För- och nackdelar med en flytt till Thailand

OK, jag kanske missförstod @SatanG inlägg, jag förstod det som att det var 50% rabatt på inskrivningsavgifterna men sen 600k per barn i årsavgift på Berkley, det kan ju Satang svara på om jag missförstod.

50% rabatt både på inskrivningsavgiften och på terminsavgiften iom att barnen var svenska medborgare.

/ SatanG

Fast en skola som följer Amerikanskt skolsystem känns inte riktigt rätt för oss, kan han ju lika gärna gå Thailändskt känns som dom får lära sig ungefär lika mycket i båda länderna om omvärlden ;)

Fast visst blir man sugen på Bangkok ibland och då hade kanske den Berkeley varit ett alternativ.

Senast redigerad av en moderator:
Vistas du i Korat nära Chaiyaphum?
Isåfall kanske vi ses, apropå marknader, på den stora marknaden i Chaiyaphum i januari !! Har för mig att den startar den 9:e januari och håller på i 9 dagar.

I år blir den möjligen större än förra året pga av att kungen avled och det var lite återhållsamt.
Japp Korat håller jag till i när jag är i Thailand...nästa gång blir inte förrens mars-april nästa år.

Bra bilingual schools är bra och det gäller även de bästa privata rena thaiskolorna. I condon vi bor går de flesta barnen på bilingual schools och även 10-12 åringarna pratar bra engelska trots att de är helthai så engelskamässigt är det inga problem. Vi har dessutom släktingar som går i bra privata thaiskolor och det verkar inte vara något fel på den utbildningen heller; iallafall inte om man jämför med ungarna i byskolan här i byn,

Att kritisera en skolform man aldrig själv provat kan ju lätt bli fel och dessutom vill jag inte klanka ned på något andra valt men för oss var bilingual schools aldrig riktigt något alternativ av flera anledningar:

1. Bilingual schools är thailändska skolor vilket innebär att de måste följa den thailändska skolplanen, även om vissa ämnen undervisas på engelska. Detta innebär att samhällskunskap, geografi, historia och religion bara blir thailändsk propaganda vilket jag tycker är lite trist. Det innebär också att fokus ligger på att lära sig fakta utantill och väldigt lite tid läggs på kritiskt tänkande, ifrågasättande, projektarbeten och sådana kunskaper som är viktigare idag då faktakunskaper aldrig är mer än en googling bort.

2. Alldeles för styrd undervisning och för mycket läxor i ung ålder.

3. Betydligt sämre chanser att kunna plugga vidare utomlands senare.

Vi vill dessutom kunna åka till Sverige och Europa ett par veckor på sommaren och det är svårt om man följer de thailändska terminerna,

Bra punkter, jag delar dom allihop, särskilt nummer 2.
Jag vill inte sätta små grabbar i skolor där dom måste plugga läxor flera timmar varje dag. De har tid senare för mer seriöst pluggande och jag ser gärna lite mer av inlärning genom lek och mindre inbultande av råfakta. Jag delar uppfattningen att kritiskt tänkande också är en mycket viktig del i allt.
Hur mycket propaganda det är i thailändsk undervisning vet jag inte men gissningsvis ganska betydande.
Att plugga vidare utomlands ser jag som en trolig fortsättning och varför inte i Sverige. De är ju båda svenska medborgare sedan födsel och vem vet, kanske någon vill bo och jobba där. Det är ju långt fram i tiden men tanken finns ju i bakhuvudet att det hade varit kul med en svensk högskole/uni-utbildning för dom. Det borde kunna gynna dom i framtiden även om de vill jobba i Thailand.
Helst vill jag inte låsa dom vid något utan ge fria val åt dom, de får själva avgöra om de vill bli raketforskare eller bensinstationsbiträde bara de ger fan i att gå i farsans fotspår :-)
Femåringen har kompisar här i mooban som ska gå på Assumption så vi gjorde ett pitstop där för att se hur detta verkar vara. Det finns engelskaprogram där men de säger, likt dig, att ska det studeras vidare utomlands så kommer det krävas ytterliggare studier innan det går. Där går också i stort sett alla barn även på lördagar för att läsa extra, antagligen satt i system av /skolalärarna att kunna tjäna extra pengar. Själv tycker jag en skola som behöver ha öppet även på lördagar ger sig själva betyget underkänt, är lärarna så dåliga så de inte klarar att lära ut på vardagar blir min tanke.
Kul att det går bra för Atom, måste kännas bra :-)

/ SatanG

Ojsan precis som i Isaan då. Här uppe har dom satt det i system sedan länge. Det är en löneförmån att kunna mer eller mindre rekommendera föräldrarna, att deras ungar skall gå på dessa extrakurser och lektioner på helgerna. Det mindre roliga är också, att det är samma lärare som bedriver helglektionerna och kammar hem stålarna, och som sedan sätter betyg på eleverna....

Jag har hört att underförstått, att väljer du att skita i lördagslektionerna, så har du mindre chans att få lika bra betyg.... Så läraren sätter likhetstecken mellan sin egna inkomst, och elevens betyg, oavsett hur duktig eleven är mellan måndag fram till fredag...

Bra punkter, jag delar dom allihop, särskilt nummer 2.
Jag vill inte sätta små grabbar i skolor där dom måste plugga läxor flera timmar varje dag. De har tid senare för mer seriöst pluggande och jag ser gärna lite mer av inlärning genom lek och mindre inbultande av råfakta. Jag delar uppfattningen att kritiskt tänkande också är en mycket viktig del i allt.
Hur mycket propaganda det är i thailändsk undervisning vet jag inte men gissningsvis ganska betydande.
Att plugga vidare utomlands ser jag som en trolig fortsättning och varför inte i Sverige. De är ju båda svenska medborgare sedan födsel och vem vet, kanske någon vill bo och jobba där. Det är ju långt fram i tiden men tanken finns ju i bakhuvudet att det hade varit kul med en svensk högskole/uni-utbildning för dom. Det borde kunna gynna dom i framtiden även om de vill jobba i Thailand.
Helst vill jag inte låsa dom vid något utan ge fria val åt dom, de får själva avgöra om de vill bli raketforskare eller bensinstationsbiträde bara de ger fan i att gå i farsans fotspår :)
Femåringen har kompisar här i mooban som ska gå på Assumption så vi gjorde ett pitstop där för att se hur detta verkar vara. Det finns engelskaprogram där men de säger, likt dig, att ska det studeras vidare utomlands så kommer det krävas ytterliggare studier innan det går. Där går också i stort sett alla barn även på lördagar för att läsa extra, antagligen satt i system av /skolalärarna att kunna tjäna extra pengar. Själv tycker jag en skola som behöver ha öppet även på lördagar ger sig själva betyget underkänt, är lärarna så dåliga så de inte klarar att lära ut på vardagar blir min tanke.
Kul att det går bra för Atom, måste kännas bra :)

/ SatanG
Tyvvär är det nog så att dina barn kommer få läsa extra med om dom skall gå på Internationell skola då Thaiundervisningen inte verkar räcker till på dessa.
Jag vet att @Atom har skrivit här att hans barn får läsa extra Thai när det gäller läsa och skriva och sonen här måste läsa extra Thai för att lära sig läsa och skriva Thai för det dom lär sig i skolan räcker inte till.
Känns inte som att Thailändskan sätts som en hög prioritering på internationella skolor (dom följer kravet, varken mer eller mindre), därför jag funderade på bilingual också.
Men nu är all utbildning i alla andra ämnen så bra här på skolan och språk kan man gå och lära sig extra.

Har ett exempel i villagen vi bor.
En kille han går i årskurs 6, Svensk pappa och Thailändsk mamma, går på samma skola som sonen här.
Han pratar flytande Thai och Engelska, läser och skriver bra Engelska men han är analfabet när det kommer till Thailändska, han kan inte läsa och skriva Thai.

Jag har varit i kontakt med skolan angående det här då jag blev lite förbannad på den undermåliga Thaiundervisningen och undrade vad dom gjorde på Thailektionerna egentligen.
Det verkar inte som någon har tagit upp det här problemet innan och dom skulle gå vidare och göra en utredning på hur det låg till med läskunskaperna hos dom barn på skolan med Thailändskt medborgarskap.

Nu får sonen här gå och lära sig läsa/skriva extra Thailändska med Thailärare utanför skolan så inte han skall hamna i samma situation.

Senast redigerad av en moderator:
Tyvvär är det nog så att dina barn kommer få läsa extra med om dom skall gå på Internationell skola då Thaiundervisningen inte verkar räcker till på dessa.
Jag vet att @Atom har skrivit här att hans barn får läsa extra Thai när det gäller läsa och skriva och sonen här måste läsa extra Thai för att lära sig läsa och skriva Thai för det dom lär sig i skolan räcker inte till.
Känns inte som att Thailändskan sätts som en hög prioritering på internationella skolor (dom följer kravet, varken mer eller mindre), därför jag funderade på bilingual också.
Men nu är all utbildning i alla andra ämnen så bra här på skolan och språk kan man gå och lära sig extra.

Som Mr NewDawn är inne på så ryktas det även på andra håll att extrainkomster för skola och lärare kan vara ett problem. Är det självvalda extrakurser/aktiviteter i mesta möjliga mån så är det nog ok att läsa upp lite Thai ibland.
Jag vet inte vilken skola granntjejen går på men hon är 6-7 år och har timmar med läxläsning varje dag som naturligtvis gör henne duktigt trött ibland. Barn ska vara barn, de har resten av livet på sig att vara vuxna så kinesstilen med pluggande av råfakta etc bör undvikas i största möjliga mån.

/ SatanG

PS Jag förstår att du ibland blir sugen på Bangkok, det är alla i fiskebyn bara det att de är för blyga för att erkänna det ;)

Som Mr NewDawn är inne på så ryktas det även på andra håll att extrainkomster för skola och lärare kan vara ett problem. Är det självvalda extrakurser/aktiviteter i mesta möjliga mån så är det nog ok att läsa upp lite Thai ibland.
Jag vet inte vilken skola granntjejen går på men hon är 6-7 år och har timmar med läxläsning varje dag som naturligtvis gör henne duktigt trött ibland. Barn ska vara barn, de har resten av livet på sig att vara vuxna så kinesstilen med pluggande av råfakta etc bör undvikas i största möjliga mån.

/ SatanG

PS Jag förstår att du ibland blir sugen på Bangkok, det är alla i fiskebyn bara det att de är för blyga för att erkänna det ;)
Men jag brukar lösa det med att besöka Bangkok en dag eller två sen vill jag hem igen, ungefär som när vi skulle kolla på hus, nä vi åker nog hem igen vi har det bättre där.
Ibland blir jag sugen på Isaan med.
Men det är bra att jag åker dit ibland för då förstår jag hur bra det är här och mitt sug är nog inte mer än en liten semestertripp som snabbt ger mig hemlängtan ;)

För 2 år sen dock så sa vi att vi skulle kolla in Bangkok först innan vi bestämde oss för var sonen skulle gå i skola men vi kom fram till att det är bäst här, kanske pga. att jag är gammal fiskare och än sålänge det yrket jag har jobbat längst med ;)

Men jag brukar lösa det med att besöka Bangkok en dag eller två sen vill jag hem igen, ungefär som när vi skulle kolla på hus, nä vi åker nog hem igen vi har det bättre där.
Ibland blir jag sugen på Isaan med.
Men det är bra att jag åker dit ibland för då förstår jag hur bra det är här och mitt sug är nog inte mer än en liten semestertripp som snabbt ger mig hemlängtan ;)

För 2 år sen dock så sa vi att vi skulle kolla in Bangkok först innan vi bestämde oss för var sonen skulle gå i skola men vi kom fram till att det är bäst här, kanske pga. att jag är gammal fiskare och än sålänge det yrket jag har jobbat längst med ;)
Men bor man i Bangkok är ju hemma Bangkok så man längtar nog hem då också. Borta bra men hemma bäst. Har man bra boende och bra socialt liv trvis man nog.

Jag bor i den regionen jag skrev om, jag har jobbat häcken av mig denna våren. Det finns jobb här, när jag har en paus och går ut för en kaffepaus och ser ungs arbetsföra människor gå förbi fabriken och när jag hälsar på min mor som bor i ett hyresområde , min mor är +70 så hon är hemma på dagarna och ser alla unga arbetsföra människor som är ute och latar sig el umgås med varandra, min mor är helt förtvivlad att jag måste jobba 6 dagar i veckan medans hennes grannar slipper,
om man ser någon ute på en onsdagseftermiddag, behöver inte betyda att det är en som inte vill arbeta. Kan mycket väl vara en som jobbar natt. Vad begär du. Skall alla jobba hela sin vakna tid?

kommer ihåg när jag jobbade på fabrik. alla pekade snackade om grekerna som satt på fiken. ingen brydde sig om att jag påpekade att de hade nattarbete eller hade sin frivecka. Många såg ner på dem men inga som snackade ville göra det jobbet som de gjorde

Idag om man går på ett köpcentrum i Sthlm mellan 10 och 11 på förmiddagen är det ju nästan fler folk än på en lördag. Alla har väl inte börjat jobbat natt? Så såg det inte ut för 10 år sedan.

Vi alla vet om detta med den mängd utlänningar som sitter av tiden hemma i Sverige, och inte behöver jobba. Några stycken av dom jobbar helger, och några av dom jobbar natt. Resten av tiden sitter dom på fiken och gör ingenting, familj har dom ingen heller?

Nä som vanligt leka med siffror, och så fort ett jäkla undantag dyker upp, så säger man "generalisera icke".. Men när, tycker jag, överväldigande majoriteten sitter där, och spenderar svenska skatte-pengar och gör fan ingenting, så blir jag, och de flesta andra förbannade.

Vi alla vet om detta med den mängd utlänningar som sitter av tiden hemma i Sverige, och inte behöver jobba. Några stycken av dom jobbar helger, och några av dom jobbar natt. Resten av tiden sitter dom på fiken och gör ingenting, familj har dom ingen heller?

Nä som vanligt leka med siffror, och så fort ett jäkla undantag dyker upp, så säger man "generalisera icke".. Men när, tycker jag, överväldigande majoriteten sitter där, och spenderar svenska skatte-pengar och gör fan ingenting, så blir jag, och de flesta andra förbannade.

Som vanligt i den här frågan, man tittar ut genom köksfönstret och så vet man hur allt är. Det du säger är helt enkelt inte rimligt, så många icke arbetande invandrare finns inte så de skulle kunna fylla alla sveriges fik!

Det är därför fakta är så intressant, för att avslöja skrönor. Skrönor som skadar oskyldiga människor.

Men det verkar som om vissa inte behöver bry sig om fakta, kommer det fakta så är det lögner. Jag bad dig att bevisa en uppenbar lögn för några dagar sedan, det blev väldigt tyst.

Don Quijote, måste säga det bara, att ALLA SVERIGES FIK är nog inte vad vi pratar om här, men en jävvla massa sittplatser på vissa fik...

Jag vet att du älskar invandringen och är positiv till den, hur sjuttan än mängden ser ut, och med vilken fart det än bär av i.... Men vi är olika alla som tur är. Nu gäller det bara att vi får liv i de människor som hatar detta, så de röstar bort alla jävvla PK-jönsar bland politikerna.

Don Quijote, måste säga det bara, att ALLA SVERIGES FIK är nog inte vad vi pratar om här, men en jävvla massa sittplatser på vissa fik...

Jag vet att du älskar invandringen och är positiv till den, hur sjuttan än mängden ser ut, och med vilken fart det än bär av i.... Men vi är olika alla som tur är. Nu gäller det bara att vi får liv i de människor som hatar detta, så de röstar bort alla jävvla PK-jönsar bland politikerna.

Jag älskar inte invandring men jag hatar när man driver hetsjakt på oskyldiga människor.

Fortfarande inga fakta och inga svar, bara hets. Det har infekterat varenda tråd också här. Önskar ni kunde sluta ned det.

Ja vi skall nog sluta, du trivs ju alltid bäst när man lägger skynket på, och döljer all panik som finns hemma i Sverige. Och med detta, så har jag inget mer att tillägga, men det har säkert du, som ändå är den som vill att snacket skall sluta, eller??

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp