M
Micki
Gäst
Glockenspiel!!!Mina åsikter är, som de flestas åsikter mer, baserade på "mitt tyckande" och inte på fakta taget från någon bok men nått facit - det finns inte - mer beroende på ens individuella situation. Thailand är världens bästa land att bosätta sig i. Det tycker jag. Efter tre år tycker jag fortfarande så och rangordnar mina skäl enligt nedan. Flytta så snabb du kan blir mitt råd. Men räkna på, om du skall mantalsskriva dig här, dig ur skattesynpunkt.
Min rangordning - flytta från Sverige för detta är bättre i Thailand - och skynda dig!
1. Klimatet. Underbart i Chiangmai, trots problem i mars-april med rök.
2. Kvinnan (jag vill ha stabilt känslomässigt förhållande - inte //// runt) min kvinna är omtänksam, stark med överlevnadsinstinkt
3. Låga levnadskostnader utom vid köp av boende och bil.
4. Vacker natur och billiga kommunikationer dit.
5. Rikt och spännande kulturutbud i större städer
6. Frihet - jo, trots diktaturstat så känner jag mig friare än i Sverige. Där styr regler. Här free style.
7. Pressfrihet med helt öppet o bra Internet
8. Thailändare är glada oavsett vad alla säger - så det gör mig glad också
- Jag bortser ifrån immigrationsbyråkratin
- jag bortser försäkringsfrågan (ha buffert på banken för akut sjukdom anlita bara statliga sjukhus samt teckna olycksfallsförsäkring som gäller vid MC-bilolyckshändelse)
- Jag bortser också från att jag alltid måste gömma mig, när min fru skall betala något där ett farangtryne höjer prisbilden.
- Jag bortser också från språket som är svårt att förstå. Jag skäms däremot att så få faranger lär sig Thai. Vi kräver det av alla som vill bosätta sig i Sverige. Men aldrig hör jag Thai klaga på de en farang som ej talar Thai.
- jag bortser från diktaturstat och ser fram emot fria val
I slutet av april måste jag till Sverige - gissa om jag skulle vilja stanna......
Noga avvägda och genomtänkta funderingar. Nu håller jag till mestadels i Issan när jag besöker frugans familj men den bilden du anger går nog att applicera ändå.
Jag väntar på frugan som fått 2-års tillstånd och sedan går definitivt tankarna till att inom några få år bygga hus, starta en liten rörelse därnere. Vi har redan 2 tomter så den mindre kan det bli något kommersiellt på, typ restaurang eller 7/11.
Skulle va kul om någon ifrån Isaan
Glockenspiel! ! !Mina åsikter är, som de flestas åsikter mer, baserade på "mitt tyckande" och inte på fakta taget från någon bok men nått facit - det finns inte - mer beroende på ens individuella situation. Thailand är världens bästa land att bosätta sig i. Det tycker jag. Efter tre år tycker jag fortfarande så och rangordnar mina skäl enligt nedan. Flytta så snabb du kan blir mitt råd. Men räkna på, om du skall mantalsskriva dig här, dig ur skattesynpunkt.
Min rangordning - flytta från Sverige för detta är bättre i Thailand - och skynda dig!
1. Klimatet. Underbart i Chiangmai, trots problem i mars-april med rök.
2. Kvinnan (jag vill ha stabilt känslomässigt förhållande - inte //// runt) min kvinna är omtänksam, stark med överlevnadsinstinkt
3. Låga levnadskostnader utom vid köp av boende och bil.
4. Vacker natur och billiga kommunikationer dit.
5. Rikt och spännande kulturutbud i större städer
6. Frihet - jo, trots diktaturstat så känner jag mig friare än i Sverige. Där styr regler. Här free style.
7. Pressfrihet med helt öppet o bra Internet
8. Thailändare är glada oavsett vad alla säger - så det gör mig glad också
- Jag bortser ifrån immigrationsbyråkratin
- jag bortser försäkringsfrågan (ha buffert på banken för akut sjukdom anlita bara statliga sjukhus samt teckna olycksfallsförsäkring som gäller vid MC-bilolyckshändelse)
- Jag bortser också från att jag alltid måste gömma mig, när min fru skall betala något där ett farangtryne höjer prisbilden.
- Jag bortser också från språket som är svårt att förstå. Jag skäms däremot att så få faranger lär sig Thai. Vi kräver det av alla som vill bosätta sig i Sverige. Men aldrig hör jag Thai klaga på de en farang som ej talar Thai.
- jag bortser från diktaturstat och ser fram emot fria val
I slutet av april måste jag till Sverige - gissa om jag skulle vilja stanna......
Ett noga avvägt och genomtänkt inlägg.
Jag vistas mestadels i Isaan/Chaiyaphum hos frugans familj, men dina tankar går absolut att applicera ändå.
Inom några få år funderar vi på hus och en mindre rörelse där. Utav 2 tomter så funderar vi på att starta en restaurang eller en 7/11 butik . Vi båda är i 40 års åldern så det verkar lite meckigt med visum etc. för min del, men det löser sig säkert.
Skulle va nice ifall någon hörde av sig som håller sig i nämnda område = )