Hundätande Kambodjaner i Pattaya

Tack gubbar för stödet... gladde mig att trots allt några vågade erkänna...

Nä jag har heller inte behov av det, men kunde ju inte tro att ett relativt vanligt ord skulle skapa en sådan uppståndelse.

Herbivor, Omnivor och Karnivor, växtätare, allätare respektive köttätare (på spanska Carne = kött som i Chili Con Carne. Vor från latinets vorus = sluka.

Herb från latinets Herba = växt och på engelska heter ju ört Herb. Vi pratar här om kött, respektive vegetarianism och och olika djur, kan ju tycka att det är väl ändå inte så svårt att lägga ihop 2+2.

Jag trodde ju i min enfald att de här orden var väl kända och som sagt var har tidigare använt det i forumet både herbivor och omnivor och aldrig att någon reagerat, men jag skall bättra mig, det är ju helt tydligt.:):(

Att din far inte använde det beror kanske på att de här orden inte tillhör biologin utan zoologin!:)

Dom här orden är välkända och allmänt använda. Det är nog nivån på forumet som är rätt låg....

Men jösses vilken uppståndelse över några ord. När jag läste vad @Lyco skrivit så kände jag på mig vad ordet herbivor betydde men kände att jag behövde kolla upp det.

Som gammal bilmek och numera datanörd så händer det säkert att jag slänger ur mig termer som andra, som har en annan bakgrund, inte känner till. Det kallas snarare för fikonspråk :)

Tack Lyco, känner mig mer upplyst idag :)

Men jösses vilken uppståndelse över några ord. När jag läste vad @Lyco skrivit så kände jag på mig vad ordet herbivor betydde men kände att jag behövde kolla upp det.

Som gammal bilmek och numera datanörd så händer det säkert att jag slänger ur mig termer som andra, som har en annan bakgrund, inte känner till. Det kallas snarare för fikonspråk :)

Tack Lyco, känner mig mer upplyst idag :)

Eller vad jag brukar kalla en viss Terminologi (fackspråk)

Ett fång rosor till Lyco och mig själv, som egenhändig lyckades ruska liv i gubbfanskapen på forumet...
:D:D:D:D:D:D:D

Senast redigerad av en moderator:
Det resonemanget kan jag godta eller helt enkelt anse överenstämma med mig , hund , gris katt eller annat tamdjur som häst mm, det handlar om känslor för just det eller dem djuren , djur skall överlag behandlas med respekt ,när det gäller överpopulaton skall den beskattas av det högst på näringspyramiden stående däggdjuret /predatorn nämligen människan , det skall göras med kunskap samt med minst möjliga lidande ,dvs ej halaslakt ,strypning eller klubbning med hammare som dessa Kambodjaner visat sig göra ,, för övrigt ,...är Jakt som även diskuterades ett mycket humant sätt att sköta ett viltbestånd ,med kunskap om viltbeståndets storlek mm skall det beskattas för Naturen samt reproduktionen på ett så fördelaktigt som möjligt sätt ... Men för det krävs kunskap och erfarenhet , det har idag jägare , bättre än någonsin ! Menjaktmotståndare och de som generellt påstår att det är djurplågeri att skjuta vilt i skogen har ingen kunskap i ämnet alls och torde därför enbart hålla truten stängd i denna fråga ,åsikter bör underbyggas ...
;)
Jakt kan bedrivas på många olika sätt humant eller inhumant inte bara asiater som gör det inhumant. För inte så mång år sedan Norge och andra västländer klubbade sälungar på grönland enbart för skinnets skull.Norge ansåg det vara en human jakt, medan andra ansåg det vara för dj ligt. Den som jagar tycker det är ok jakt medan andra som ser på tycker anorlunda. Alla har vi våra åsikter men det är ok att vi tycker olika.Så ska det vara i en demokrati.

Hahahaha den va rolig den..... välkända och allmänt använda,, Birger snälla.. vilken värld kommer du ifrån...
Jag kommer från en värld där man normalt är allmänbildad. Vet man inte vad ett ord betyder, så slår man upp det. Akademins ordlista finns på nätet. Men man förenklar inte sitt tal för att det skall passa analfabeterna.

Jakt kan bedrivas på många olika sätt humant eller inhumant inte bara asiater som gör det inhumant. För inte så mång år sedan Norge och andra västländer klubbade sälungar på grönland enbart för skinnets skull.Norge ansåg det vara en human jakt, medan andra ansåg det vara för dj ligt. Den som jagar tycker det är ok jakt medan andra som ser på tycker anorlunda. Alla har vi våra åsikter men det är ok att vi tycker olika.Så ska det vara i en demokrati.

Du har aldrig slaktat med klubbning, eller hur? Kan Du träffa rätt är det totalt humant, som att släcka ljuset.

Jag är i Kina nu, som så ofta, och här äter man också hund. Dock är det numera nästan omöjligt att finna hund på matsedlarna i storstäderna och anledningen är enkel; idag är hunden ett sällskapsdjur för stadsfolket i Kina och vem vill äta sin kompis?

På samma sätt har jag en kusin i Sverige som är uppväxt på bondgård med mjölkkor och han äter inte nötkött. Han bangar inte för revbensspjäll eller en fläskkotlett men han kan bara inte äta en biff då han sedan han lärde sig gå älskade sina kor.

Jag skulle aldrig äta hund då jag älskar hundar men efter 20 år i Kina så är det ju inte omöjligt att någon av de där skumma rätterna på snurrbordet faktiskt var hund. Om någon vill äta hund och slakten med mera gått rätt till har jag dock, som köttätare, ingen moralisk rätt att protestera.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp