A
Anonym
Gäst
Kallar du detta fakta så är jag inte med längre, Det är en gäng teorier och subjektiva åsikter. Jag efterlyser fakta som man kan bygga beslut på, riksdagen lär inte fatta beslut på teorier och åsikter.
Så kommer även du med utvecklingen inom helt andra områden än invandringen, denna gången om vårdplatser. Det är siffror som är resultat av politiska beslut, inte brist på pengar. Man har uppenbarligen inte förutsett den stora invandringen men det kan du väl knappast beskylla invandrarna för. Generellt tycker jag att båda de regeringarna som varit inblandade har varit alldeles för lite proaktiva, enbart reaktiva.
Jag är inte rädd för din sanning eftersom jag inte ser den utan anser att det är ett hjärnspöke. Tyvärr kan jag inte rösta bort både höger- och vänsterregeringarna som misskött sig eftersom alternativet leder Sverige bakåt i tiden genom stora könsfördomar och en mycket konservativ politik vilket jag skrivit om i en annan tråd.
Först, i inlägg #351 i denna tråden skriver ju @SatanG om olika kostnader i budget, som jag antar han refererar till.
Nej jag kallade det inte fakta utan resonemang då du skrev att det inte fanns så många utrikesfödda som är arbetslösa så de skulle kunna fylla alla Sveriges fik.
Vill du ha fakta så kör vi.
Sysselsättningen av utrikesfödda var 68,4% 2016, det skrev du ju själv. Det innebär att 31,6% saknar arbete. I Sverige bodde det, 31/12 2016 enligt SCBs befolkningsstatistik, 1 784497 (av dessa är 39877 från Thailand) som är utrikesfödda. Lite svårt att få fram hur många av dessa som är i arbetsförd ålder (18-65 år) men vi antar 50%. Detta ger att 281 951 personer av utrikesfödda är utan sysselsättning.
Hur många fik kan det finnas i Sverige, nja knappast plats för 300 000. Nu fick du fakta, kan du ta fram platser på cafer, du som är i branschen kan ju även du tillföra lite fakta. Så var det med mitt hjärnspöke, faktan vann jag hade rätt igen.
Fakta och statistik är det oftast regeringen som beställer. Företag beställer för att se var de måste förbättra, politker beställer för att övertyga väljare att deras politik är den bästa. Detta betyder att statistken som tas fram oftast är vinklad.
Jag håller med dig till fyllest at de senaste regeringarna misskött sig å det grövsta och just det är det ju vi diskuterar. Vi diskuterar ju inte enskilda invandrare som missköter sig. Har Sverige en politik som innebär att arbete knappast lönar sig och man kan ta del av det från dag ett i Sverige är det ju självklart att det drar till sig dessa människor. Vidare fungerar ju inte integrationen och religonsfrihet där man tillåts att predika ut IS propaganda (nej tyvärr menar jag inte is i ölen) i fredagsbönen.
Det är ju detta vi måste ändra på.
För några årsedan, hade du ju stort förtroende för politiker och tyckte att alla invandrar skötte sig och att det inte fanns en övre gräns. Det possitiva är ju att du börjar inse och gör lite pudlar här och där.