. Jämför med våra svenska sjöar och dess omgivning med podsol/humus-ämnen som ger vattnet dess färg. För tillfället ingen fisk i men jag skulle ändå ta mig ett dopp då fiskbajset är försumbart. Ska dessutom lägga sten runtom bassängen (inte för djupt ner pga att stenen blir skitig) och bygga ett lust/grogghus ; ) Thailändarna själva tvättade sig förr i bassängerna och they still alive. ...

Fakta, länkar och referenser har det väl funnits gott om i denna tråd. Jag har försökt länka till referenser. Framtida kostnader finns ju i budget och prognoser. Vill minnas SatanG referereade till dessa.

Dock tror jag inte heller vi kommer mötas då vi ser olika verkligheter.
Jag tror ingen här är emot de som kommer hit och arbetar, utan det är resten vi är oense om och kommer nog som sagt aldrig enas men det är ju så det ser ut i riktiga världen också.

Senast redigerad av en moderator:
Märkligt sidospår i en tråd som heter "För- och nackdelar men en flytt till Thailand".

Största fördelen enligt mig är att det är varmt. Största nackdelen är att det ibland är för varmt.
Ja för att gå ontopic så givetvis värmen är ett plus, även i april...gå på marknader och kunna köpa god mat och hela atmosfären lika så.
Får se när det blir möjligt att genomföra...

För en liten kille som ännu ej bosatt sig i Thailand så verkar en del saker vara klurigt, försäkringar, levebröd, visum, körkort och att man oftast inte tillåts arbeta etc.

Firman får stå reggad på tanten och jag lär nog inte bli sysslolös ändå :). Min upplevelse är att den sociala biten är easie easie om man jämför med ekorrhjulet här hemma.
Stort steg att ta och flytta men men.... Måste våga ibland även om jag inte kommer att åtnjuta de trots allt, förmånerna som man har med pension och ålderns rätt.

Men när jag väl är därnere så känns inget just då som ngt problem.... Kanske har med frugans inställning att göra-"No problem" :rolleyes:

Ja för att gå ontopic så givetvis värmen är ett plus, även i april...gå på marknader och kunna köpa god mat och hela atmosfären lika så.
Får se när det blir möjligt att genomföra...
Vistas du i Korat nära Chaiyaphum?
Isåfall kanske vi ses, apropå marknader, på den stora marknaden i Chaiyaphum i januari !! Har för mig att den startar den 9:e januari och håller på i 9 dagar.

I år blir den möjligen större än förra året pga av att kungen avled och det var lite återhållsamt.

Vistas du i Korat nära Chaiyaphum?
Isåfall kanske vi ses, apropå marknader, på den stora marknaden i Chaiyaphum i januari !! Har för mig att den startar den 9:e januari och håller på i 9 dagar.

I år blir den möjligen större än förra året pga av att kungen avled och det var lite återhållsamt.
Micki nästa gång är nästa år vet du välan? Och det var kul som vanligt på denna jättestora marknad. Men som du vet, exakt samma saker på alla marknader. Man letar frenetiskt efter unika prylar, men dom finns nog bara inte på dessa plastmarknader...

Stämmer, vår dotter går på Bangkok Patana. Hur mycket det kostar beror lite på vad man räknar in (tuition, capital cost, lunch, fria aktiviteter etc) men runt 800,000 är nog vad vi hamnade på förra året när hon gick i sexan. Det blir lite dyrare men inte så mycket.

Berkley är nog en helt OK skola och kommer du undan med 300,000 så är det helt klart ett bra alternativ. Det är ju fortfarande en relativt ny skola och det har poppat upp alldeles för många nya internationella skolor de senaste 5-10 åren så de får alla slåss för att överleva och just risken att skolan ens barn gått på X antal år går i kånken är nog något man ska titta närmare på när man väljer skola.

Berkley kommer dock överleva då de ägs av familjen bakom Double A, så där finns djupa fickor.

Vill du ta en titt på Patana någon dag så hör av dig, terminen startar om 10 dagar.

Tjenare Atom, tack för inbjudan och inputen om skola, det är alltid intressant att läsa info om utbildningen i Thailand.
Tackar också för inbjudan till Pattana, en skola som inte bara lägesmässigt hade suttit najs att se kidsen i utan vad jag förstår antagligen är en av landets toppskolor. Tyvärr ligger den lite högt i kostnadsläge för oss, särskilt när man har två barn, borde snudda närmare 20 mille för 12 år och två grabbar.
Jag gillar annars att höra tankar och funderingar du har om/runt val av skola. Sitter du inne med info om Berkeley eller annat så fortsätt dela med dig. Vet inget närmare om ägaren till gruppen men han som guidade mig där nämnde Summit group stod bakom skolan, samma?

/ SatanG

Tjenare Atom, tack för inbjudan och inputen om skola, det är alltid intressant att läsa info om utbildningen i Thailand.
Tackar också för inbjudan till Pattana, en skola som inte bara lägesmässigt hade suttit najs att se kidsen i utan vad jag förstår antagligen är en av landets toppskolor. Tyvärr ligger den lite högt i kostnadsläge för oss, särskilt när man har två barn, borde snudda närmare 20 mille för 12 år och två grabbar.
Jag gillar annars att höra tankar och funderingar du har om/runt val av skola. Sitter du inne med info om Berkeley eller annat så fortsätt dela med dig. Vet inget närmare om ägaren till gruppen men han som guidade mig där nämnde Summit group stod bakom skolan, samma?

/ SatanG

Patana är onekligen dyrt om man har två barn och inget företag som sponsrar. Trots det är det enda internationella skolan som har fullt i nästan alla årskullar, många andra skolor ligger inte ens på 50%.

Jag är bara ytligt bekant med en amerikan som flyttade sina barn från Patana till Berkley för ett sista år innan de flyttade tillbaka till USA i somras. Patana följer den brittiska skolplanen och Berkley den amerikanska så han ville vänja tillbaka dem, skillnaden mellan systemen är enligt många ganska stor. Han tyckte Berkley var helt OK med bra lärare och givetvis väldigt nytt. Det han såg som problem var att nästan alla barnen var thailändska, med en mindre del av dessa luuk krung. Hans barn är helt amerikanska och pratar ingen thailändska, vilket blev lite trist på rasterna när alla andra pratade Thai.

Summit Group (bildelar mm) och Double A (papper) ägs av samma familj och där råder ingen brist på pengar, de är nog beredda att gå med förlust i rätt många år och vänta in att de mindre skolorna kånkar.

Jag tror att även St Andrews på Sukhumvit 107 och ICS, som också ligger i Bangna, ligger på runt 300-400,000 Baht/år och anses vara bra skolor.

Sedan finns även American International School, Thai-Singaporian International School, Thai-Chinese International School och ett par till ute i Bangna men de har inget vidare rykte, då är nog en bra bilingual skol att föredra.

När vi funderade på att flytta till Bangkok så kollade jag runt mycket på nätet innan, Patana var ju en av skolorna vi tänkte besöka men vi tänkte även kolla på bilingual school och då denna i första hand http://www.amnuaysilpa.website/

All info jag fann så var det denna som kom upp som den bästa bilingual school i Bangkok/Thailand, många av dom som sitter i styrande positioner har gått där.

Jag var aldrig och besökte någon skola i Bangkok men jag har tillbringat många timmar på nätet för att finna ut vilka som vart intressanta att besöka och som vi kunde tänka oss.

Nu hittar jag inte priset på deras hemsida, har för mig det stod innan och var runt 250.000 baht för 1 år, men det är ett tag sen och kollat på många skolar så kan ha blandat ihop kostnaden.

Hade vi flyttat till Bangkok hade det kanske blivit den då ungen är Thai och vi skall bo i Thailand.

När vi funderade på att flytta till Bangkok så kollade jag runt mycket på nätet innan, Patana var ju en av skolorna vi tänkte besöka men vi tänkte även kolla på bilingual school och då denna i första hand http://www.amnuaysilpa.website/

All info jag fann så var det denna som kom upp som den bästa bilingual school i Bangkok/Thailand, många av dom som sitter i styrande positioner har gått där.

Jag var aldrig och besökte någon skola i Bangkok men jag har tillbringat många timmar på nätet för att finna ut vilka som vart intressanta att besöka och som vi kunde tänka oss.

Nu hittar jag inte priset på deras hemsida, har för mig det stod innan och var runt 250.000 baht för 1 år, men det är ett tag sen och kollat på många skolar så kan ha blandat ihop kostnaden.

Hade vi flyttat till Bangkok hade det kanske blivit den då ungen är Thai och vi skall bo i Thailand.

Bra bilingual schools är bra och det gäller även de bästa privata rena thaiskolorna. I condon vi bor går de flesta barnen på bilingual schools och även 10-12 åringarna pratar bra engelska trots att de är helthai så engelskamässigt är det inga problem. Vi har dessutom släktingar som går i bra privata thaiskolor och det verkar inte vara något fel på den utbildningen heller; iallafall inte om man jämför med ungarna i byskolan här i byn,

Att kritisera en skolform man aldrig själv provat kan ju lätt bli fel och dessutom vill jag inte klanka ned på något andra valt men för oss var bilingual schools aldrig riktigt något alternativ av flera anledningar:

1. Bilingual schools är thailändska skolor vilket innebär att de måste följa den thailändska skolplanen, även om vissa ämnen undervisas på engelska. Detta innebär att samhällskunskap, geografi, historia och religion bara blir thailändsk propaganda vilket jag tycker är lite trist. Det innebär också att fokus ligger på att lära sig fakta utantill och väldigt lite tid läggs på kritiskt tänkande, ifrågasättande, projektarbeten och sådana kunskaper som är viktigare idag då faktakunskaper aldrig är mer än en googling bort.

2. Alldeles för styrd undervisning och för mycket läxor i ung ålder.

3. Betydligt sämre chanser att kunna plugga vidare utomlands senare.

Vi vill dessutom kunna åka till Sverige och Europa ett par veckor på sommaren och det är svårt om man följer de thailändska terminerna,

Bra bilingual schools är bra och det gäller även de bästa privata rena thaiskolorna. I condon vi bor går de flesta barnen på bilingual schools och även 10-12 åringarna pratar bra engelska trots att de är helthai så engelskamässigt är det inga problem. Vi har dessutom släktingar som går i bra privata thaiskolor och det verkar inte vara något fel på den utbildningen heller; iallafall inte om man jämför med ungarna i byskolan här i byn,

Att kritisera en skolform man aldrig själv provat kan ju lätt bli fel och dessutom vill jag inte klanka ned på något andra valt men för oss var bilingual schools aldrig riktigt något alternativ av flera anledningar:

1. Bilingual schools är thailändska skolor vilket innebär att de måste följa den thailändska skolplanen, även om vissa ämnen undervisas på engelska. Detta innebär att samhällskunskap, geografi, historia och religion bara blir thailändsk propaganda vilket jag tycker är lite trist. Det innebär också att fokus ligger på att lära sig fakta utantill och väldigt lite tid läggs på kritiskt tänkande, ifrågasättande, projektarbeten och sådana kunskaper som är viktigare idag då faktakunskaper aldrig är mer än en googling bort.

2. Alldeles för styrd undervisning och för mycket läxor i ung ålder.

3. Betydligt sämre chanser att kunna plugga vidare utomlands senare.

Vi vill dessutom kunna åka till Sverige och Europa ett par veckor på sommaren och det är svårt om man följer de thailändska terminerna,
Det som jag fastnade över när det gällde Amnuay Silpa är att dom skriver att dom är just inte det som du skriver att vanliga Thai skolor är.

Denna skolan påstår sig iallafall just vara för en utbildning där eleverna lär sig att tänka Kritiskt, kreativt och reflekterande.
Nu vet jag ju inte om det stämmer, men av skolans beskrivning av sig själv som "A thinking school" så är det vad dom säger, vad det betyder i verkligheten vet jag inte då jag inte besökt skolan men den lät intressant nog för att jag tänkte besöka den om vi hade flyttat till Bangkok och den låg högt på listan.

http://50.87.248.175/~amnuaysi/?page_id=87

Thinking_Skill_Image-768x864.jpg

Det som jag fastnade över när det gällde Amnuay Silpa är att dom skriver att dom är just inte det som du skriver att vanliga Thai skolor är.

Denna skolan påstår sig iallafall just vara för en utbildning där eleverna lär sig att tänka Kritiskt, kreativt och reflekterande.
Nu vet jag ju inte om det stämmer, men av skolans beskrivning av sig själv som "A thinking school" så är det vad dom säger, vad det betyder i verkligheten vet jag inte då jag inte besökt skolan men den lät intressant nog för att jag tänkte besöka den om vi hade flyttat till Bangkok och den låg högt på listan.

http://50.87.248.175/~amnuaysi/?page_id=87

Thinking_Skill_Image-768x864.jpg

Jag känner ingen som har barn på Amnuay Silpa men som jag skrev tidigare, om man inte kan/vill betala för en bra internationell skola så tror jag att en bra bilingual school är ett bättre alternativ än de billigare internationella skolorna med brittiska sexpats rekryterade från Nana Plaza.

Skulle dock tro att Amnuay Silpa ligger på runt 300,000 on året vilket placerar den på samma nivå som St Andrews och det Berkeley erbjöd SatanG och då tror jag, utan att veta, att St Andrews och Berkeley är bättre.

Jag känner ingen som har barn på Amnuay Silpa men som jag skrev tidigare, om man inte kan/vill betala för en bra internationell skola så tror jag att en bra bilingual school är ett bättre alternativ än de billigare internationella skolorna med brittiska sexpats rekryterade från Nana Plaza.

Skulle dock tro att Amnuay Silpa ligger på runt 300,000 on året vilket placerar den på samma nivå som St Andrews och det Berkeley erbjöd SatanG och då tror jag, utan att veta, att St Andrews och Berkeley är bättre.
OK, jag kanske missförstod @SatanG inlägg, jag förstod det som att det var 50% rabatt på inskrivningsavgifterna men sen 600k per barn i årsavgift på Berkley, det kan ju Satang svara på om jag missförstod.

Sen vad gäller ST.Andrews det finns fler St.Andrews i Bangkok, den ena har vad jag sett fått dålig kritik från expats och ligger långt ner på listan på topp skolor kanske den som kostar 300.000 baht?
ST.Andrews Bangna har fått bra kritik och ligger på toppen men kostar 532.000 baht i års avgift, detta var också en av skolorna jag funderade på.
Den tillhör samma kedja som den i Pattaya och det finns 4 skolor i den kedjan, 3 i Bangkok och 1 i Pattaya.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp