Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Hur fick du det till 21,500 Baht? 50 Baht/måltid x 3 måltider/dag x 3 personer x 30 dagar är 13,500 och övriga utgifter är 15,000 så 28,500 redan där. Vi köpte dessutom vatten, skithuspapper etc så vi hamnade nog på lite drygt 30,000 Baht/månad.
Normalt mat, el, vatten, med betalt boende utan barn och 1 person tror jag man kan ha rätt gött liv här nere.
Men många pensionister gifter ju in sig och försörjer barn och sen svärföräldrar som är yngre än dom själva.

Självklart lever du ganska bra på 30,000 Baht/månad om du är själv och har boendet betalt. Som jag skrev förra helgen så levde vi bra på ungefär 30,000/månad hemma i byn under lock-down, och då var vi tre personer.

Den dagen vi flyttar tillbaka till Thailand så är jag säker på att jag och frugan kommer leva på under 30,000 Baht i månaden om man bara räknar löpande kostnader. En 5-dagars tripp till Lanta eller Phuket kommer dock kosta minst 2 månadsbudgetar, en 5 dagarstripp till Osaka 4 månadsbudgetar och en månad i Europa nästan en hel årsbudget, så jag är glad att vi inte kommer vara tvungna på att leva på 360,000 Baht/året även om 30,000 Baht/månad kommer fungera de flesta månaderna.

Till mat, bränsle och el så fungerar det nog riktigt bra.
Men som sagt så kanske man har lust att öppna ytterdörren ibland och då blir det fort lite dyrare.

30.000 baht på en månad hemma i byn?

Förutom ris och kyckling och lite annan basföda finns det väl inte så mycket annat att göra av med pengar på i byn?

Såvida man inte ska försörja en hel släkt med cigaretter och sprit.

BTT
Här i byn äts det inte mycket kyckling och ris nästan aldrig

Som pensionär äts det delikatesser varenda dag :)

421099040_25197627933169176_3481813981832807113_n.jpg
421065061_25197628433169126_6957931656260305542_n.jpg
416247958_25106244485640855_1438817152741275974_n.jpg
416378635_25106245745640729_1497760834247170994_n.jpg
338833500_778796426669191_6009130567554154969_n.jpg
410348341_24949002451365060_1139650678918494794_n.jpg
425354037_25288325124099456_5169999228844539586_n.jpg

Normalt mat, el, vatten, med betalt boende utan barn och 1 person tror jag man kan ha rätt gött liv här nere.
Men många pensionister gifter ju in sig och försörjer barn och sen svärföräldrar som är yngre än dom själva.

Sant och inget att säga om det.

Leva helt ensam som pensionär i Thailand är det självmordsvarning på. Oavsett var du bor så kommer tristessen och ensamheten att locka fram spritflaskan och sen snurrar det igång.
Ensamma faranger som super ihjäl sig på olika ställen i Thailand är nog vardagsmat.

Ensamheten i en condo kostar säkert oxå ekonomiskt eftersom få klarar att gå runt på soierna och se men inte röra.
Aldrig i livet att jag skulle leva helt ensam ex i Pattaya utan att ha en flickvän, bartjej som sällskap.
Det enda roliga med Thailand var att supa och dra hem tjejer till hotelrummet.
All övrig tid jag tillbringat i landet har jag mer eller mindre varit totalt uttråkad.

När jag tänker tillbaka på all tid jag vistats både i Bangkok och i Pattaya så dom enda gångerna jag känner nån glädje eller nostalgi är vid tanken på damerna man var ihop med.

Men har man nått 60+ så ser jag inte landet som så attraktivt längre. Bangkok ex är ingen stad för dom äldre och vandra runt bland barerna i Pattaya som gammelfarfar har jag absolut ingen lust till.
Känns mest pinsamt att höra hello sexy man sit down please från en tjej mellan tjugo och trettio år gammal.

Det var annat på 90 talet när man var lite över 30 och attraktiv på marknaden.

BTT

Leva helt ensam som pensionär i Thailand är det självmordsvarning på. Oavsett var du bor så kommer tristessen och ensamheten att locka fram spritflaskan och sen snurrar det igång.
Ensamma faranger som super ihjäl sig på olika ställen i Thailand är nog vardagsmat.

Ensamheten i en condo kostar säkert oxå ekonomiskt eftersom få klarar att gå runt på soierna och se men inte röra.
Aldrig i livet att jag skulle leva helt ensam ex i Pattaya utan att ha en flickvän, bartjej som sällskap.
All övrig tid jag tillbringat i landet har jag mer eller mindre varit totalt uttråkad.

När jag tänker tillbaka på all tid jag vistats både i Bangkok och i Pattaya så dom enda gångerna jag känner nån glädje eller nostalgi är vid tanken på damerna man var ihop med.

Men har man nått 60+ så ser jag inte landet som så attraktivt längre. Bangkok ex är ingen stad för dom äldre och vandra runt bland barerna i Pattaya som gammelfarfar har jag absolut ingen lust till.
Känns mest pinsamt att höra hello sexy man sit down please från en tjej mellan tjugo och trettio år gammal.

BTT
Det går väl att leva ensam men ändå ha en bekantskapskrets.

100.000 baht i månaden med redan betalt boende?

Är frugan shopaholic månne?

100.000 baht gjorde jag inte av med ens på en månad när jag festade runt som värst i Pattaya på 90 talet.

BTT
Frugan shoppar ingenting, vakna upp från dina drömmar och huset är inte betalt, det var condon som är betald.
Du har konstig livsuppfattning och tror direkt det är frun som kostar, hon spenderar nog minst hemma och handlar ofta 2nd hand.

BTT
Nåt fel på dig.

Det går väl att leva ensam men ändå ha en bekantskapskrets.

Var skulle den bekantskapskretsen komma ifrån såvida man inte jobbar i Thailand?

Dom flesta faranger skaffar sig bekanta via frugornas vänner och släkt.

Jag bodde ensam när jag jobbade på skolorna och då umgicks jag ju med tjejerna och yogaläraren khun Manuch som jobbade på skolan.

Annars hade jag inte haft en chans att skaffa mig några vänner förutom då möjligen någon bartjej från nån soi.

Tror inte du hade haft så många vänner om du bodde själv i huset i byn.

BTT

Inget fel på mig men jag lärde mig snabbt att vänner får man i Thailand om man jobbar där eller skaffar sig en flickvän i barområdena.

Annars är det ingen som bryr sig om en ensam farang såvida du nu inte strör pengar omkring dig men då är vännerna inga riktiga vänner.

Hur många riktiga vänner har du ex i Pattaya förutom din familj?

BTT

Var skulle den bekantskapskretsen komma ifrån såvida man inte jobbar i Thailand?

Dom flesta faranger skaffar sig bekanta via frugornas vänner och släkt.

Jag bodde ensam när jag jobbade på skolorna och då umgicks jag ju med tjejerna och yogaläraren khun Manuch som jobbade på skolan.

Annars hade jag inte haft en chans att skaffa mig några vänner förutom då möjligen någon bartjej från nån soi.

Tror inte du hade haft så många vänner om du bodde själv i huset i byn.

BTT
Finns hur mycket som helst.
När jag flyttade hit gick jag ut mer och varje Lörd träffade jag svenskar som jag spelade V75 med.
Träffa folk och hitta på saker är ju inget svårt, jag är ute själv hela dagarna i Pattaya och hittar på saker, frugan är nästan aldrig med mig in till stan, ibland men sällan.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar