Varför har jag/vi (på forumet) valt att bosätta oss i Thailand?

Ja håller med, det känns bättre nu... Havet kan göra underverk...
:):):)

Men lev dig in i tiden vi uthärdade vintern i Sverige. I Skåne (där det aldrig blåser) är detta en outhärdlig tid (okt-mars) så när våren väl visar sina framfötter, när man kan lägga regnjackan o vintermössan på hyllan, lyssnar på fågelsång, se naturen återuppstå så kan man inget annat än få ståpäls och slänga av sig alla kläder och bara njuta. Man ser människor på stan som helt plötsligt börjar le och skratta. Grillosen börjar spridas i villakvarteren från de riktiga vikingarna. Gräsmattor börjar räfsas, mossan växer. Utelivet efter att varit instängda inomhus börjar blomma. Och framförallt så börjar brudarna bli lättklädda:)
Jovisst efter en lång vinter i Sverige så men när man tillbringat den i Thailand så är man inte så sugen på en kall blåsig vårdag, bara att behöva lämna bilen för att gå ut och tanka i snålblåsten kan vara en plåga.

Haha, skall undvika Faranger, sååå djäkla många idioter i detta land , speciellt Engelsmän verkar helt djäkla koko , supa till samt slåss verkar modellen för dem , som tur e så skiter polisen i om man nyper ner en dum skrålande uppkäftig djäkel , hände mig häromdagen ... farbror brun sade bara , inga problem , men slå inte en Thai ,sen skrattade de och gick , , skall hälsa på en kille i Chayyaphum tänkte jag ... sen blir det att jobba lite på att få med sig så mycket som möjligt på denna hemresa , sen blir det nog en månad i februari 2018 , sen en händelserik höst , skall bli mycket intressant med kommande utveckling i mitt hemland
Ja bor man i Pattaya så får man sådana referenser. Du har inte gett rätt platser i Thailand chansen därav ditt missnöje.

Visst finns det skitsomrar i Sverige , men även här kan det regna i tid och otid , och hur kul är det att åka hoj i ösregn ,, kan ju fn regna i en månad och mer här nere , nu har det varit fn så vermt , håller sig mest inne nu när det är över 33 grader ,, nu får jag väl höra att det bara är 30 i HH:) , men Tysken jag talte med just för en timme sedan hade samma väder som mig i Pattis , varmt som fn var det sade han ....
Ja faktum är Phonta att den här vintern har varit den svalaste under dom 4 år jag bott här och några 33gr har vi inte haft än. Men så är det, skiljer ofta ett par gr mellan Pattaya och HH.

Ja faktum är Phonta att den här vintern har varit den svalaste under dom 4 år jag bott här och några 33gr har vi inte haft än. Men så är det, skiljer ofta ett par gr mellan Pattaya och HH.
Inte vart så varmt i Pattaya heller, tvärtom vart rätt svalt på kvällarna och perfekta dagstemperaturer.
Dock har jag varit med om kallare vintrar här nere, förra året var det ju kyligt ett tag, t.o.m. så vi hade på värmen i bilen på morgonarna när vi körde till skolan.
2011 har jag för mig vi hade ned till 15-18 grader i Pattaya nattetid i December-Januari.

Vill minnas att du skrev en gång att du själv hade problem med att du luktade lite svett för det mesta?

Nä det var nog din svett jag kände från den enda gången du varit i Khon Kaen 12 mil bort....
Tack för att du läser varje dag min hemsida, alltid kul att se din IP dyka upp där..

Men lev dig in i tiden vi uthärdade vintern i Sverige. I Skåne (där det aldrig blåser) är detta en outhärdlig tid (okt-mars) så när våren väl visar sina framfötter, när man kan lägga regnjackan o vintermössan på hyllan, lyssnar på fågelsång, se naturen återuppstå så kan man inget annat än få ståpäls och slänga av sig alla kläder och bara njuta. Man ser människor på stan som helt plötsligt börjar le och skratta. Grillosen börjar spridas i villakvarteren från de riktiga vikingarna. Gräsmattor börjar räfsas, mossan växer. Utelivet efter att varit instängda inomhus börjar blomma. Och framförallt så börjar brudarna bli lättklädda:)
Du blir nästan lite poetisk i din beskrivning av kyla regn och rusk.
Jag har upplevt den skånska snålblåsten också.
Och att det skulle vara skönare att njuta av värme efter att man har uthärdat kyla hela vintern är ju bara en myt.
Hmm jag tror inte heller att det är skönare att frysa i en minkpäls än lammdito.
Jag vet hur det är i Swe och numera hur det är i Thai så valet är lätt. Lite björklöv ändrar inte detta.
Kommer ihåg när ett tv team var till Kazakstan och interjuade Vladimir Smirnoff. Han fixade grillfest för grabbarna för han tyckte att det var perfekt väder för det, minus tio.
Mig veterligen lever han där än och trivs. Det är väl bra att världen har något att bjuda för alla smaker.

Och till Phonta 1.5 månader är bara 12 % av årets alla tolv.
Dessutom dom fina dagarna har en benägenhet att komma när man jobbar, för inte tror jag att du menar sammanhängande en och en halv månad, aldrig.
Jag gillar att ligga närmare 100 procent. Men önskar dig ändå varma dagar ändå hela sommaren.
Rent ärligt så har jag bestämt att bygga även en bastu nu när jag ändå bygger. Tänk vilken skön känsla att ta en bira och svalka sig utan att för den skull frysa häcken av sig.
Det kommer att bli mumma för mina finska gener som säkert finns där någonatans.

Har ju vart perfekt väder och temperatur nu ju, dock fortsatt lite kyligt i vattnet så jag fick doppa mig snabbt när vi var och badade så man inte frös ihjäl.
Bästa badtemperaturerna kommer i April, Maj då är det skönt att bada i havet här nere.
Nu vintertid kan det va lite kyligt ibland och vissa pooler går knappt att doppa tårna i.

Som turist kan väl inte du uttala dig om att bo i värmen , att komma hit varannan månad under en månads tid ger inte alls samma feeling som att vara här året runt eller månad efter månad , att tillbringa en månad ute på böljan för att sen komma hem till Pattis blir ju inte riktigt samma sak som att fastbo här 5555:) Nä kom igen när du varit härnere ett år konstant , då kan det vara rätt jobbigt med värmen ,, men detta vet inte du något om ännu ;)

Senast redigerad av en moderator:
Allt detta försvinner när man kliver ut i vågorna, den unkna doften har jag aldrig upplevt sen Isaantiden och där var den faktiskt en rätt dominant doft uppblandat med rök.[/QUOT

Jo detta är ett av de saker jag hatar i Issan , de bränner skit samt eldar kolmilor såpass så att det är hälsofarligt , denna rök från kolmilan är direkt skadlig och ger ofat upphov till astma ,men att försöka ändar på det det gjort i flera hundra år där uppe är inte lönt

Inte vart så varmt i Pattaya heller, tvärtom vart rätt svalt på kvällarna och perfekta dagstemperaturer.
Dock har jag varit med om kallare vintrar här nere, förra året var det ju kyligt ett tag, t.o.m. så vi hade på värmen i bilen på morgonarna när vi körde till skolan.
2011 har jag för mig vi hade ned till 15-18 grader i Pattaya nattetid i December-Januari.
Du missade ju hela Januari som var den bästa månaden med 28gr varje dag, du missar väl alltid Januari?

Nä det var nog din svett jag kände från den enda gången du varit i Khon Kaen 12 mil bort....
Tack för att du läser varje dag min hemsida, alltid kul att se din IP dyka upp där..
Läser aldrig på din blogg men kommer ihåg det här du skrev om ditt svettluktsproblem på forumet för ett par år sen. Jag gav dig tipset att duscha lite oftare, har du testat?

Tror du blandar ihop saker och ting min vän. Jag har aldrig "lidit" utav svettlukt i någon speciell utsträckning. Men har aldrig heller kollat mer noggrant, men kan ju för din skull om du vill, avstå dusch i 4 dagar, och se om man kan förnimma svettlukt.....???

Vad tror du?

Som turist kan väl inte du uttala dig om att bo i värmen , att komma hit varannan månad under en månads tid ger inte alls samma feeling som att vara här året runt eller månad efter månad , att tillbringa en månad ute på böljan för att sen komma hem till Pattis blir ju inte riktigt samma sak som att fastbo här 5555:) Nä kom igen när du varit härnere ett år konstant , då kan det vara rätt jobbigt med värmen ,, men detta vet inte du något om ännu ;)
Buhuhu något mer att gnälla om, jag känner väl fortfarande av temperaturen, och tycker inte det vart så varmt nu.
Men nej måste vara hemma i 1 år i sträck för att känna det, annars vet man ingenting.

Du missade ju hela Januari som var den bästa månaden med 28gr varje dag, du missar väl alltid Januari?
Nej, varannat år Januari, är man hemma varannan månad så blir det per automatik att man får uppleva alla månader under 2 år.

Liknande trådar

T
Svar
60
Visningar
4 K
A
L
Svar
3
Visningar
1 K