Hur mycket inkomst behövs för att bosätta sig i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ragnela " sa:
Någon undrade hur länge vi bott i Thailand om vintrarna. Till hösten blir det 9:de året.

Att hyra lägenhet passar oss utmärkt. Vill vi flytta är det lätt som en plätt. Hur lätt är det att sälja huset?

Moppe fungerar också bra. För oss.

Att jämföra en pensionärstillvaro med de som har familj o barn går inte.

Sir One undrade hur mycket pengar som går åt i Thailand. Mitt svar är att en pansjo med låg inkomst klarar sig bra.

Jag har inte skrivit i den här tråden, eftersom saken varit uppe på andra forum och kanske också på detta, men det var så skönt att se ett inlägg från någon med vettig uppfattning om ekonomi! Jag har kollat levnadskostnaderna för boende i frugans by i detalj och kommit fram till att om vi lever samma enkla liv där som vi gör hemma i Sverige så skall det gå runt på 20000 bath i månaden. Och allt vi behöver göra är att göra som vi gör här hemma -dvs undvika de rena dumheterna. Vi eldar inte för värme i ett tält här och vi kommer inte att köra AC i ett tält där, vi dricker inte vatten för tio spänn flaskan och vi utgår inte från att vi skall äta ute var och varannan dag. Det har vi inte råd med här, så varför måste vi göra det där?
Man bör nog ha en rejäl backup på banken, men det dagliga livet kan man klara på bra nog liten budget. Nu får jag väl på skallen av alla som tror man svälter på en budget under 50 000 bth per månad, men det kan jag nog leva med. Jag får i vart fall försöka!

"Janne " sa:
Nej du behöver inte redogöra för hur du sprider dina pengar ... förstod bara inte hur man kunde göra åt så mycket på en månad. Själv har jag en begränsad mängd av pengar då staten plockar största delen av kakan.

Sen ska jag försörja fru och barn, har landställe i Sthlm och lgh i Sthlm och vill ha kvar pengar till en sommar semester i Europa och minst en månad i Thailand på vintern. å har inte jag råd att göra av med 500 000 Bath .. men jag bor inte i Norge och jag tycker för egen del man kan ha kul med en begränsad mängd pengar, men jag skulle ju inte tacka nej till mer.

Nu bor inte jag heller i Norge, vad det nu har med saken att göra.

Men visst hade jag garanterat haft lika kul för 20% av priset.

Sommar semester i Europa är ingenting som jag håller på med och kan därmed sprätta 40k extra i Thailand.

"Birger " sa:
Jag har inte skrivit i den här tråden, eftersom saken varit uppe på andra forum och kanske också på detta, men det var så skönt att se ett inlägg från någon med vettig uppfattning om ekonomi! Jag har kollat levnadskostnaderna för boende i frugans by i detalj och kommit fram till att om vi lever samma enkla liv där som vi gör hemma i Sverige så skall det gå runt på 20000 bath i månaden. Och allt vi behöver göra är att göra som vi gör här hemma -dvs undvika de rena dumheterna. Vi eldar inte för värme i ett tält här och vi kommer inte att köra AC i ett tält där, vi dricker inte vatten för tio spänn flaskan och vi utgår inte från att vi skall äta ute var och varannan dag. Det har vi inte råd med här, så varför måste vi göra det där?
Man bör nog ha en rejäl backup på banken, men det dagliga livet kan man klara på bra nog liten budget. Nu får jag väl på skallen av alla som tror man svälter på en budget under 50 000 bth per månad, men det kan jag nog leva med. Jag får i vart fall försöka!
Min inställning är att inte göra av med en massa pengar för att leva på en högre mycket nivå än hemma så... :clap_tranparent:

"andrejsdenruskige " sa:
Nu bor inte jag heller i Norge, vad det nu har med saken att göra.

Men visst hade jag garanterat haft lika kul för 20% av priset.

Sommar semester i Europa är ingenting som jag håller på med och kan därmed sprätta 40k extra i Thailand.
Nej du skrev väl bara att du jobbar i Norge, så jag förutsatte ju att du bodde där, det var ju fel ...

Norge har högre löner än i Sverige därav min kommentar ...

"Birger " sa:

Nej, av mej får du inte "på skallen" du får KARMA!....Tror som du(vet eftersom jag bott i Thailand i nästan 3 år förut)....att man inte behöver leva fattigt på 50 000 thb/månad eller strax därunder! :thumbsup:

Areeya

"Birger " sa:

Jag tror som dir att för två som vill leva billigt är det inga problem, vill man ha lyxigare får man väl spendera mer.

Backup på banken är säkert bra att ha eller med till nödvändigt, håller med!

Sen som andra skrivit beror det ju på familjesituationen ... om man har barn, tonåringar i hushållet, släkt som ska försörjas etc.

"legolas " sa:
Håller med dig - Ber därför om ursäkt för att jag kallade dessa 2 gubbar Torskar.. Alltså Caveman och den där Borat.... :thumbsup: :thumbsup:

legolas :xmas_smiley:

Det var riktigt stort av dig att be om ursäkt till dessa två herrar. Men blir lite förvånad nu när det gått några dagar att caveman och borat inte gjorde samma sak tillbaka.

Karma kommer till dig lego som förtjänade den.

legolas kan faktisk vara riktigt mänsklig trots att han är en sillstrypare från Sveriges baksida ... ;)

"Phonta " sa:
legolas kan faktisk vara riktigt mänsklig trots att han är en sillstrypare från Sveriges baksida ... ;)

Jag tror Du behöver läsa upp Din geografi - det där har Du nog missförstått, Du som kommer från Finlands västligaste län.

Hur skall du Birger klara Dig i Thai , du som är Smålänning , det kostar ,det kostar på, och ibland svider det i plånboken ...... ;D ;D

"Phonta " sa:
Hur skall du Birger klara Dig i Thai , du som är Smålänning , det kostar ,det kostar på, och ibland svider det i plånboken ...... ;D ;D
Jag tror det är smållänningar som klarar sig bäst, som är mest ekonomiska och inte slänger pengar omkring sig ... heja Småland!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp