Birger
Nedtystad
"ragnela " sa:Någon undrade hur länge vi bott i Thailand om vintrarna. Till hösten blir det 9:de året.
Att hyra lägenhet passar oss utmärkt. Vill vi flytta är det lätt som en plätt. Hur lätt är det att sälja huset?
Moppe fungerar också bra. För oss.
Att jämföra en pensionärstillvaro med de som har familj o barn går inte.
Sir One undrade hur mycket pengar som går åt i Thailand. Mitt svar är att en pansjo med låg inkomst klarar sig bra.
Jag har inte skrivit i den här tråden, eftersom saken varit uppe på andra forum och kanske också på detta, men det var så skönt att se ett inlägg från någon med vettig uppfattning om ekonomi! Jag har kollat levnadskostnaderna för boende i frugans by i detalj och kommit fram till att om vi lever samma enkla liv där som vi gör hemma i Sverige så skall det gå runt på 20000 bath i månaden. Och allt vi behöver göra är att göra som vi gör här hemma -dvs undvika de rena dumheterna. Vi eldar inte för värme i ett tält här och vi kommer inte att köra AC i ett tält där, vi dricker inte vatten för tio spänn flaskan och vi utgår inte från att vi skall äta ute var och varannan dag. Det har vi inte råd med här, så varför måste vi göra det där?
Man bör nog ha en rejäl backup på banken, men det dagliga livet kan man klara på bra nog liten budget. Nu får jag väl på skallen av alla som tror man svälter på en budget under 50 000 bth per månad, men det kan jag nog leva med. Jag får i vart fall försöka!