Hur mycket inkomst behövs för att bosätta sig i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"nakonsawan " sa:
Tror skillnaden ligger i varför vi är i thailand. Vissa lever sina yrkesliv där med bra inkomster och ett begär efter hus bilar teknik och nöjen med hela stora familjen precis som svenska familjer i den åldern.

Andra har levt dessa liv i sverige och klart av den biten. Köpte och sålt sina hus och sina bilar många gånger och har barn som står på egna ben. Att dessa väljer att göra en så modig sak som att sälja allt och sluta sina dagar i thailand tycker jag är starkt.

Klart dessa två grupper har olika ekonomi samt behov. Knappast något att vara ovänner om. Rent ut sagt löjligt att kalla varandra torskar eller pankisar...
:clap_tranparent:

"Sir One " sa:
Jonas, du borde ha ett tillägg till ditt nick "Jonas" mannen med ett hjärta av guld.
Hur fungerar disk och tvättmaskiner i Thailand? Vattenledningstrycket är ofta väldigt lågt och jag inbillar mig att det inte räcker till för att maskinerna ska fungera. Membranventiler och magnetventiler kan behöva ett visst arbetstryck för att fungera bra. De maskiner som jag har sett är av typ BOHUS-maskiner, såna som fanns i hyreshusen här hemma på 50-talet

Vi har dragit vattenledning ifrån borrad brunn till tvättmaskin har en pump som ger bra tryck från brunnen så för oss fungerar det bra.

"Jonas " sa:
Man kan ju inte bara lägga pengarna på hög heller har man lite över kan man ju unna sig något eller unna familjen något.
Jag köpte en ny tvättmaskin för 25000 baht och dom blev så glada hemma, svärfar stod och tittade på den här tvättmaskinen i en vecka när den var igång och varje gång jag gick förbi sken han upp och skrattade och ruska på hövet. Vid såna tillfällen kan det vara roligare att spendera pengar på en tråkig sak än en ny telefon tex.

Jonas finns det verkligen T -m för 25000 tbh i Thai?
Den dyraste jag sett var en helautomat E - Lux för 16000 Tbh men din kanske har Guld på knapparna, vad vet jag. LYCKA tILL

Den billigaste vv maskinen jag sett låg runt 15K så 25 e nog inget konstigt.
Elektronik har en tendens att kosta ungefär det samma runt hela planeten nu för tiden.

"Långeman " sa:
Den dyraste jag sett var en helautomat E - Lux för 16000 Tbh men din kanske har Guld på knapparna, vad vet jag. LYCKA tILL

Ja dom finns till och med upp till 30000 har jag sett eller om det var 38000. den jag köpte var en stor maskin där du kunde köra mattor och annat som du inte kan köra i en liten vanlig maskin.

Jag har jämfört priserna på elektronik här uppe där jag bor Lomsak, i Bangkok, Pattaya och Sverige elektroniken är lite dyrare i Thailand om du skall ha samma vara i Thailand som i Sverige.

Om minnet inte svikit mig så går denna maskin på 26000

ImageUploadedByTapatalk1368272198.324822.jpg

Kollat lite elektroniska prylar i Thailand, jämförde system kameror med priset hemma på pricerunner, låg överlag på 800-1000 kr dyrare i Thailand, skulle man ha senaste modell var det beställningsvara.

TV apparater ser man många gånger billiga i thailand men så kollar man på nätet så gick dom ur sortiment i Sverige för 1 år sen och låg då på samma pris, skall du ha senaste modell så är den dyrare än hemma.

Playstation 3 i dom affärer jag kollat där jag tror det varit original Bla Sony och andra större elektronikbutiker har legat mellan 16000 baht - 18000 baht (för ett år sen) samma pris som när den släpptes i Sverige för 8 år sen eller när det var, i Sverige kostar den 999 kr. Kan köpa dig en på MBK för 5000 baht om du tror det är original.

Mobiltelefoner och tablets samma pris.

När vi e hemma i byn så grillar vi nästan varje dag köper ett par kilo på marknaden så där uppe e det fan inte dyrt o leva e väll mitt öl konto som e dyrast ;)

"Långeman " sa:
Ja du kan även få en för 35000. min kostade 20 för fyra år sedan,fungerar bra även med dåligt trygg. Det bästa är ju att du kan tvätta i 80 grader.

"ledarn " sa:
Samma sak här :nod: :nod:

Åker alltid till lokala marknaden och köper något kilo kött med masklarver i..
Och en låda öl till varje kilo kött... :laugh: :laugh:
Endast sallad serveras till det. = Gratis !!

Tvättmaskin köpte vi för en massa år sedan en Samsung som var toppmatad..
Alltså kallvatten men rostfri trumma.. Om jag minns rätt ca: 10,000 bath...?
Fungerade utmärkt då kläder inte blir smutsiga utan bara svettiga..
Mina kläder blir inte svettiga, dom bli ölspillda på

"Långeman " sa:
Va då tvätta??
Ölspill tvättar man inte bort, det sköljer man bort, kortare tid i mask. mindre EL mera ÖL 5555 5555
Efter detta så kan jag komma att älska dig för evigt, Långeman :)

Ang trådfrågan.

För oss: hyra 5 000

B/månad året runt.

Mat ca 15 000 B/mån och då lever vi gott. Lagar den mesta maten själv.

Vi har en moppe som köptes för7 år sedan för 25 000 B. Bensin är billig och skatt o försäkring kostar inte många B.

Varje vecka (så gott som ) tar vi fot eller Thai (B) massage. Ca 200 B/st

Ett par ggr i veckan går vi pa restaurang, ca 3-400 B, för två.

Att man lever billigt är inte det samma som att leva dåligt, som en del tycks tro.

Nästan varje år åker vi på en längre (3-5 veckors) "semesterresa". Senast till Malaysia med Saba på Borneo. Snittkostnad hotell 200kr/natten. Maten något dyrare än Thailand..

En pensionär, med låg pension (under 8-9 000 kr/mån netto) klarar sig mycket bra i Thailand.

Ragnela:
Du skrev hyra 5000 B, är det inkl. allt eller kostar ström,vatten,sophämtning m.m utöver?

Tack för en bra redovisning ang. trådfrågan :)

"ragnela " sa:
Ang trådfrågan.

B/månad året runt.

Vi har en moppe som köptes för7 år sedan för 25 000 B. Bensin är billig och skatt o försäkring kostar inte många B.

Att man lever billigt är inte det samma som att leva dåligt, som en del tycks tro.

Nästan varje år åker vi på en längre (3-5 veckors) "semesterresa". Senast till Malaysia med Saba på Borneo. Snittkostnad hotell 200kr/natten. Maten något dyrare än Thailand..

En pensionär, med låg pension (under 8-9 000 kr/mån netto) klarar sig mycket bra i Thailand.
Som jag förstår det så är ni 2st med 8-9,000 var i nettopension och ni har inga skolbarn. Då har ni ca 80,000B per månad och det förstår jag att en barnfri familj lever gott på.
ps. du glömde försäkringar,mobil,internet de kostar ju också en slant varje månad

Tillkommer ca 1000 b/mån för el o vatten under de 6 mån vi är där. Samt ca 800 B för datoranknytning.

Vi bor alltså 5-6 mån om året i Thailand.

Försäkring är dyrt. Ca 5000 kr/person för tiden efter de första 45 dagarna som hemförsäkringen omfattar.

"ragnela " sa:
Tillkommer ca 1000 b/mån för el o vatten under de 6 mån vi är där. Samt ca 800 B för datoranknytning.

Vi bor alltså 5-6 mån om året i Thailand.

Försäkring är dyrt. Ca 5000 kr/person för tiden efter de första 45 dagarna som hemförsäkringen omfattar.

Bara med försäkringen så blir det cirka 10000bath extra/månad.
Är en stor skillnad med att bo fast i Thailand mot att åka dit så som ni gör Ragnela, min tanke är ju att göra på samma sätt när jag tänker pensionera mig!

"ragnela " sa:
Ang trådfrågan.

B/månad året runt.

Jaja men kraven och visionerna är ju olika efter våra olika förutsättningar, min vision är inte att bo som hyresgäst den dag jag blir pensionär, och åka omkring på en moppe!

Men men allt kan ju ändra sig...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp