Gummiträd, gummiplantage i Thailand

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"in-ka " sa:
jo det var just det
tror inte man ska lita på NÅGON här, pengars makt, någon som har några ideer om hur man ska säkerställa att VÅRA träd blir gödslade å inte grannens eller övriga familjens,
dold kamera? 555
Jag skulle rekommendera dig att du anlitar exempelvis någon landsman som tar hand om gödningen och ser till att den blir utförd riktigt. Du kan alltid säga att den personen står för kostnaderna, så att de inte känner sig kränkta.
Om det är handelsgödsel som gäller går det väldigt snabbt att utföra en sådan här gödning. Hur många träd är det som skall gödslas och hur gamla är träden ?
Om du uppger åldern på träden kan jag förklara hur gödningen bör gå till ?

"Rong " sa:
Jag skulle rekommendera dig att du anlitar exempelvis någon landsman som tar hand om gödningen och ser till att den blir utförd riktigt. Du kan alltid säga att den personen står för kostnaderna, så att de inte känner sig kränkta.
Om det är handelsgödsel som gäller går det väldigt snabbt att utföra en sådan här gödning. Hur många träd är det som skall gödslas och hur gamla är träden ?
Om du uppger åldern på träden kan jag förklara hur gödningen bör gå till ?
hej det rör sej om ca 1300 träd om det stämmer, jag har inte räknat, ca 14 rai, ca 3 år gammla snart

Treåriga träd behöver ca 250-300 gr handelsgödsel av den kvaliten som kostar ca 900 Baht per 50 kg säck. Den här gödningen bör göras tre gånger varje gång 250-300 gr, vid början av regnperioden första gången och vid slutet andra och tredje gången.
Det bästa är att slå med en lång hacka 4 gropar runt varje träd och fylla groparna med gödning och sparka igen gropen att handelsgödseln täcks med jord.
Det finns ett annat sätt som vi tillämpat med bra resultat men då måste regn komma, eller att det är mycket vått i marken och det är att låta handelsgödseln strila ut från en mindre säck och personen går bredvid trädraden på båda sidor. Det är mycket lättsamt och går snabbt att göda på det viset, vi har tillämpat det när träden blivit 4 år och äldre
Du behöver ca 7-8 50 kg säckar för 1300 träd varje gödning.

"Rong " sa:
Treåriga träd behöver ca 250-300 gr handelsgödsel av den kvaliten som kostar ca 900 Baht per 50 kg säck. Den här gödningen bör göras tre gånger varje gång 250-300 gr, vid början av regnperioden första gången och vid slutet andra och tredje gången.
Det bästa är att slå med en lång hacka 4 gropar runt varje träd och fylla groparna med gödning och sparka igen gropen att handelsgödseln täcks med jord.
Det finns ett annat sätt som vi tillämpat med bra resultat men då måste regn komma, eller att det är mycket vått i marken och det är att låta handelsgödseln strila ut från en mindre säck och personen går bredvid trädraden på båda sidor. Det är mycket lättsamt och går snabbt att göda på det viset, vi har tillämpat det när träden blivit 4 år och äldre
Du behöver ca 7-8 50 kg säckar för 1300 träd varje gödning.
tack för din tid att svara, jag är fullständig amatör och suger åt mej info som en svamp, vad kostar ca om vi tar till 500kg dvs 10 säckar

"in-ka " sa:
tack för din tid att svara, jag är fullständig amatör och suger åt mej info som en svamp, vad kostar ca om vi tar till 500kg dvs 10 säckar
Ca 9000 Baht och det är en mycket bra handelsgödsel för gummiträd. När du köper handelsgödsel går till en butik som har brett sortiment och där kan du fråga efter en lämplig sort, de är oftast mycket kunniga i de här butikerna vad som är lämplig gödsel för treåriga träd.

Hej Rong!
Tack för en bra upplysning om gummiträd! Själv har min dotter ca. 700 träd (2 år) på 9 rai och ungefär 8 rai med sockerrör, drygt 3 månader. Vi gödslar med Urea Fertilizer blandat med Organic Fertilizer för gummiträden. Till sockerrören används ปุ๋ยหัววัวคันไถ.
Vad tror du om detta?
Ps. Marken ligger söder om Udon-Thani, 2 mil ifrån.

Mvh Jörgen

unnamed-2.jpg

unnamed-7.jpg

Man räknar med om träden är 2 år gödslar man 200 gr 3 gånger per år vid regnperioden och är de 3 år är det 300 gr. Det här beror också på vilken handelsgödsel man använder. De här som säljer handelsgödsel de stora shoparna är kunniga vad som är bra handelsgödsel. Det har funnits skojare som sålt kopior och innehållet inte varit det riktiga, men de stora shoparna befattar sig inte med sådant. Det som kostar i handelsgödseln är nitratet som till stor del importeras från Norge, därför kan sägas dyr gödsel är bra, mycket billig är inte bra.
Det här gummifältet du visar bild på verkar de har kört med en järnbuffel tvärs över raderna för att få bort ogräset och fältet är helt platt. En risk finns vid större regn kan det bildas vatten som gör att rötterna kvävs om det inte kan rinna undan.
Om du ser bild #46 kan du se att marken lutar mot centrum från träden, som gör att träden kan inte kvävas av vatten.
Alternativet för handelsgödsel av gummifält är kogödsel eller buffalogödsel, men absolut inte hönsgödsel.
Vad gäller sockerrör ett bra gödningämne är hönsgödsel som också blir mycket billigare än handelsgödsel. Jag känner till en sockerrörsodlare han använder endast hönsgödsel och får skördar på 10 ton per rai som är mycket bra, många kommer inte upp i mer än 4-5 ton. Hönsgödseln är den näringsrikaste naturgödseln och innehåller mycket nitrat=kväve. De här stora broilerfarmarna täcker golvet med risskal innan kycklingarna tas in och sedan när broilern går till slakt kör de in med lastmaskin och rensar lokalen, därför finns det hela berg med hönsgödsel. Mycket lämplig gödsel för tapioca och sockerrör, på senare tid har de börjat göra pellets av hönsgödseln, som är en mycket bra ide.
Problemet med socker är när det skördas är det långa köer till millarna det kan var 200 lastbilar i kö och får vänta i 2-3 dygn innan de kan tömma lasten.
Tranporten är dyr och odlingen får inte ligga för långt från millen. Sedan börjar det bli svårt att få folk som cuttar sockerrör, det finns maskiner som cuttar men de är dyra i inköp och många har små fält, som försvårar rationell drift.
Ogräsbekämpningen som görs inne i fältet med handspruta är inte hälsosam, thaiarna sätter endast en T-shirt som mask och inne i odlingen är det vindstilla med höga rör, som gör att de inandas de här giftet, eftersom de använder inte skyddmask.
Det finns speciella traktorer som sprutar och går ovanför sockerrören, men det är endast de stora odlarna som har sådana traktorer.

Nu har gummiträden börjat fälla löv och säongen är över för tappningen.
Priset har de senaste åren gått ned kraftigt det ligger på 30% sett till den höga nivån som var för några år sedan.
Men de tappare vi har, de har varit ändå mycket nöjda med inkomsten, de har kunnat tjäna varje dag de varit ute och tappat 500-600 Baht per dag. Om de har ett fält att tappa tar de ena halvan en dag och nästa dag nästa halva, som gör att träden får vila en dag. Vissa tappar samma fält två dar i rad och vilar en dag, men jag tror de förlorar i längden. De här tapparna vi har är mycket försiktiga att skära är skickliga helt enkelt, skär de för djupt kommer det ut mycket gummi men kan mycket lätt skada träden, som jag sett har skett på många andra ställen.
Det kan vara svårt att få tag i bra tappare, därför det är efterfrågan på bra tappare.
Många är intresserade av gummitappning därför de är sina egna bossar och har ingen som hönsar och ger order till dem.
Naturligtvis drömmer de om att priserna skall gå upp till nivån som var tidigare, så att inkomsten blir 3 gånger så stor för dem.
Tidigare var det demonstrationer bland de som har gummifält och de ville få hjälp av staten därför priserna hade gått ned kraftigt. De fick igenom att staten skulle betala 2520 Baht per rai upp till 25 rai som ett stöd. Det här skulle medföra att den som har 25 rai fick 63.000 Baht. Den här iden var mycket bra därför pengarna gick direkt från staten till gummifältägaren och det finns inga mellanhänder. Kan inte jämföras med risstödet där det finns massor av mellanhänder och kostar också massor med pengar.
Vad som har hänt några 63.000 Baht har inte kommit till gummifältägarna men de blev lovade pengar när de kom med förslaget , vad orsaken är har inte framkommit.

"Rong " sa:
Man räknar med om träden är 2 år gödslar man 200 gr 3 gånger per år vid regnperioden och är de 3 år är det 300 gr. Det här beror också på vilken handelsgödsel man använder. De här som säljer handelsgödsel de stora shoparna är kunniga vad som är bra handelsgödsel. Det har funnits skojare som sålt kopior och innehållet inte varit det riktiga, men de stora shoparna befattar sig inte med sådant. Det som kostar i handelsgödseln är nitratet som till stor del importeras från Norge, därför kan sägas dyr gödsel är bra, mycket billig är inte bra.
Det här gummifältet du visar bild på verkar de har kört med en järnbuffel tvärs över raderna för att få bort ogräset och fältet är helt platt. En risk finns vid större regn kan det bildas vatten som gör att rötterna kvävs om det inte kan rinna undan.
Om du ser bild #46 kan du se att marken lutar mot centrum från träden, som gör att träden kan inte kvävas av vatten.
Alternativet för handelsgödsel av gummifält är kogödsel eller buffalogödsel, men absolut inte hönsgödsel.
Vad gäller sockerrör ett bra gödningämne är hönsgödsel som också blir mycket billigare än handelsgödsel. Jag känner till en sockerrörsodlare han använder endast hönsgödsel och får skördar på 10 ton per rai som är mycket bra, många kommer inte upp i mer än 4-5 ton. Hönsgödseln är den näringsrikaste naturgödseln och innehåller mycket nitrat=kväve. De här stora broilerfarmarna täcker golvet med risskal innan kycklingarna tas in och sedan när broilern går till slakt kör de in med lastmaskin och rensar lokalen, därför finns det hela berg med hönsgödsel. Mycket lämplig gödsel för tapioca och sockerrör, på senare tid har de börjat göra pellets av hönsgödseln, som är en mycket bra ide.
Problemet med socker är när det skördas är det långa köer till millarna det kan var 200 lastbilar i kö och får vänta i 2-3 dygn innan de kan tömma lasten.
Tranporten är dyr och odlingen får inte ligga för långt från millen. Sedan börjar det bli svårt att få folk som cuttar sockerrör, det finns maskiner som cuttar men de är dyra i inköp och många har små fält, som försvårar rationell drift.
Ogräsbekämpningen som görs inne i fältet med handspruta är inte hälsosam, thaiarna sätter endast en T-shirt som mask och inne i odlingen är det vindstilla med höga rör, som gör att de inandas de här giftet, eftersom de använder inte skyddmask.
Det finns speciella traktorer som sprutar och går ovanför sockerrören, men det är endast de stora odlarna som har sådana traktorer.

Hejsan, tack för jättebra professionella upplysningar! (Enligt mig). Bilderna var tagna för 3 veckor sedan via Fb. Jag förmodar att han har en harv med skivor (tallrikar). Vad ska man använda för redskap som är mest lämpligt för vatten av rinning, har du några förslag?
Lite svårt att förklara för dem via telefon från Sverige.
Med vänliga hälsningar Jörgen :beer:

Vi använder en mindre traktor Kubota 45 hk med tallriksplog är väl 6 tallrikar och med den kör man ned ogräset och gör att det blir en sänkning i mitten, som du ser samlas vattnet i mittfåran, sedan har vi gjort små vallar för att kvarhålla vattnet, så att det inte drar med jord när det regnar kraftigt.

603.webp

Här kan du se när traktorn plöjer ned ogräset, som man kan säga blir till gödsel sedan, det är ett effktivt och lättsamt sätt att plöja ned ogräset.
Sedan vid och mellan träden är det bästa att spruta med växtgift, det är en plastbehållare på 16 L man bär på ryggen och pumpar med ena armen, numera finns också batteridriven spruta. Naturligtvis kan man rensa ogräset mekaniskt men det är mycket mer jobb och kommer snabbt igen.

247.webp

Här har fältet börjat tappas, men som du ser lutar marken mot mitten för vattnet.
Jag tror alla tre bilderna är från samma fält. När kronorna går ihop kommer inte mycket ljus till marken, som också gör att det kommer upp mycket lite ogräs. Tappningen börjar man vid 7 års ålder om träden är skött hyfsat.

661.webp

Farlanger.
Jag kanner farlanger som ager gummitrad,det ar stora omkostnader,i slutandan ar det inte sakert att det blir nogon storre vinst.

"piloten " sa:
Farlanger.
Jag kanner farlanger som ager gummitrad,det ar stora omkostnader,i slutandan ar det inte sakert att det blir nogon storre vinst.

Rong verkar driva "sitt" jordbruk professionellt, fina bilder, säkert lönsamt.

Är det Rongs fält då eller bilder han googlat fram? Vad jag förstått på övriga inlägg är varken han eller hans frus familj bönder.

"Jonas " sa:
Är det Rongs fält då eller bilder han googlat fram? Vad jag förstått på övriga inlägg är varken han eller hans frus familj bönder.
Läs tråden...Du måste skaffa en tjockare plånbok om du ska ha råd med sådana fält...555
En allmänt ställd fråga...Har thaibönderna fått sina pengar från staten för riset?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
62
Visningar
4 K
Raderad medlem 9675
R

Tillbaka
Topp