Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Hej

Det finns nog lite olika uppfattningar om vad som är viktigt i livet, vad man sätter värde på och vad man egentligen behöver för att känna sig lycklig.

Mvh isan lover

Jag blir inte lycklig av nya skor eller en ny TV.
Däremot så föredrar jag bekväma skor.
Att knalla runt i nedslitna träskor gör mig inte lycklig det heller.

Eftersom du inte tycker att pengar är så viktigt så kan man ju undra varför du sparar dessa på hög som att det vore dina barn.
Är det inte bättre att sätta sprätt på stålarna t,ex måla sjöboden med 14 lager färg, total polering av fiskebåten och ett par åror i kolfiber och titan.
Varför är du så rädd att använda pengarna och bli av med dessa?

Hej

Det finns nog lite olika uppfattningar om vad som är viktigt i livet, vad man sätter värde på och vad man egentligen behöver för att känna sig lycklig.

Mvh isan lover
Så är det ju absolut! Tur är väl det. På senare år verkar det ha blivit poppis med att ”bo på landet” alltså där jag har bott dom senaste 20 åren. Det har inneburit att jag inte längre ”bor på landet” samt att bostadspriserna har nått absurda nivåer.
Detta innebär att jag måste flytta eller stå ut med att ha en massa city slickers till grannar :rolleyes:

Så är det ju absolut! Tur är väl det. På senare år verkar det ha blivit poppis med att ”bo på landet” alltså där jag har bott dom senaste 20 åren. Det har inneburit att jag inte längre ”bor på landet” samt att bostadspriserna har nått absurda nivåer.
Detta innebär att jag måste flytta eller stå ut med att ha en massa city slickers till grannar :rolleyes:

Ja, att bo på landet med nära tillgång till stad är riktigt bra. Jobbigt bara när folk upptäcker det.

På 25 år har det hänt mycket.
Hua Hin är närmare 18km i längd och 3km i bredd.
Omsättningen på barer är hög och byter ägare regelbundet.
Mer utbud än kunder.

Du låter som BTT
Hej

Hua Hin var som bäst på 80-talet, då trivdes t.o.m jag där, då var turisterna en liten minoritet och längs havet där det nu är hotell, butiker och restauranger bodde det fiskare med sina familjer, dessa kunde man åka med ut och dra tonfisk m.m, besökte Hua Hin för ca 10 årsedan och kände knappt igen mig, det som en gång var ett litet lugnt samhälle med några få mindre gator och en levande hamn var nu en storstad.

Mvh isan lover

Eftersom du inte tycker att pengar är så viktigt så kan man ju undra varför du sparar dessa på hög som att det vore dina barn.
Är det inte bättre att sätta sprätt på stålarna t,ex måla sjöboden med 14 lager färg, total polering av fiskebåten och ett par åror i kolfiber och titan.
Hej

Du har helt rätt här, jag rankar både hälsa, vänner, natur och aktiv fritid mer än prylar, men var du har fått det ifrån att jag skulle vara rädd för att använda mina pengar förstår jag inte, dom används verkligen men ökar ändå. :)

Mvh isan lover

Hej

Hua Hin var som bäst på 80-talet, då trivdes t.o.m jag där, då var turisterna en liten minoritet och längs havet där det nu är hotell, butiker och restauranger bodde det fiskare med sina familjer, dessa kunde man åka med ut och dra tonfisk m.m, besökte Hua Hin för ca 10 årsedan och kände knappt igen mig, det som en gång var ett litet lugnt samhälle med några få mindre gator och en levande hamn var nu en storstad.

Mvh isan lover
Phuket bangkok pattaya udon thani mm, det har hänt mycket i hela Thailand sedan 80 talet!

Hej

Du har helt rätt här, jag rankar både hälsa, vänner, natur och aktiv fritid mer än prylar, men var du har fått det ifrån att jag skulle vara rädd för att använda mina pengar förstår jag inte, dom används verkligen men ökar ändå. :)

Mvh isan lover

Du verkar så enormt fokuserad på att saker är billigt och helst gratis, så jag drog helt enkelt slutsatsen att saker helst inte får kosta något.
Det ska levas så billigt som möjligt i var och varannat inlägg.
Bilen ska vara så billig som möjligt, flyget ska vara så billigt som möjligt och semestern ska vara så billig som möjligt.

Du kan ju inte lämna efter dig något arv då dina barn får en orättvis fördel jämfört med andra barn.

Att folk sparar pengar på hög handlar väl om trygghet?

Livet bjuder på överraskningar och då kan det ju vara bra att ha ett kapital att ta av än att stå där handfallen.

Du skiter kanske i om du får leva på risgrynsgröt och knäckebröd om oturen kommer?

Men alla fixar inte det.

BTT

Livet bjuder på överraskningar och då kan det ju vara bra att ha ett kapital att ta av än att stå där handfallen.

Du skiter kanske i om du får leva på risgrynsgröt och knäckebröd om oturen kommer?

Men alla fixar inte det.

BTT
Knäckebröd är inte billigt i Thailand så många gånger som du varit här.

Men alla fixar inte det.

BTT

Nejdå, jag har ett litet sparkapital om det skulle behövas.
Men folk verkar ju käka risgrynsgröt och knäckebröd för att dom är rädda för att dom kanske kommer att få äta just risgrynsgröt och knäckebröd.

Nu verkar ju just du ha haft otur och avsaknad av sparkapital. Det har ju skitit sig ordentligt flera gånger och det är nog inte på grund av otur.

Tror jag hade levt rätt gött som singel på 30.000 thb i månaden.
Jag har en condo betald, räknar inte med några hutlösa el och vattenavgifter.
Idag har jag brännt på mig själv 198 baht på frukost, 50 baht på en glass och 100 baht gym, har jag 650 baht kvar att göra slut på mig själv idag.
Jag har tagit fram en fläskfile ur frysen, den kostade runt 60 baht, räcker till par middagar.
Så 30 baht + 20 baht för tillbehör.
600 baht kvar för dagen, gör jag slut på 100 baht till har jag 1500 baht imorgon.
Hade jag vart i condon hade jag säkert sovit middag nu efter träningen sen ett eftermiddagsdopp i poolen, kolla lite ts och läsa en bok i en solstol.
Kollat lite krypto och aktier innan jag somnat vid 21 ;)

Självklart lever du ganska bra på 30,000 Baht/månad om du är själv och har boendet betalt. Som jag skrev förra helgen så levde vi bra på ungefär 30,000/månad hemma i byn under lock-down, och då var vi tre personer.

Den dagen vi flyttar tillbaka till Thailand så är jag säker på att jag och frugan kommer leva på under 30,000 Baht i månaden om man bara räknar löpande kostnader. En 5-dagars tripp till Lanta eller Phuket kommer dock kosta minst 2 månadsbudgetar, en 5 dagarstripp till Osaka 4 månadsbudgetar och en månad i Europa nästan en hel årsbudget, så jag är glad att vi inte kommer vara tvungna på att leva på 360,000 Baht/året även om 30,000 Baht/månad kommer fungera de flesta månaderna.

Självklart lever du ganska bra på 30,000 Baht/månad om du är själv och har boendet betalt. Som jag skrev förra helgen så levde vi bra på ungefär 30,000/månad hemma i byn under lock-down, och då var vi tre personer.

Den dagen vi flyttar tillbaka till Thailand så är jag säker på att jag och frugan kommer leva på under 30,000 Baht i månaden om man bara räknar löpande kostnader. En 5-dagars tripp till Lanta eller Phuket kommer dock kosta minst 2 månadsbudgetar, en 5 dagarstripp till Osaka 4 månadsbudgetar och en månad i Europa nästan en hel årsbudget, så jag är glad att vi inte kommer vara tvungna på att leva på 360,000 Baht/året även om 30,000 Baht/månad kommer fungera de flesta månaderna.

30.000 baht på en månad hemma i byn?

Förutom ris och kyckling och lite annan basföda finns det väl inte så mycket annat att göra av med pengar på i byn?

Såvida man inte ska försörja en hel släkt med cigaretter och sprit.

BTT

30.000 baht på en månad hemma i byn?

Förutom ris och kyckling och lite annan basföda finns det väl inte så mycket annat att göra av med pengar på i byn?

Såvida man inte ska försörja en hel släkt med cigaretter och sprit.

BTT

Lockdown var 2020-2021 och vår by ligger en dryg timme från Bangkok så det gick att beställa precis allt det du inte har råd med. Oftast åt vi hemlagat eller mat från marknaden för 50 Baht men ett gäng IPA’s för helgen var 1,500 Baht per helg, stek för lördagsgrillen 1,000 Baht per helg och min snus förmodligen runt 5,000 Baht per månad. Elen var nog närmare 5,000 per månad så när jag tänker efter så var nog 30,000 i minsta laget.

Lockdown var 2020-2021 och vår by ligger en dryg timme från Bangkok så det gick att beställa precis allt det du inte har råd med. Oftast åt vi hemlagat eller mat från marknaden för 50 Baht men ett gäng IPA’s för helgen var 1,500 Baht per helg, stek för lördagsgrillen 1,000 Baht per helg och min snus förmodligen runt 5,000 Baht per månad. Elen var nog närmare 5,000 per månad så när jag tänker efter så var nog 30,000 i minsta laget.

21500 baht då sammanlagt på månaden.

Dom andra 8500 bahten då vad gick dom till?

BTT

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1