Gifte sig 2016 men får inte leva ihop i Sverige.

Hoppas det löser sig för dem. Flytta till Thailand är kanske inte så dumt det heller. Menade inget illa med mina inlägg men förstår faktiskt Migrationsverket med den information som är tillgänglig.
Göran har varit beredd flytta till Thailand länge. Han har dock mycket bekymmer om hur det blir med Melkers. Numera har storleverantörer som Scan mfl tagit över marknaden så hans fabrik är inte så stor som tidigare. Men den är betydande som en Faluprofil med kopplingen till Falukorv mm.
Göran själv sitter som produktionsledare medan brodern står för adm. Det går säkerligen att lösa.
Har Göran sedan önskan att flytta till Sverige med sin fru får migrationsverket svårare avslå om de levt som gifta i Thailand 2-4år.

Ja det är registrerat. Artikeln valde bara tala om ceremonier, betydde inte att det inte är registrerat.

Då hade jag bett Migrationsverket rätta upp i detta skenäktenskap hos antingen Skatteverket eller kontakta Thailand för att annullera detta.

Här ser man vad tidningar ställer till med. Knapphändig information och dessutom verkar dom ge sig in på ämnen dom inte först sig på.
Inte konstigt att man läser tidningar med ena ögat stängt och det andra ögat kisar man med.

Jag hade utan minsta tvivel varit ett rövhål (vilket jag är duktig på) med Migrationsverket.
Jag hade ifrågasatt både tjänstemän och chefers existens på Migrationsverket och eventuellt om dom verkligen är berättigade att existera över huvudtaget.

Då hade jag bett Migrationsverket rätta upp i detta skenäktenskap hos antingen Skatteverket eller kontakta Thailand för att annullera detta.

Här ser man vad tidningar ställer till med. Knapphändig information och dessutom verkar dom ge sig in på ämnen dom inte först sig på.
Inte konstigt att man läser tidningar med ena ögat stängt och det andra ögat kisar man med.

Jag hade utan minsta tvivel varit ett rövhål (vilket jag är duktig på) med Migrationsverket.
Jag hade ifrågasatt både tjänstemän och chefers existens på Migrationsverket och eventuellt om dom verkligen är berättigade att existera över huvudtaget.
Haha, ja, Göran är inte en timid person när han blir ilsken. Han har tvärtemot alla rekommendationer kontaktat migrationsverket med "personliga" brev. Jag oroade mig varje gång att de skulle bli förbannade på honom och jävlas tillbaks.
Vem vet, kanske det finns en sådan ingrediens också?
Jag skall se om jag kan locka honom till detta forum senare när han vaknar, så får vi se om han orkar och har lust diskutera med oss här.
Han är betydligt mer social än vad jag är, så jag tror det skulle vara ett tillskott för TS.
Vi får se.

Haha, ja, Göran är inte en timid person när han blir ilsken. Han har tvärtemot alla rekommendationer kontaktat migrationsverket med "personliga" brev. Jag oroade mig varje gång att de skulle bli förbannade på honom och jävlas tillbaks.
Vem vet, kanske det finns en sådan ingrediens också?
Jag skall se om jag kan locka honom till detta forum senare när han vaknar, så får vi se om han orkar och har lust diskutera med oss här.
Han är betydligt mer social än vad jag är, så jag tror det skulle vara ett tillskott för TS.
Vi får se.

Min första fråga är om hans fabrik tillverkade korven i Fäbojäntan. En fråga vi alla behöver svar på så bjud in honom!

Jag har tidigare här på TS kritiserat tidningar och dess reportrar med reportage. De är inte en källa till fakta, utan snarare mer förvirrar alternativt förvrider verkligheten för att passa det budskap de vill ge.

Angående det här med språkproblemen säger Göran så här:
Hur många har inte språkbegränsningar, oavsett språk ? Hur många ger bara upp trots att de har rätt. Det är jobbigt att kämpa för att få rätt och kanske kommer jag oavsett min kamp inte uppnå det jag anser vara rätt inte få rätt i migrationsverkets ögon, men jag kämpar på för att jag vill kunna se mig själv i spegeln. Jag vill fortsätta att bidra till vårt relativa välstånd och jag vill göra det med min hustru vid min sida. Får jag inte göra det så får jag väl tyvärr acceptera faktum och flytta 6 månader/år till Thailand och min fru kommer aldrig att bidra till svenskt tillväxt

ok, nu vart han vaken och har fått inbjudan av mig per messenger. Han skulle kolla senare var svaret. Tror han sitter med Puttama just nu, det är brukligt när han vaknar på morgonen.
Hoppas verkligen att det löser sig för dom, det måste vara riktigt jobbigt när man blir misstrodd på det sättet. Hoppas på det bästa, han är självklart välkommen hit.

Här ligger nog mycket begravt. Nu har vi två stories från ena sidan och inget från myndigheten.

Har man nu sökt flera gånger under flera år och därtill varit i migrationsdomstolen som det påstås men ändå fått avslag, ja då finns det ju skäl.

Så likt så många gånger får vi här bara "en sanning"...

Här ligger nog mycket begravt. Nu har vi två stories från ena sidan och inget från myndigheten.

Har man nu sökt flera gånger under flera år och därtill varit i migrationsdomstolen som det påstås men ändå fått avslag, ja då finns det ju skäl.

Så är det, migrationsverket är ju inte medlem här.
Om Göran väljer bli medlem här, har vi iaf en betydligt bättre källa över vad som hänt än vad jag är.

Jag hade nog varit mera tveksam om inte @PeterSfa varit god vän med honom. Det räcker för att jag skall tro på det.

Jag hade nog varit mera tveksam om inte @PeterSfa varit god vän med honom. Det räcker för att jag skall tro på det.

Fast samtidigt undrar man om Migrationsverket kan missköta sig så gravt utan att det är en hel del fel i ansökan. Många småfel skapar ett stort fel.
Någonstans har det gått fel och för att rätta till det så behöver man nog veta vad som gått fel.

Att Migrationsverket är långsamma är en sak. Men fel ska dom inte göra.

Kraven för uppehållstillstånd är enkla.
1. Ekonomi
2. Bostad
3. Seriöst förhållande

Det verkar vara det sista som skitit sig.
Här bör man nog kunna vara i direktkontakt med handläggaren och det är inga större problem att kontakta handläggarens chef.

Men har man varit i typ migrationsdomstolen utan att ens försöka göra något åt felen man eventuellt har gjort i ansökan, så är det kanske klassisk tjurskallighet som sätter käppar i hjulen.

Tidningar kan skriva och vända ord så det står härliga till. Hoppas verkligen han får rätt, för som MIG hänvisar till skenäktenskap är ju bara bull, behöver inte vara gift med en Thai för att få UT.

Alldeles sant, det är säkerligen en av deras skäl. Att de så snabbt gifte sig. Hur många gånger hade de träffats innan dess och hur kommunicerade de tillräckligt för att skapa en relation INNAN äktenskapet.

Att Göran är kär/förälskad/gula febern är det nog ingen av oss som ifrågasätter, då de flesta av oss har egen erfarenhet. Men myndigheten skall göra bedömningar av förhållandet, inte Görans del av förhållandet.

Har nu damen varit i Sverige innan, kanske sökt något med någonannan? Fått avslag? Åkt hem, träffade Göran veckan efter och gifte sig två vevkor senare. Då kan man förstå deras ställningstaganden.

Som sagt, vi har för lite och ensidig fakta i ärendet. Myndigheter kan vara fyrkantiga och bråkiga men har man lite sans och balans brukar man kunna förstå varför de gör som de gör och hur man skall göra för att lösa knuten.

Att efter fyra års äktenskap fortfarande inte kunna kommunicera gör nog inte saken bättre och varför har han inte tagit henne till Sverige på besök varje år?

Fast samtidigt undrar man om Migrationsverket kan missköta sig så gravt utan att det är en hel del fel i ansökan. Många småfel skapar ett stort fel.
Någonstans har det gått fel och för att rätta till det så behöver man nog veta vad som gått fel.

Att Migrationsverket är långsamma är en sak. Men fel ska dom inte göra.

Kraven för uppehållstillstånd är enkla.
1. Ekonomi
2. Bostad
3. Seriöst förhållande

Det verkar vara det sista som skitit sig.
Här bör man nog kunna vara i direktkontakt med handläggaren och det är inga större problem att kontakta handläggarens chef.

Men har man varit i typ migrationsdomstolen utan att ens försöka göra något åt felen man eventuellt har gjort i ansökan, så är det kanske klassisk tjurskallighet som sätter käppar i hjulen.
Som jag förstod Göran för något år sedan så var iaf den senaste ansökan skriven av en Jurist i migration. Dock skall jag låta det vara sagt som något osäkert då det var den bild jag fick när Göran berättade.
För mig har det hela tiden känts som de stöter sig på åldersskillnaden, möjligen i kombination med något som hänt tiden före de träffades.
Enligt migrationsverkets praxis är de inte skyldiga att ge information om tidigare kännedom, varken i domstol eller till Göran. Per praxis är det bara Puttama som kan få ta del av den informationen.
Migrationsverket har inte varit tydliga om sina skäl.

Som jag förstod Göran för något år sedan så var iaf den senaste ansökan skriven av en Jurist i migration. Dock skall jag låta det vara sagt som något osäkert då det var den bild jag fick när Göran berättade.
För mig har det hela tiden känts som de stöter sig på åldersskillnaden, möjligen i kombination med något som hänt tiden före de träffades.
Enligt migrationsverkets praxis är det inte skyldiga att ge information om tidigare kännedom, varken i domstol eller till Göran. Per praxis är det bara Puttama som kan få ta del av den informationen.
Migrationsverket har inte varit tydliga om sina skäl.
Ja helt klart att MIG vet något som ”vi” inte vet.

Alldeles sant, det är säkerligen en av deras skäl. Att de så snabbt gifte sig. Hur många gånger hade de träffats innan dess och hur kommunicerade de tillräckligt för att skapa en relation INNAN äktenskapet.

Att Göran är kär/förälskad/gula febern är det nog ingen av oss som ifrågasätter, då de flesta av oss har egen erfarenhet. Men myndigheten skall göra bedömningar av förhållandet, inte Görans del av förhållandet.

Har nu damen varit i Sverige innan, kanske sökt något med någonannan? Fått avslag? Åkt hem, träffade Göran veckan efter och gifte sig två vevkor senare. Då kan man förstå deras ställningstaganden.

Som sagt, vi har för lite och ensidig fakta i ärendet. Myndigheter kan vara fyrkantiga och bråkiga men har man lite sans och balans brukar man kunna förstå varför de gör som de gör och hur man skall göra för att lösa knuten.

Att efter fyra års äktenskap fortfarande inte kunna kommunicera gör nog inte saken bättre och varför har han inte tagit henne till Sverige på besök varje år?
Något är det ju uppenbart som Migrationsverket hänger upp sig på, hoppas att detta kan rättas till. Åldersskillnad skall inte utgöra något hinder, då hade min teerak aldrig fått komma hit.

Som sagt, det hade varit intressant om Göran blir medlem här och jag är säker på att vi kan diskutera detta seriöst om så blir fallet.

Liknande trådar

J
Svar
0
Visningar
778
Johann Bergstrand
J
G
Svar
19
Visningar